اولین نفر مدیران هستند که باید به ساختار سازمانی احترام بگذارند | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: مدیریت

اولین نفر مدیران هستند که باید به ساختار سازمانی احترام بگذارند

 

وقتی سلسله مراتبی طراحی، تبیین و پیاده سازی می شود، اوّلین و اثرگذارترین فرد مدیر است که باید به قانون وضع شده احترام بگذارد و خود از آن عدول ننماید.
مدیران بسیاری را دیده ام که با زیر پا گذاشتن سلسله مراتب سازمانی موجبات به هم ریختگی سازمان را فراهم ساخته اند.

بگذارید ساده تر توضیح دهم!

وقتی طبق ساختار سازمانی بین خود و سایر همکاران و پرسنل، سرپرست و مدیرانی را انتصاب می کنید، هرگز نباید به صورت مستقیم در خصوص مرخصی، مساعده یا درخواست های کارکنان زیردست آن سرپرست و مدیر، اعمال نظر نمائید، لذا زمانیکه کارمندی درخواستی از شما نمود، بی درنگ باید آن درخواست را به مدیر یا سرپرست مربوطه ارجاع دهید و هرگز در امور جاری آن بخش ها به صورت موردی و تک به تک ورود ننمائید. اشتباه دوم مدیران در این بخش، گماشتن یک کارمند برای ارائه گزارش در خصوص عملکرد مدیران انتصابی است. مادامیکه برای کنترل مدیران تحت امر خویش از بین پرسنل احدی را انتخاب و به وی اجازه می دهید برایتان گزارش بیاورد، موجب از بین رفتن جایگاه مدیر منصوب شده توسط خودتان شده اید و عملاً اعتبار، برش و نفوذ وی را از بین برده اید. وقتی سلسله مراتب در سازمان تعریف می شود لازم نیست از تک تک اجزای سیستم گزارش کار بخواهید، آنها را تشویق نمائید، تنبیه کنید و …! شما فقط اجازه دارید با مدیران و سرپرستان در ارتباط باشید و فرصتی را فراهم سازید تا ایشان امور جاری بخش خود را شخصا مدیریت کنند. که در این جا نظرتان را به بخش تفویض اختیار نیز جلب می نمایم.

برای تهیه کتاب سرطان کسب و کار نوشته دکتر علی شیخ زاده کلیک کنید

تلاش کنید به واسطه ی فراگیری مدیریت و نفوذ شما، امورات توسط کارکنان پیش رود و هرگز به سمت و سویی نروید که کارمندان از حضور فیزیکی شما حساب برده و بر اثر جبر، کار کنند. همواره اثر بزرگی داشته باشید نه عمل بزرگ، داد و فریاد نکنید چون مدیریت، با پنبه سر بریدن است. همانطور که در ساختار سازمانی دست نیافتنی به چشم می آئید، در عمل نیز برای کارکنان دست نیافتنی باشید. اینجا جهان سوم است و مدیر نباید خیلی دم دست، رفیق، ناظر و حاضر بر تمام امور باشد.

در کشورهای متمدن، درب اتاق مدیران همیشه بر روی کارکنانشان گشوده است، امّا کارکنان وقت شناس بوده و فرهنگ بهره مندی از شرایط باز را به خوبی فرا گرفته اند بنابراین سوء استفاده ننموده و این رفتار مدیر را احترام قلمداد کرده و هیچگاه بیهوده وقت مدیر را نمی گیرند؛ امّا در ایران توصیه می کنم این کار را انجام ندهید، دست نیافتنی و سخت وصول باشید و اجازه ندهید تمام بخش های سازمان با شما به صورت مستقیم در ارتباط باشند. یک امپراطوری بزرگ بسازید و در بالاترین نقطه ایستاده و آن را مدیریت کنید.

به عنوان حسن ختام این بخش می خواهم بگویم که سلسله مراتب و ساختار سازمانی از شما آغاز و به شما ختم می شود .

Visits: 311

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *