راهنمای دوست یابی در محیط کار
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

راهنمای دوست یابی در محیط کار

روابط دوستانه در محیط کار، بخش مهمی از زندگی کاری است.

تحقیقات نشان داده که دوستان کاری، در افزایش عملکرد و بازده کاری کمک قابل توجهی به یکدیگر می‌کنند. مخصوصا زمانی که این دوستان تمایل به شاد کردن یکدیگر هم داشته باشند.

با تشویق این روابط و دوستی ها، کمک شایانی نیز به منافع مدیریتی می‌شود؛ زیرا مشارکت کارکنان افزایش می‌یابد و موجب صرفه جویی در هزینه ها می‌شود که در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و ادارات درگیر این مسئله و روابط هستند.

به گفته جسیکا متد، استادیار مدیریت منابع انسانی دانشگاه روتگرز نیوجرسی، ” دوستانی را در محل کار می‌شناسیم که به ما حس اعتماد به نفس می‌دهند و باعث می‌شوند که ما نگرش شغلی بهتر و رضایت شغلی بیشتری را داشته باشیم “.

حس اعتماد از روابط دوستانه نشات می‌گیرد، اعتمادی که در محیط کار بسیار به شما کمک می‌کند.

به گفته دیان گوتسمن، کارشناس حوزه آداب و معاشرت اجتماعی و نویسنده کتاب ” آداب معاشرت مدرن برای زندگی بهتر،” اشخاص با کسانی تجارت و کار می‌کنند که به آن ها اعتماد داشته باشند و افراد در محیط های صمیمی و راحت کاری، بهتر یاد می‌گیرند”.

اما ممکن است که این مشارکت های دوستانه مشکلاتی را به همراه داشته باشد مانند، حواس پرتی ها، استثنا قائل شدن در برخی موارد، شایعه پراکنی و رقابت های نادرست و نابجا.

دوست یابی در محیط کار

بایدها و نبایدهای روابط دوستانه کاری

بیش از حد، رمز و رازها را فاش نکنید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

اگر یک معتمد در محیط کاری داشته باشید خیلی خوب و کمک کننده است اما در ابراز مطالب محدودیت هایی را هم قائل شوید.

به گفته متد، کارکنان به سرعت می‌توانند در محیط کاری برچسب دوستی به یکدیگر بزنند، اما خارج از محیط کار، همان شخص با همان رابطه از دوستش دوری می‌کند.

به خاطر بسپارید که هر گونه اشتراک گذاری اطلاعات، بعد ها ممکن است علیه شما به کار گرفته شود.

گوتسمن هشدار داد که “اگر رابطه دوستانه خوبی با فردی دارید بدین معنا نیست که آن شخص بهترین دوست شما محسوب می‌شود، پس سعی کنید از مطالبی که به اشتراک می‌گذارید در راستای قضاوت های خوب و بجا استفاده شود.”

به پیشنهاد ایوان میسنر، کارشناس شبکه های مجازی، اگر نمی‌خواهید مطلبی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود و در سطح جهانی دیده شود، آن را با کسی در میان نگذارید.

وی همچنین افزود” از خط قرمزها عبور نکنید، برخی مسائل بین یک یا چند نفر خصوصی باقی نمی‌ماند و فقط ممکن است تا یک هفته این وضوع فاش نشود”

به مرزها و حریم های شخصی احترام بگذارید.

انتظار می‌رود که مکالمات شخصی و خصوصی در سرکار اتفاق بی‌افتد و باید نسبت به برنامه ها و حجم کاری افراد نیز آگاهی داشته باشید. به گفته نانسی روتبارد، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه وارتون پنسیلوانیا”حقیقت این است که شما در محل کار دوستانی را دارید که بیشتر زمانتان را با آن ها، صرف فعالیت های غیرکاری می‌کنید که این روابط برای تجدید قوا، استراحت کوتاه و افزایش انرژی خوب است. اما اگر این زمان ها را به خوبی مدیریت نکنید از مسیر کاری خود منحرف می‌شوید.”

اگر که فکر می‌کنید وارد گفت گوی طولانی و بحث برانگیزی شدید که وقت کافی برای شرکت در آن را ندارید، از قطع مکالمه اصلا خجالت نکشید.

از داشتن یک رفتار خاص اجتناب کنید.

روابط دوستانه بین سرپرست کار و زیر دستانش می‌تواند با پیچیدگی های خاصی همراه باشد. گاهی مدیران از تذکر دادن به زیردستانشان که دوستانشان هم هستند اجتناب می‌کنند. به گفته روتبارد” شما باید بسیار مراقب باشید تا به عدالت با همه برخورد کنید و مطمئن باشید که همه، فرآیند و روند صحیح کاری را دنبال می‌کنند و کسی طبق میل شخصی اش تصمیم نمی‌گیرد.”

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

وارد گروه یا باند بازی ها نشوید.

خیلی خوب است که دوست ثابت داشته باشید تا وقت ناهار یا استراحت کاری را با او بگذرانید، اما مراقب باشید که دیگران احساس نکنند که در حضور شما دو یا چند نفر باید محل را ترک کنند. حضور دائم کنار فرد یا افرادی در سرکار، اینطور در نظر دیگران جلوه می‌کند که تشکیل یک گروه انحصاری داده اید که این کار می‌تواند به روحیه عمومی در محل کار صدمه وارد کند. خیلی مهم است که حوزه کاری خود را با نظرات و جوانب گوناگون بسط و گسترش دهید.

سخن چینی و شایعه پراکنی نکنید.

اینجا مدرسه نیست. درباره همکارانتان بد گویی نکنید. اگر کسی اطلاعاتی را با شما در میان می‌گذارد که نیازی به دانستن آن ندارید و یا امری بسیار شخصی هست، اصلا ایرادی ندارد با رفتاری کاملا درست و مناسب به گفتگو پایان دهید.

به توصیه گوتسمن “مودب و صادق باشید. می‌توانید فقط بگویید: احساس خوبی نسبت به این گپ وگفت ندارم ولی ممنون از این بابت که به من اعتماد داری اما من فرد مناسبی برای دانستن این مطلب نیستم”.

یک رقیب خیرخواه باشید.

اینکه همکاران بر سر یک موقعیت شغلی خوب با یکدیگر رقابت کنند امری رایج در همه جاست. در حالی که نباید به خاطر دوستی و رفاقتتان شانس های خود را از دست بدهید، اما باید یک حامی خوب برای دوستتان باشید حتی اگر در این رقابت پیروز میدان نباشید.

به گفته گوتسمن” اگر فرد دیگری صاحب آن مقام و جایگاه شغلی می‌شود، مانند انسان های بالغ و با احترام رفتار کنید و کسب این موفقیت را به او تبریک بگویید. این گونه برخورد، رفتار یک برنده خیرخواه است.” به توصیه میسنر، حالا اگر شما در جایگاه مدیریت بودید، بسیار مهم است که انتظارات خود را واضح و روشن از ابتدا برای روند جدید به دوستانتان بیان کنید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده
منبع اصلی:  CNN Money (New York)

برای دانلودpdf این مقاله کلیک کنید.

 

Visits: 261

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *