9راز بهره‌وری بالای مدیرعاملان بزرگ دنیا
دسته بندی: مدیریت

بنا بر آمار منتشر شده توسط مجله‌ی تایم، مدیرعاملان به طور میانگین هر هفته 58 ساعت کار می کنند؛ یعنی 10 تا 11 ساعت در 5 روز ابتدایی هفته و 6 ساعت اضافی در 2 روز پایان هفته. پس مدیرعامل‌ها در حدود 11 ساعت در هفته بیشتر از کارمندان تمام وقت مشغول کار هستند. لازم است بدانید، مدیرعامل‌های موفق از روش‌های خاصی برای  افزایش بهره وری خود استفاده می کنند.

در این مقاله، 9 نفر از مدیرعامل‌های بزرگ دنیا، چون جف بزوس، مارک زاکربرگ و جک دورسی، از تکنیک‌های ویژه خود برای افزایش کارایی و بهره‌وری سخن می گویند.

در ادامه‌ی مقاله، رازهای بهره‌وری بالای 9 مدیرعامل بزرگ دنیا را می خوانیم:

موفقیت جف بزوس با تصمیم گیری‌های درست

جف بزوس، مدیرعامل کمپانی آمازون و مالک واشنگتن پست، تصمیمات زیادی می گیرد. به دلیل اینکه تصمیم گیری کار زمان بری است، او فرآیندی 4 مرحله‌ای برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و بررسی کسب و کار خود لحاظ کرده است:

  • هرگز از یک روش تصمیم گیری برای تمام مسائل استفاده نکنید. جف بزوس در نامه‌ای به سهامداران نوشت: “خیلی از تصمیمات برگشت پذیر هستند، همانند درب‌هایی که از دو طرف باز می شوند. برای این گونه تصمیمات می توان از پروسه‌های سبک‌تر بهره برد.”
  • زمانی که 70 درصد از اطلاعات لازم را کسب کردید، تصمیمتان را بگیرید. بزوس در این باره می نویسد: “اگر بخواهید 90 درصد از اطلاعات را به دست آورید، کارتان به کندی پیش خواهد رفت.”
  • از جمله‌ی “مخالف باش ولی برنامه را اجرا کن” استفاده کنید. این عبارت باعث می شود زمان بیشتری در اختیار داشته باشید. جف بزوس می گوید: “اگر به این باور رسیدید که با طرف مقابل به توافق نمی رسید، به او بگویید: می دانم موافق نیستی، اما حاضری درباره این مسئله با من شرط بندی کنی؟ یا حاضری با وجود مخالفت، این ایده را به اجرا درآوری؟ وقتی به این جا می رسید، طرف مقابلتان در مورد جواب تردید می کند و خیلی زود می توانید پاسخ مثبت را از او بگیرید.”
  • ناسازگاری‌ها را تشخیص دهید و به سرعت برای حل آن‌ها اقدام کنید. جف بزوس می گوید: “بعضی اوقات تیم‌ها اهداف متناقضی دارند و دیدگاه‌های آن‌ها با هم متفاوت است. پس هیچ مکالمه و جلسه‌ی مشترکی نمی تواند این ناهماهنگی‌ها را برطرف کند. خودتان باید مستقیماً دست به کار شوید و یک تصمیم نهایی بگیرید. اگر بگویید آن‌ها خودشان به توافق می رسند، تنها نتیجه‌ای مأیوس کننده در انتظارتان خواهد بود.”

موفقیت جک دورسی با برنامه ریزی دقیق و منظم

جک دورسی، مدیرعامل توییتر، هر روز 16 ساعت کار می کند. او در مصاحبه‌ی خود با تکونومی اعلام کرد نظم و برنامه ریزی بسیار ضروری هستند. او برای اینکه جریان کارها را مدیریت کند، برای هر روز خود برنامه‌ی مشخصی دارد. او روند کارهایش را بدین صورت تعریف می کند:

“من دوشنبه‌ها را به مدیریت و اجرای پروسه‌های شرکت اختصاص می دهم. سه شنبه‌ها تنها به محصولات رسیدگی می کنم و چهارشنبه‌ها مشغول کارهای بازاریابی، ارتباطات و توسعه هستم. پنج شنبه‌ها با شرکای تجاری قرار می گذارم و جمعه‌ها روی شرکت، فرهنگ و استخدام‌ها متمرکز می شوم. شنبه‌ها از کار دست می کشم و به پیاده روی و تفریح می روم. یک شنبه‌ها نیز روز نتیجه گیری و آماده شدن برای هفته‌ی بعد است.”

دورسی می گوید ممکن است موانع زیادی در مسیر اجرای برنامه‌ی او پیش بیاید؛ اما او با آن‌ها مواجه می شود و سعی می کند روند را حفظ کند. این روال منظم و منسجم، هماهنگی خوبی در دیگر بخش‌های شرکت به وجود می آورد. دورسی می گوید: “ما تمام کارهایمان را به موقع انجام می دهیم، دقیقا می‌دانیم هفته‌ی گذشته کجا بودیم و قرار است این هفته به کجا برویم.”

موفقیت سالی کراچک با سحرخیزی

سالی کراچک، مدیرعامل پلتفرم مالی دیجیتال الوست، می گوید: “اگر می خواهید تمام کارهایتان را به خوبی انجام دهید، کارتان را پیش از اینکه دیگران از خواب بیدار شوند شروع کنید.” این مدیرعامل موفق از ساعت 4 صبح از رختخواب بلند می شود و شروع به کار می کند.

کراچک در لینکدین نوشت: “ارزشمندترین و بهترین عاملی که در هر کسب و کاری وجود دارد، زمان است. وقتی بازدهی من بالا می‌رود که زمان خود را بین این دو گزینه تقسیم کنم: زمانی که باید با دیگران بگذرانم و زمانی که به فکر کردن، نوشتن و توسعه‌ی مدل‌های درآمد اختصاص می دهم.”

او تلاش می کند برنامه ی کمتری در روزهای جمعه داشته باشد، اما ایمیل‌های زیادی که برایش ارسال می شود، تمام تمرکزش را می گیرد. به همین خاطر وقتی همه خوابند کار می کند. او می گوید: “من ذهن روشنی دارم و هیچ وقت به درگیری‌های ذهنی که همه با آن سروکار دارند، مانند آمادگی برای اولین جلسه‌ی فردا صبح، اهمیت نمی دهم. همچنین، همین که می بینم خانواده‌ام در آرامش و امنیت طبقه‌ی پایین خوابیده‌اند، به آرامشم افزوده می شود. این ساعات سپیده دم، زمانی است که ایده‌های نابی به ذهنم می رسد.”

موفقیت گری کلر با استفاده‌ی بهینه از زمان

گری کلر، مؤسس کمپانی Keller Williams Reality، به جای اینکه در طول روز مشغول کارهای غیرضروری شود، 4 ساعت ابتدایی هر روز را به هدف اصلی خود اختصاص می دهد.

کلر هر سال هدفی برای خود در نظر می گیرد و تمام کارهای روزمره او در راستای دست یابی به این هدف هستند. او 4 ساعت اولیه‌ی هر روز کاری خود را صرف رسیدگی به این هدف می کند. کلر از همین استراتژی برای نوشتن کتاب‌هایش استفاده کرده و توانسته شرکت خود را به بزرگ‌ترین شرکت املاک دنیا تبدیل کند. او می گوید تا وقتی اولین اولویت‌ها به دست نیامده باشد، تمام کارهای دیگر غیرضروری هستند.

کلر در کتابی با عنوان “حقیقت ساده‌ی پشت نتایج فوق‌العاده” نوشته است: “زمان کلید اصلی است و موفقیت به طور مداوم با طی زمان به دست می آید.”

موفقیت مایکل پریور با کنار گذاشتن فضای مجازی

فضای مجازی ارتباطات را تسهیل کرده اما محیط کار باز باعث می شود احتمال وقوع مزاحمت‌هایی را که نتیجه‌ای جز کاهش بهره‌وری ندارد، افزایش دهد. مایکل پریور، مدیرعامل سابق پلتفرم مدیریت پروژه ترلو، همواره کارمندان خود را تشویق می کند با رها کردن اسلک و ایمیل، درب‌های باز مجازی فضای کار را ببندند.

توجه بیش از اندازه به این موارد، نه تنها فرصت پرداختن به پروژه‌های مهم را می گیرد بلکه لازم است برای تمرکز دوباره روی پروژه‌ی اصلی زمان بیشتری صرف کرد. هر باری که زمینه‌ی کار تغییر می کند، باید هزینه‌ی زیادی برای آن بپردازید. مایکل پریور در مصاحبه با مجله‌ی تایم گفت: “ما زمان محدودی داریم. هنر این است منبع محدود زمان را به تمام کارهای ضروری اختصاص دهیم که سخت‌ترین بخش آن‌ها بهره‌وری است.”

موفقیت سوزان ووجسکی با تمایز میان کار و زندگی شخصی

سوزان ووجسکی، مدیرعامل یوتیوب، صرف شام با خانواده را اولویتی مهم می داند. ترک محل کار در ساعتی مشخص، به او کمک می کند کارهایش را بهتر ساماندهی کند و سریع‌تر پیش برود. پس وقتی به خانه می رسد، تمام توجهش به خانواده معطوف است. ووجسکی در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت: ” ما در فضای خانوادگی‌مان قانونی داریم که بر اساس آن سعی می کنیم از ساعت 6 بعدازظهر تا 9 صبح، هیچ ایمیلی را چک نکنیم؛ زیرا وقتی گوشی در دست می گیرید جدا شدن از آن کار مشکلی است.”

جدا شدن از فضای مجازی به مدیرعامل یوتیوب کمک می کند اوقات خوشی را با خانواده‌اش سپری کند و خلاقیت و کارایی بیشتری هم داشته باشد. او می گوید: “موفقیت را براساس تعداد ساعاتی که کار می کنید حساب نمی کنند. اگر شما 24 ساعت 7 روز هفته را مشغول کار باشید، قطعاً هیچ ایده‌ی نابی به ذهنتان نمی رسد.”

موفقیت الیوت وایسبلوت با خالی کردن صفحه اینباکس ایمیل

چک کردن ایمیل می تواند زمان زیادی از شما بگیرند؛ اما الیوت وایسبلوت، مدیرعامل کمپانی خدمات مالی HighTower، راهکار خود را برای صفحه اینباکسش دارد: او هر شب اینباکس خود را صفر می کند.

وایسبلوت در یکی از پست‌هایش در لینکدین نوشت: “ایمیل‌ها همانند مهمان ناخوانده هستند. هر فردی در هر ساعتی می تواند پیغام خود را به اینباکس شما بفرستد. اصلاً منصفانه نیست هر کسی در این دنیا این توانایی را داشته باشد بخشی از توجه شما را جلب کند. بلکه روشی برای مزاحمت دائمی است.”

او برای کنترل بیشتر و صفر کردن اینباکس، از سه قانون طلایی استفاده می کند:

  • عضویت در خبرنامه‌ها را لغو کنید. شاید این کار زمان بیشتری نسبت به پاک کردن ایمیل‌ها را بطلبد، اما در عوض بعداً ساعت‌های زیادی را به شما می دهد.
  • برای پاک کردن ایمیل‌ها بی‌رحم باشید. اگر برای حذف ایمیلی مردد هستید، آن را هم پاک کنید. اگر کسی با شما کار ضروری داشته باشد، به سراغتان می‌آید. تنها به ایمیل‌هایی که می دانید اهمیت دارند پاسخ بدهید و بقیه را پاک کنید.
  • وقت خود را برای بایگانی ایمیل‌ها هدر ندهید. یک ابزار جستجوی مناسب می تواند پوشه‌های شما را اسکن کند و هر آنچه فورا به آن نیاز دارید برایتان پیدا کند.

اگر بتوانید این سه کار را انجام دهید، اینباکس تان خلوت و سبک خواهد شد. پیام‌ها لیست وظایف روزانه‌تان را طولانی می کند، وظایفی که نیاز به توجه و تمرکز شما دارند. تا جای ممکن این لیست را کوتاه کنید، مثلاً بین 2 تا 5 مورد برای هر روز. با تکمیل این لیست، اینباکس خود را به بهترین شکل ممکن خلوت کرده‌اید.

موفقیت مارک زاکربرگ با انجام کارهای ساده‌تر

حتماً جمله‌ی “قورباغه‌ات را قورت بده” را شنیده‌اید که می گوید با انجام سخت‌ترین وظیفه در ابتدای روز، مابقی روز خیال آسوده‌تری خواهید داشت؛ اما مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس بوک، رویکرد دیگری دارد. او در کتاب “10 درس رهبری از زاکربرگ” نوشته مایکل ایسانی، می‌گوید: “از نظر من یکی از قوانین ساده‌ی کسب و کار این است اگر کارهای ساده‌تر را زودتر انجام دهید، پیشرفت بیشتری در انتظارتان خواهد بود.”

انجام کارهای ساده همانند “اثر گلوله‌ی برفی” است که به شما کمک می کند حرکتی سریع و آنی داشته باشید. این حرکت رو به جلو، به شما انرژی و استقامت بیشتری برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تر و انجام کارهای مشکل‌تر می دهد.

موفقیت ایوان مازور با کنار گذاشتن گوشی موبایل

ایوان مازور، مدیرعامل و مؤسس پلتفرم بازاریابی Ometria، معتقد است بهترین راهکار این است زمانتان را به انجام کارهای مختلف تخصیص دهید. او در Quora نوشت: “تماس‌ها، پیام‌های متنی، اعلان‌های موبایل، این کنترل را از شما سلب می کنند. وقتی فردی با شما تماس می گیرد و شما پاسخ می دهید، یعنی در زمانی که او راحت‌تر است ارتباط برقرار می کنید، نه وقتی که برای شما بهتر است.”

وقتی گوشی موبایلتان را در حالت سکوت قرار می دهید، یعنی در کنترل خودتان هستید. شما می توانید پیام‌ها، تماس‌ها و ایمیل‌هایتان را در زمان خاصی چک کنید، یعنی زمانی را انتخاب کرده و تمام توجهتان را به سوی این موارد متمرکز کنید. گاهی اوقات می توانید به طور کامل روی کارتان متمرکز شوید: یک جلسه‌ی مهم یا حضور در کنار خانواده، از جمله این موارد هستند. تا وقتی در زمان‌های مشخص، مثلاً هر چند ساعت یک بار، ارتباطات خود را چک می کنید، مطمئن باشید چیز مهمی را از دست نمی دهید.

Visits: 120

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *