رهایی؛ راهی برای رسیدن به موفقیت
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

رهایی؛ راهی برای رسیدن به موفقیت

اگر در شغل خود و یا هر موقعیت دیگری در زندگی‌تان احساس خوشحالی و رضایت ندارید اما ترس و نگرانی مانع استعفا و یا رهایی‌تان از آن موقعیت می‌شود بدانید که در بعضی موارد تسلیم شدن و رهایی امری ضروری برای موفقیت است. لئون هو مؤسس و مدیر عامل سایت لایف هک بنا بر تجربه شخصی خود این موضوع را برای ما شرح می‌دهد.بامقالات امکان همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید

در 25 سالگی زمانی که از سمت مهندس به مدیر در یک کمپانی  آی‌تی در حال رشد ترفیع گرفتم، حرفه‌ام به سرعت به سمت موفقیت شتاب گرفت. در آن زمان من جوان‌ترین مدیر آن شرکت بودم و تیم متنوعی از مهندسان را رهبری می‌کردم. این رویای من بود که با استفاده از شور و اشتیاق و دانشی که در زمینه برنامه‌نویسی داشتم تیمی از افراد حرفه‌ای را برای اضافه کردن ارزش و به دست آوردن چیزهای بزرگ رهبری کنم. در این چهار سال با تلاش سخت توانستم بهترین سمت را به دست آوردم و در آن سمت هم تولید بیشتر و بهتر پروژه‌ها در مسیر جدیدی را ادامه دادم. انجام این کار رویای من بود.

با این حال دو سال بعد از شغلم استعفا دادم.

پس از آن همه کار سخت و فداکاری‌هایی که برایش انجام داده بودم هیچ یک از اطرافیانم استعفای من را درک نکردند. من در حال حرکت سریع به سمت موفقیت‌های بزرگ‌تر و بهتر بودم اما با وجود همه‌ی این‌ها تصمیم گرفتم استعفا دهم و پس از مدتی سایت لایف هک را تأسیس کردم.

شجاعت حقیقی رها کردن

استعفا دادن از شغلی که در آن موفقیت کسب کردیم و از آن رضایت هم داریم می‌تواند به صورت منفی حرفه‌ی ما را تحت تأثیر قرار دهد و به ضرر زندگی شخصی و مالی‌مان باشد. به همین دلیل ما تصمیم می‌گیریم در امنیت باشیم و ماندن در آن شغل را انتخاب می‌کنیم در صورتی که ماندن در آن شغل به ما حس خوشبختی و کمال را القا نمی‌کند.

درست است که ایده امن بودن و امن ماندن در کل حس خوبی در ما ایجاد می‌کند اما ما در واقع این کار را برای دوری از تغییر انجام می‌دهیم. با انجام این کار، موقعیت‌هایی که سبب رشد و پیشرفت‌مان می‌شوند که خود فاکتورهای مهمی در ایجاد خوشبختی‌مان هستند را نادیده می‌گیریم.

لئونارد شیلسنگر رئیس کالج بابسون و یکی از نویسندگان کتاب «فقط شروع کنید: اقدام کنید، عدم قطعیت را بپذیرید و آینده را بسازید» با گفتن این جمله این موضوع را توضیح می‌دهد:

«من بسیاری از افرادی که با ناراحتی خود در واقعیت فعلی‌شان فلج شدند را می‌بینم.

همین فلج شدن است که ما را از جهش به ناشناخته‌ها باز می‌دارد و ما را با وجود نارضایتی شغلی در آن نگه می‌دارد. دنیل گولاتی کارآفرین فناوری و یکی از نویسندگان «اشتیاق و هدف: داستان‌های بهترین و باهوش‌ترین رهبران جواب کسب و کار» عقیده دارد:

«بیشتر افراد برای مدت بسیار زیادی در شغل‌های بد می‌مانند زیرا جهان شرکت‌های بزرگِ دارای شخصیت حقوقی به جای تطبیق افراد با شغل‌های ایده‌آلشان به سمت نگه داشتن آنها در شغل‌هایی که از آن رضایت ندارند متمایل شده‌اند.»

به عبارت دیگر، ما رشد نمی‌کنیم و موقعیت‌هایی ایجاد نمی‌کنیم که در آن رشد و پیشرفت کنیم.

دلایل اصلی احساس گیر کردن

معمولاً به این دلیل که انتخاب کرده‌اید در مقابل رها کردنِ آنچه برای شما نیست، مقاومت کنید و نهایتاً برای تغییری که رهایی برایتان می‌آورد آماده نشوید احساس می‌کنید در زندگی خود گیر کرده‌اید.
شما احساس می‌کنید در زندگی گیر افتاده‌اید. فکر می‌کنید چرا این احساس را دارید؟ چون شما انتخاب کرده‌اید در مقابل رها کردن آنچه برای شما نیست مقاومت کنید و از این مقاومت کردن نه‌تنها چیزی عایدتان نمی‌شود بلکه برای تغییری که رهایی برایتان می‌آورد هم آماده نمی‌شوید.

ممکن است عقیده داشته باشید که دلیل اصلی رها نکردن شغل و یا هر موقعیت دیگری در زندگی‌تان که شما را خوشحال نمی‌کند این است که هنوز نمی‌دانید دقیقاً چه می‌خواهید اما باید بدانید که این باور هم اشتباه است. با نشستن و فقط فکر کردن حرفه‌ی مورد علاقه خود را نخواهید یافت. اگر از موقعیت فعلیتان رضایت ندارید چیزی که مهم است این است که شجاعت درونی برای گشتن دنبال چیز دیگری که راضی و خشنودتان می‌کند را پیدا کنید.
فقط در این صورت است که موفقیت حقیقی به سراغتان می‌آید. افرادی که هر روز یک کار ثابت را انجام می‌دهند ولی هیچ معنی و مفهومی در آن نمی‌یابند هیچ گاه به موفقیت و دستاوردی نمی‌رسند حتی اگر بسیار سخت و مصر کار کنند


جادوی رها کردن و رشدی که به دنبال آن می‌آید

ایده‌ی رها کردن به عنوان چیزی منفی در ذهن ما قرار داده شده است. رهایی زمانی امری منفی است که از آن برای فرار کردن از چالش‌ها و مسئولیت‌ها استفاده شود. اما در بعضی از مواقع رهایی راهی ضروری برای رسیدن به موفقیت است و همه این‌ها به پذیرش به جای ترسیدن از تغییر مربوط می‌شود.

افراد موفق به جای ترسیدن از تغییر برای رفتن به استقبال چالش‌های جدید و موفق شدن موقعیتی که از آن رضایت ندارند و آنها را به خواسته‌هایشان نمی‌رساند، رها می‌کنند.

در بعضی مواقع، رها کردن برای یافتن چیزی که می‌خواهید دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید. رها کردن را یک شکست ندانید بلکه آن را به عنوان یک گام و یک قدم برای نزدیک شدن و پیش رفتن به سوی هدف‌تان در نظر بگیرید.

ذهنیت خود را در مورد رهایی تغییر دهید

نکته‌ی مهم مطرح شده در اینجا رهایی برای رشد نه برای فرار از چالش‌ها است. برای درک عمیق دلیل خود از رهایی و پیدا کردن معنی آن، سؤالات زیر را از خود بپرسید و به آنها پاسخ دهید.

  • چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؟
  • صحبت کردن در مورد چه چیزی را نمی‌توانید متوقف کنید؟
  • فکر می‌کنید چه چیزی ارزش رنج کشیدن دارد؟
  • در انجام دادن چه کاری واقعاً خوب هستید و خوب عمل می‌کنید؟
  • چه کاری را حاضرید مجانی انجام دهید به خاطر اینکه انجام آن را خیلی دوست دارید؟
  • اگر 12 ماه فرصت برای زندگی داشتید، آیا هنوز هم آنچه را که اکنون انجام می‌دهید انجام می‌دادید؟

سخن آخر

همه‌ی ما در درون خود می‌دانیم چه چیزی ما را خوشحال می‌کند و چه چیزی نمی‌کند. ما همیشه شجاعت تغییر را نداریم چون احساسات نگرانی و ترس مانع از آن می‌شوند. اما برای داشتن یک زندگی شاد رهایی چیزی که دیگر شما را خوشحال نمی‌کند یا به شما اجازه‌ی پیشرفت نمی‌دهد باید یکی از اولویت‌های شما و ضرورت زندگی‌تان باشد.

رهایی را نکته‌ای منفی در زندگی‌تان در نظر نگیرید بلکه آن را به عنوان شانسی برای بردن در زندگی و تقویت ارزشتان در جهان مشاهده کنید.

 

برای دانلود PDF این مقاله جذاب کلیک کنید.

منبع: سایت یوکن

Visits: 62

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *