مدیتیشن، یکی از بهترین ابزارهای مدیریتی زمان
دسته بندی: مدیریت

چرا مدیتیشن یکی از بهترین ابزارهای مدیریتی زمان است؟

اگر احساس می‌کنید که روزمرگی‌ های مادرتان هم مانند کار شما، شلوغ و بی نظم شده وقت آن رسیده که برای او، یک زمان استراحت در نظر بگیرید. اکثرا می‌دانیم که مدیتیشین برایمان مفید است اما متوقف شدن و یکجا نشستن برایمان غیرممکن است.

راه های زیادی برای انجامش وجود دارد!

نداشتن زمان مشکلی است که مدیتیشین می‌تواند آن را به راحتی حل کند. اجازه دهید تا متقاعدتان کنم که بر روی روش های مدیتیشن که بهترین ابزار مدیریتی زمان است، سرمایه گذاری کنید.

وقتی که مدیتیشن نمی‌کنید چه اتفاقی می‌افتد.

زمانی که شما در دو ماراتن بدون وقفه شرکت می‌کنید ذهنتان  نسبت به احساس استرس و اضطراب نامتعادل برخورد می‌کند و یک طرف از مغز شما سخت تر از طرف دیگر فعالیت می کند و سپس هردو طرف از همگام سازی می ایستند، مدیتیشین به مغز شما اجازه می دهد تا تعادل را دوباره بین هر دو طرف برقرار کنید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

برای مثال، شما سخت در تلاش هستید تا یک مساله را حل کنید صبح گاه به طرز عجیبی به جواب آن فکر می کنید! با خودتان می‌گویید،”چرا دیشب نتوانستم حلش کنم؟” زمانی که خواب بودید چه اتفاقی افتاد که مغزتان توانست این مساله را حل کند، تعادل دوباره برقرار شد، مدیتیشن همین نتیجه مشابه را به شما می دهد.

زمانی که شما پیگیر تصمیمات و انجام وظایف هستید، با تلاش مداوم برای نتیجه بهتر و یا مدیریت بهتر زندگی، انجام آن را برای خود سخت تر می‌کنید. اگر دست از کار بکشید و آرام باشید، به مغزتان این شانس را می‌دهید تا دوباره تعادل را در خودش برقرار کند.

یکجا نشستن در سکونت و آرامش بسیار زیباست، نه؟!

زمانی که دو ماراتن و یا تمرینات نفس گیر انفرادیتان به پایان رسید بدون توجه به اطرافیان و یا داور مسابقه به راحتی و با چشمانی بسته بنشینید و آماده بازگشت آرامش ‌شوید، به خودتان اجازه ‌دهید تا از فشار کاری که طبق لیست در حال انجامش هستید، ایمیل ها و یا انجام کارهای سخت و طاقت فرسا، رها شوید فقط بنشینید.

شاید این قسمت سخت ترین بخش باشد!

به طور مداوم، وقتی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید چقدر می‌توانید به خودتان اجازه وقفه و استراحت دهید ؟ مثلا در حالی که با سبد پراز لباس‌ از پله‌ها پایین می‌روید و با خودتان فکر می‌کنید”احساس خستگی می‌کنم، اما هنوز بردن لباس چرک ها باقی مانده، به طور حتم بعد از انجام آن احساس خوبی خواهم داشت.”

شما احساس می‌کنید که انجام کارها به پایان رسیده اما هنوز خسته اید و این معنای واقعی حس خوب نیست.

شما می‌توانید کارهای انجام شده را چک کنید و در لیست کارها خط بزنید اما این کار چگونه در دراز مدت به شما احساس خوبی را منتقل می‌کند؟ در پنج سال اخیر به یاد دارید که از تا کردن لباس ها احساس خوبی به دست آورده باشید؟

نگرشتان را نسبت به اولویت ها تغییر دهید .

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

مدیتیشن را یک اولویت قرار دهید و نگرشتان را نسبت به آن تغییر دهید و فکر کنید که چگونه این تمرین به شما کمک می‌کند تا احساساتی را که در این پنج سال داشته اید به خاطر بیاورید. بعد از انجام مدیتیشین به این سوال پاسخ دهید،”آیا این تمرین توانسته که نگرش من را نسبت به چگونه زندگی کردن تغییر دهد یا خیر؟”

فکر کنید و ببینید که چه مقدار زمانی را شما، صرف احساسات منفی مانند، نگرانی، استرس، اضطراب، عصبانیت و خشونت کرده اید. اگر زمانی را هم صرف انجام مدیتیشن می‌کردید بسیار کم تر درگیر این حس‌ها می‌شدید و نتیجه اینکه زمان کم‌تری را صرف آن ‌ها می‌کردید و زمان بیش تری در موقعیت آرام و بدون  تنش می‌ماندید. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا احساس رهایی از کارها و آرامش بیشتری داشته باشید.

چگونه مدیتیشن را شروع کنیم.

به اعضای خانواده اجازه دهید تا صبح ها لباس های خود را چروک از سبد لباس‌ها بردارند و تصمیم بگیرند که یکجا بشینند. شما همیشه یک انتخاب دارید. تصمیم بگیرید که یکجا بشینید و نفس عمیق بکشید. و درحال دم و بازدم به این فکر کنید که بدنتان چگونه حرکت می‌کند. این کار انجام یک مدیتیشن سادست. افکار همیشه به ذهن شما می‌آیند، اما شما هستید که باید انتخاب کنید که افکار در آن لحظه برای شما مشکلی ایجاد نکنند. تنها موضوع باید نفس کشیدن شما باشد.

اصلا اشکالی ندارد که در ابتدا مدیتیشن شما چقدر طول بکشد. سعی کنید که نسبت به زمان یکجا نشستن خود اصلا استرس نداشته باشید و احساس گناه نکنید. ممکن است به خاطر یک خارش کوچک تکان بخورید اما با تمرین همین هم از بین می‌رود. بعد از تمرین مدیتیشن ببینید که چه احساسی دارید. تاثیرات این تمرین به طور حتم به طرز راضی کننده ای شما را شگفت زده خواهدکرد. بعد از پنج سال انجام این تمرین به طور قطع شما تبدیل به فردی دیگری می‌شوید که اول از همه خانواده خودتان به خاطر این موضوع شما را دوست خواهند داشت.

برای مطالعه pdf این مقاله کلیک کنید.

منبع اصلی: https://www.thebalancecareers.com/working-moms-basics-4161648

Visits: 93

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *