خصوصیات متفاوتی که بیل گیتس و وارن بافت را ثروتمند کرد.
دسته بندی: کارآفرینی

خصوصیات متفاوتی که بیل گیتس و وارن بافت را ثروتمند کرد.

افراد موفق مانند بیل گیتس و وارن بافت خصوصیات منحصر‌به‌فردی دارند. حتما می‌دانید دنبال کردن روش‌های معمولی سبب نمی‌شود به ثروت و موفقیت زیادی دست یابید. با مقالات امکان  همراه باشید تا به شما بگوییم گیتس و بافت با داشتن چه خصوصیاتی ثروتمند شدند.

آیا مستند وارن بافت شدن را تماشا کرده‌اید؟ این مستند، یک برنامه تلویزیونی مهیج و تماشایی است که داستان زندگی مردی را نشان می‌دهد که در تمام طول عمرش، پنی به پنی روی هم گذاشت تا درنهایت به ثروت 80 میلیارد دلاری دست یافت. جالب است بدانید، وارن بافت بخش زیادی از سرمایه‌ی خود را به خیریه‌ی Bill & Melinda Gates Foundation  و دیگر خیریه‌ها اهدا کرده است.

بیل گیتس و وارن بافت، ثروتمندترین کارآفرینان دنیا و دوستان صمیمی هم هستند. همان‌طور که بافت در مستندش می‌گوید، یک بار پدر او به هر دوی آنها گفت، تنها با یک کلمه موفقیت خود را توصیف کنند و هر دوی آنها تمرکز را نام بردند.

تمرکز همان چیزی است که افراد موفق را از ناموفق‌ها جدا می‌کند؛ پس تمرکز جداکننده‌ی افرادی است که وانمود می‌کنند موثر هستند و کسانی که واقعا موثر هستند؛ اما باید روی چه مواردی تمرکز کرد؟

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

بیل گیتس و وارن بافت روی چهار مورد زیر تمرکز می‌کنند.

مردم

شرکت‌ها بیشتر به دنبال جذب استعدادهای برتر هستند، به همین خاطر استخدام و حفظ کارمندان بسیار دشوار شده است. این بدین خاطر است که واحد منابع انسانی با شکست مواجه شده و کارفرمایان زیادی، انرژی لازم برای حل این مشکل را ندارند. واحد منابع انسانی در بیشتر مواقع بعد از طی فرآیند استخدام مدیران را مجاب می‌کند، مصاحبه‌ای یک ساعته با کارمندان ترتیب دهند و توانایی آنها را در پاسخ به چند سوال ارزیابی کنند.

این مساله، پیامدهای گسترده‌ای دارد. کارفرماها به جای بررسی عملکرد آنها، به سراغ حلقه‌ی بازخورد رفته‌اند. این بدین خاطر است که کارفرماها باید در ارائه‌ی بازخورد منظم به کارمندان جوان‌تر با سرعت بیشتری عمل کنند. دلیل دیگر، استدلال مدیران از این مساله است که آنها فرصت انجام بررسی عملکرد را ندارند. استنطاق یک کارمند پایین‌رده، روش خوبی برای گذراندن زمان نیست و باید به صورت حضوری در مورد مشکلات صحبت شود.

آیا زیر سوال بردن عملکرد کارمندان به معنای تمرکز روی مردم است؟ قطعا این‌طور نیست.

شرکت‌هایی که برای داشتن منابع انسانی خوب ارزش قائل می‌شوند از شرکت‌هایی که تنها وانمود به در اختیار داشتن بهترین کارفرماها می‌کنند، متفاوت هستند. ممکن است یک مدیرعامل روند مصاحبه استخدامی کارمندان شرکت را به عهده بگیرد؛ زیرا نمی‌خواهد افرادی را استخدام کند که ارزش‌هایی مغایر با ارزش‌های شرکت داشته باشند. این کار، تمرکز روی مردم است که به موفقیت ختم می‌شود.

محصول

توسعه‌دهندگان بهترین محصولات به این خاطر به موفقیت رسیده‌اند که روی زمان و منابع سرمایه گذاری مناسب می‌کنند تا به بهترین راهکارها برسند. این راهبرد در شرکت‌های خدماتی هم کاربرد دارد. محصولات موفق از نظر آنها، مواردی نیستند که کار می‌دهند؛ بلکه مواردی‌اند که برای مشتری، سادگی در استفاده را ارائه می‌دهند و هزینه‌ی کمی هم دارند.

برخی افراد، تمرکز روی عرضه محدود محصولات را غیرمعقول و نادرست می‌دانند. با این حال، بعضی شرکت‌ها تنها به دنبال عرضه‌ی یک محصول هستند اما در همان مورد هم بسیار محتاطانه عمل می‌کنند.

با محدود کردن میزان توجه می‌توان به تخصص در عرضه‌ی یک محصول خاص دست یافت، در رهبری متفکرانه جلو رفت و توجه افرادی را جلب کرد که در معرض تهدیدات آن شرکت نیستند؛ زیرا فعالیت چنین شرکتی، نقض‌کننده‌ی فعالیت دیگر شرکت‌ها نیست. این شرکت‌ها به دفعات زیاد در عملی کردن یک روند پیش می‌روند تا درنهایت در اجرای آن موفق شوند.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

بازارها

بیشتر شرکت‌ها تلاش می‌کنند در تمام بازارها حضور فعال داشته باشند. این در حالیست که مدیران بیشتر کسب و کارها قادرند با حضور در بازارهای کمتر و عرضه‌ی گسترده محصولات در این بازارها به سوددهی بیشتری دست یابند. در واقع، هر چه اقتصاد بیشتر به سوی ادغام عمومی حرکت می‌کند، شرکت‌ها هم به راه‌حل‌های سرتاسری روی می‌آورند.

ارائه‌ی یک راه‌حل جامع در یک بازار محدود، رقبای بیشتری را از میدان به در می‌کند. یک شرکت باید با رسیدن به میزان کافی در حدود 20 درصد سهم یا نفوذ، هزینه‌های قابل توجه خود را به موارد دیگری اختصاص دهد. حقیقت این است، ورود به یک بازار جدید نسبت به تثبت موقعیت در بازار فعلی، هزینه‌ی بیشتری دارد.

فرآیند

پیشرفت نیازمند پیدا کردن روش‌هایی است که به شرکت‌ها در نهادینه کردن فرایندهایشان کمک می‌رساند. در سال‌های گذشته، روندهای عملیاتی روی کاغذ نوشته می‌شد؛ اما اکنون شرکت‌ها، فرآیندهای خود را در معرض استفاده قرار می‌دهند؛ مثلا یک شرکت موفق می‌تواند دستورالعمل‌های کاری پروژه‌ها را به صورت آنلاین به اجرا بگذارد.

اتوماسیون نیروی کار هم روش‌هایی را برای انجام کارها با کامپیوتر به جای روش دستی ارائه می‌دهد. خیلی از واحدهای مدیریت ارتباط مشتری دارای ابزارهای اتوماسیون بازاریابی هستند که انجام فرآیندهای مختلف را تسهیل می‌بخشند.

بیل گیتس و وارن بافت بعد از جف بزوس ، دومین و سومین ثروتمندان بزرگ دنیا هستند. این دو دوست صمیمی با تمرکز روی مواردی که اهمیت زیادی دارند، به موفقیت دست یافته‌اند. اگر مدیر کسب و کاری هستید، روی موارد فوق تمرکز کنید و انجام کارهای غیرمهم را به دیگران بسپارید تا با سرعت بیشتری به موفقیت برسید.

برای دانلود PDF این مقاله جذاب کلیک کنید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

Visits: 523

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *