انجام این کارها بعد از بیدارشدن از خواب، به ضررتان تمام می شود!
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

انجام این کارها بعد از بیدارشدن از خواب، به ضررتان تمام می شود!

برای داشتن یک روز پربازده، نیاز به شروع یک صبح خوب خواهید داشت. برای اینکه صبح‌تان را به بهترین شکل ممکن شروع کنید، نیاز نیست کار خاصی انجام دهید. تنها با داشتن چند عادت مثبت صبحگاهی و کنار گذاشتن تعدادی عادات مخرب می‌توانید صبح و روز بهتر و پربارتری را برای خود به ارمغان آورید. با مقالات امکان همراه باشید تا متوجه شوید متخصصان انجام چه کارهایی را در اول صبح منع می‌کنند.

قطعا اولین فکری که به ذهن‌تان می‌رسد، این است که شب‌ها زودتر بخوابید و صبح‌ها سر ساعت مشخصی از رختخواب بلند شوید، اما باید بدانید طرز بیدار شدن شما از خواب و کارهایی که در چند دقیقه‌ی ابتدایی بیدارشدن‌تان انجام می‌دهید، همه چیز را تغییر می‌دهد.

هیچ برنامه‌ی مشخصی وجود ندارد که شامل حال تمام افراد باشد. شاید در ابتدا سراغ گوشی موبایل‌تان بروید یا چند حرکت ورزشی با آهنگ ملایم انجام دهید. در هر صورت نمی‌خواهیم شما را زیر سوال ببریم. اشتباهات صبحگاهی زیادی وجود دارد که می‌تواند روز شما را بی‌حاصل و کسل‌کننده کند. در این مطلب، توصیه‌های کارشناسان و دانشمندان را پیرامون اینکه چطور می‌توانید حداکثر بهره را از چند دقیقه‌ی اول بعد از بیدار شدن‌تان ببرید، بیان می‌کنیم. آنها معتقدند بعد از بیدار شدن در صبح نباید به سراغ برخی کارها بروید.

1. فشار دادن دکمه‌ی چرت زنگ هشدار

معمولا بیشتر افراد وقتی زنگ ساعتشان به صدا درمی‌آید و هنوز دوست دارند بخوابند برای بیدارشدن از خواب و شروع یک روز جدید آماده نیستید. در چنین مواقعی این افراد دکمه‌ی چرت ساعت را می‌زنند تا چند دقیقه‌ای بیشتر بخوابند، اما بهتر است جلوی این کار را بگیرید؛ حتی اگر تنها یک چرت کوتاه بین 5 تا 10 دقیقه باشد.

اغلب متخصصان خواب معتقدند خاموش کردن موقت زنگ هشدار، اصلا کار خوبی نیست و به ضررتان تمام می‌شود.

دلیل این واقعیت تلخ، این است که اگر بعد از خاموش کردن زنگ هشدار دوباره به خواب عمیق فرو بروید، وارد یک چرخه‌ی خواب می شوید که به سادگی نمی‌توانید آن را به پایان برسانید. پس به جای اینکه بانشاط و پرانرژی از رختخواب بلند شوید، گیج و کسل خواهید شد.

راهکار پیشنهادی این است که بدانید به چه میزان خواب شبانه نیاز دارید و طوری برنامه‌ریزی کنید که هر شب به همان اندازه بخوابید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

2. نشستن در رختخواب

خیلی مواقع پیش می‌آید که با صدای زنگ ساعت بیدار می‌شوید اما همچنان روی تخت‌تان دراز می‌کشید. اکنون با به صدا درآمدن زنگ هشدار بیدار شده‌اید و در حالت هوشیار در تخت‌تان دراز کشیده‌اید. بهتر است از این فرصت برای کش و قوس دادن به بدن‌تان استفاده کنید و بدون هیچ فعالیتی در رختخواب چنبره نزنید چون کسل خواهید شد.

«اِمی کادی»، روانشناس دانشگاه هاروارد، می‌گوید: بازکردن دست‌ها و حالت دادن به آنها اعتمادبه‌نفس کافی برای شروع یک روز خوب را در شما ایجاد می‌کند.

می‌توانیم ادعا کنیم افراد به خاطر نرمش و کش و قوس دادن به بدنشان احساس خوبی دارند، اما «کادی» معتقد است افرادی که بعد از بیدارشدن از خواب بازوهایشان را به شکل حرف V باز می‌کنند و می‌کشند، شادتر هستند و روحیه‌ی بهتری دارند.

او در ادامه می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به شکل جنینی از خواب بیدار می‌شوند، بعد از بلندشدن از رختخواب استرس بیشتری را تجربه می‌کنند.»

3. خواندن ایمیل‌ها

خیلی از افراد هنگام خواب گوشی موبایل‌شان را کنار خود می‌‌گذارند. به همین خاطر، بعد از بیدار شدن از خواب، به طور غیرارادی گوشی خود را برمی‌دارند و شروع به خواندن پیام‌ها و ایمیل‌هایشان می‌کنند، اما این کار اصلا درست نیست.

«جولی مورگنِستِرن» نویسنده‌ی کتاب «هرگز ایمیل هایتان را اول صبح چک نکنید» معتقد است: «اگر صبح‌تان را با خواندن ایمیل‌ها شروع کنید، هرگز نمی‌توانید ذهن‌تان را روی انجام کارها متمرکز کنید.»

او در ادامه می‌گوید: «همیشه ایمیل‌ها سرشار از درخواست‌های پی‌در‌پی، سورپرایزها، مشکلات و تذکرها و وقفه‌های کاری هستند. مطمئن باشید تمام آنها می‌توانند چند ساعتی منتظر بمانند تا به محل کار برسید و به آنها رسیدگی کنید.

«مورگنسترن» می‌گوید اگر قصد انجام کاری را دارید، آن را همانند پروژه‌ای در نظر بگیرید که به تمرکز زیاد شما نیاز دارد و باید در زمان مناسب به آن رسیدگی شود.

4. مرتب نکردن رختخواب

شاید با خود بگویید چرا تختخوابم را مرتب کنم؟ چند ساعت دیگر برمی‌گردم و دوباره در آن می‌خوابم، پس باز بهم ریخته می‌شود.

شاید حق با شما باشد اما «چارلز داهیگ»، نویسنده‌ی «قدرت عادت» و «باهوش‌تر، سریع‌تر، بهتر» می‌گوید مرتب کردن رختخواب ارتباط مستقیمی با افزایش بهره‌وری در طول روز دارد.

با قطعیت نمی‌توان گفت مرتب کردن تختخواب باعث می‌شود روز پربارتری داشته باشید اما «داهیگ» می‌گوید: «مرتب کردن تختخواب، یک عادت بسیار مثبت است که می‌تواند سبب ایجاد تعدادی واکنش‌های زنجیره‌ای شود که به تقویت دیگر عادات خوب کمک می‌کند.»

5. قهوه خوردن

شاید این باور را در خود به وجود آورده‌اید که تا وقتی یک فنجان قهوه نخورید، سرحال نیستید و نمی‌توانید روی کارتان تمرکز کنید، اما بهتر است کمی دست نگه دارید.

بدن انسان به‌طور طبیعی بین ساعت 8 و 9 صبح، مقدار بالایی هورمون استرس یعنی کورتیزول ترشح می‌کند، پس بهترین زمان برای خوردن قهوه بعد از ساعت 9:30 صبح است.

اگر قبل از ساعت 9 صبح قهوه بخورید، بدن‌تان خود را با تولید هورمون کورتیزول کمتر در صبح زود وفق می‌دهد و این نتیجه‌ای جز نبود کارایی و تمرکز کافی در ابتدای صبح نخواهد داشت.

6. لباس پوشیدن در تاریکی

شاید از آن دسته افرادی هستید که بعد از بیدار شدن از خواب، هیچ چراغی روشن نمی‌کنید و می‌گذارید پنجره‌ها بسته و پرده‌ها کشیده باشد اما اگر جزو این دسته افراد هستید بهتر است در این عادت‌تان تجدیدنظر کنید.

«ناتالی داتوویچ» محقق زیست محیطی در سازمان ملی خواب آمریکا می‌گوید: «ساعت داخلی بدن انسان به‌گونه‌ای است که به نور و تاریکی حساسیت نشان می‌دهد. بنابراین هنگامی که در تاریکی آماده می‌شوید به بدن‌تان می‌گویید هنوز شب است و همین پیام باعث می‌شود بیشتر احساس گیجی و کسلی کنید.

اگر زمان بیدارشدن تان هنوز هوا تاریک است یا اتاق‌تان نور کافی نمی‌گیرد بهتر است یک لامپ پرنور مانند چراغ هایی که برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده می‌شود، روشن کنید.
. تصمیم‌گیری عجولانه

شاید صبح ها بعد از بیدارشدن از خواب یک لیوان آب بخورید، به چند آهنگ ملایم گوش کنید یا حتی به یکی از دوستان‌تان تلفن بزنید.

این کارها مشکلی ندارد، اما بهتر است از بدون برنامه‌ریزی و زمان‌بندی این کارها را انجام ندهید. بهتر است کمی زمان‌تان را مدیریت کنید، مثلا از رختخواب بلند شوید، در حین گوش دادن به آهنگ کمی آب بنوشید، لباس بپوشید و در مسیر رفتن به سرکار به دوست‌تان تلفن بزنید.

دانشمندان معتقدند نیروی اراده‌ی انسان محدود است و اگر تمام آن را در ابتدای روز استفاده کنیم قبل از اینکه تصمیم بگیریم چه کارهایی باید انجام دهیم، در ساعات بعدی روز یعنی وقتی باید روی وظایف کاری‌مان تمرکز کنیم، اراده‌ای برایمان باقی نمی‌ماند.

باید بگذارید مغزتان ابتدای صبح به‌طور خودکار از یک روال از قبل برنامه‌ریزی‌شده تبعیت کند و آن منابع ذهنی را برای وقتی بگذارید که واقعا به آنها نیاز دارید.

برای دانلود PDF این مقاله جذاب کلیک کنید.

منبع: سایت یوکن

Visits: 151

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *