تفویض اختیار | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: مدیریت

تفویض اختیار

زمانیکه صحبت از تفویض اختیار به میان می آید به واقع در خصوص یکی از حساس ترین وظایف مدیران بحث می شود. تفویض اختیار به معنای واگذاری اختیار است و منظور این است که مدیر بخشی از اختیارات خود را به فردی که در رده پایین تری نسبت به وی قرار دارد واگذار می نماید. تفویض اختیار برای خرید مدل بیسکویت روی میز یا نوع عطر خوشبو کننده هوا نیست، بلکه مدیر باید در امورات بزرگتر نیز این اعتماد را داشته و امورات را به مدیران زیردست خود تفویض نماید.

متاسفانه با اغلب مدیران ایرانی که همکاری داشته ام، با شعار تفویض اختیار، تعدیل یا تعویض اختیار انجام داده اند. مدیرانی که از عملکرد ضعیف کارکنان خویش می نالند عموما مدیرانی هستند که به جای تفویض اختیار در پی اجرای تصمیمات صادره خویش توسط کارکنانشان بوده اند و بسیار مشاهده شده است که پیشامد یا نتیجه نامطلوب را به اجرای ضعیف و نه به تصمیم گیری ضعیف و اشتباه مرتبط می نمایند. مدیرانی که تفویض اختیار نمی نمایند، روح خودجوشی و کاریزماتیک بودن را از کارکنان خویش می گیرند
و موجب افول خلاقیت، نوآوری و اعتماد به نفس می شوند.

برای تهیه کتاب سرطان کسب و کار نوشته دکتر علی شیخ زاده کلیک کنید

لطفاً مصداق عینی ضرب المثل: « آفتابه لگن صد دست، شام و ناهار هیچی » نباشید.

به جای سر خط کردن تعداد زیادی نیروی انسانی تماشاچی و تمجیدگو، افرادی با روحیه مسئولیت پذیری بالا، دارای خلاقیت و توان اجرایی فراوان استخدام و با تفویض اختیار آنها را برانگیخته و حجم امورات خود را کمتر و بار شانه هایتان را به عنوان یک مدیر، سبک تر نمائید.

برای تفویض اختیار سه گام اصلی و اساسی بردارید:

1- مشخص نمایید فرد یا افراد دقیقا چه فعالیت هایی را باید انجام دهند.
2- شرایط و توانمندیهای افراد مد نظر و اعطای اختیارات لازم به فرد یا دپارتمان مربوطه را بررسی نمائید، البته به شکلی که وظایف و فعالیت های تفویض شده امکان پذیر باشد.
3- تفهیم این موضوع به افراد که در برابر نتایج حاصله باید شخصاً پاسخگو باشند.

معمولاً مشکلات در این حوزه زمانی بوجود می آید که بین سه گام قید شده همگونی وجود ندارد و یا همزمان با هم اجرا نمی شوند. مثلاً شما به عنوان یک مدیر از همکاران خود انتظار دارید که در مورد میزان فروش شرکت پاسخگو باشند، امّا از سویی به آنها هیچ اختیاری در مورد تصمیم گیری، اتخاذ روش و تعیین سیاست های فروش اعطا نمی نمائید، حال چگونه باید پاسخگوی شما باشند؟!

یا جالب اینجاست که تفویض اختیار می نمائید امّا پاسخی در قبال کاهش و افت فروش از آنها نمی خواهید و یا اختیار را اعطا، امّا دائما آنها را در مسیر کار بازخواست می کنید.

مدیران قرن حاضر با حداقل نیروی انسانی امّا با تفویض اختیار عقلایی و هوشمندانه حداکثر بهره وری را کسب می نمایند. اینکه بدانید تفویض اختیار را چه زمان و به چه کسی اعطا نمائید، یک حرکت حرفه ای و درست محسوب می شود.

لطفا هرگز نگویید که تفویض اختیار موجب از بین رفتن سرمایه شرکت و دارایی های شما می شود و هیچ گاه خود را علامه امور و دلسوز بی قید و شرط سازمان ندانید، چون این توهّم، اولین اشتباه شماست. با اعطای اختیار و نظارت هوشمندانه می توانید تمام دغدغه های تفویض اختیار را حذف نمایید.

 

Visits: 167

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *