اعتماد بی قید و شرط | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: مدیریت

اعتماد بی قید و شرط

متاسفانه وقتی از عمر همکاری با پرسنل، مدت زمان قابل توجهی می گذرد، اعتماد دو طرفه و متقابلی شکل می گیرد که اغلب موجب آسیب می گردد. اعتماد پدیده خوبی است امّا اینکه چه زمانی و در چه حوزههایی اعتماد شود و چگونه این بستر اعتماد حفظ شود، موضوع مهمی است که مدیران محترم باید به شکلی جدی در خصوص آن اهتمام بورزند.
مدیرانی را دیده ام که هر چه در چنته داشته اند در اختیار یک نیروی انسانی قرار داده و وقتی با آن شخص دچار مشکل می گردند، تا مدّت ها استرس و نگرانی مضاعفی دارند که موجب کندی یا توقف فعالیتهایشان می شود. قرار نیست هرچه اطلاعات دارید و تمام فوت و فن و اسرار خویش را در اختیار کارمندانتان قرار دهید، شما باید به اندازه ظرفیت افراد به آنها اعتماد نموده و از اعتماد بیجا جدا خودداری نمائید.

اگر قرار است بستر اعتماد را در سازمان خود جاری سازید به طُرُق مختلف و قبل از جاری نمودن اعتماد، فرد یا افراد مد نظرتان را آزمون کرده و از مدتها قبل زیر نظر بگیرید و سپس با یقین و اطمینان، اعتماد نمائید و زمانی که اعتماد نمودید، نگرانی ها را از خود دور و فقط فرد امین خویش را رصد و کنترل نمائید. توصیه می کنم بجای اینکه یک معتمد کامل بیافرینید، چندین فرد امین تربیت و به هر یک بخشی از فوت و فن و اسرار کار را بیاموزید و بستری بسازید تا این افراد در کنار هم یک پازل معنادار باشند، در این حالت اگر هر کدام، معادله بازی را بر هم زدند، به تنهایی یک مهره سوخته سازمانی محسوب می شوند. اعتماد کردن به کارکنان، از در اختیار قرار دادن کلید دفتر آغاز شده و به واگذاری اختیار در حساب های بانکی و کلید گاوصندوق ختم می شود، بنابراین توصیه می نمایم تا بستر سوء استفاده از اعتماد را خودتان خلق ننمائید زیرا کارمندی که به وی اعتماد نابجا شده است بر اثر تحریک سایرین و عدم نظارت شما، قوت قلب و جرأت می گیرد که می تواند یک تخلف کوچک مرتکب شود؛ غافل از آنکه، این خطای قابل بخشش، تخلفات نابخشودنی و بزرگ تری مانند عادی شدن تکرار این تخلف در آینده، خلق می نماید.

برای تهیه کتاب سرطان کسب و کار نوشته دکتر علی شیخ زاده کلیک کنید

اگر می خواهید همیشه عنان کار در دستان شما باشد اعتماد را به درستی تعریف، تقسیم و سپس برقرار سازید. در بستر سوء استفاده از اعتماد شما، عرصه کسب و کار برای شما و سایر پرسنلتان نیز تنگ می شود و این امر به تدریج موجب افول تجارت شما می شود.

Visits: 185

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *