دورکاری چیست؟ | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: مدیریت

دورکاری چیست؟

دور کاری سبک نوینی در کسب و کار است که کارکنان می‌توانند از هر جایی که خواستند به کار کردن بپردازند.
دورکاری شیوۀ جدیدی برای کار کردن نیست؛ بلکه این روش از سال‌ها پیش در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به کار می‌رفته و نتایج موفقیت‌آمیز آن نیز به اثبات رسیده است.
به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی و استفاده گسترده از اینترنت، نحوه کار کردن مردم هم این روزها تغییرات شدیدی داشته و سبک جدیدی از کار کردن که دور کاری (Teleworking یا Telecommuting) نامیده می‌شود، به وجود آمده است. در این حالت، کارکنان می‌توانند کار خود را از هرکجایی که می‌خواهند، مانند خانه، کافی شاپ یا رستوران، انجام دهند و با کمک نرم‌افزارهای مشخصی، به صورت پیوسته در ارتباط با همکاران خود در اداره هستند. محبوبیت دورکاری با گذشت هر روز، در حال افزایش است.

دور کاری:

دور کاری نوعی توافق کاری است که در آن، کارکنان با استفاده از اتوبوس یا خودروها به یک مرکز کاری مانند ساختمان اداره، انبار یا مغازه نمی‌روند. دورکاران در قرن 21 میلادی از ارتباطات همراه مانند تبلت‌ها، گوشی‌ها یا لپ‌تاپ‌های متصل به وای فای برای کار از کافی‌شاپ‌ها یا با کامپیوترهای دسکتاپ و خط خانگی برای کار از خانه استفاده می‌کنند. دور کاری رفته‌رفته توسط کسب‌وکارها، دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی در حال به کار گرفته شدن است.
سازمان‌ها از دورکاری برای کاهش هزینه‌های خود استفاده می‌کنند؛ زیرا کارکنان دورکار نیازی به دفتر یا فضای کاری که باید اجاره شده یا خریداری شود، ندارند و سایر هزینه‌ها مانند نورپردازی یا تهویه و … نیاز نیست. برخی از سازمان‌ها از دور کاری برای بهبود وضعیت کارکنان استفاده می‌کنند؛ زیرا زمانی برای رفت‌وآمد صرف نمی‌شود و مشکلاتی مانند گیر کردن در ترافیک وجود ندارند. برخی از سازمان‌ها هم به دلایل زیست‌محیطی از دورکاری استفاده می‌کنند؛ زیرا باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا می‌شود و تعداد ماشین‌های موجود در خیابان را کاهش می‌دهد.

مزایا و معایب دور کاری

دور کاری مزایا و معایبی را هم برای شرکت و هم برای کارمند دارد. در این بخش به برخی از این مزایا و معایب می‌پردازیم.

مزایای دور کاری

خودمختاری

خودمختاری واضح‌ترین نکته مثبت دور کاری است و در بیشتر موارد، می‌توانید زمان کارتان را خودتان مشخص کنید. با این کار، شما آزادی بیشتری در سپری کردن زمان با خانواده و دوستان و لذت بردن از زندگی خواهید داشت. این آزادی نه تنها به زمان مربوط می‌شود، بلکه درباره مکان هم صادق است. شما می‌توانید کار خود را از هر مکانی که خواستید انجام دهید.

کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد

درشهرهای بزرگ یا حتی کوچک، رفتن به محیط کار می‌تواند ساعت‌ها وقت بگیرد. اگر به محیط کاری نروید، می‌توانید زمان زیادی را صرفه‌جویی کرده و از این زمان برای انجام کارهای دیگر خود استفاده کنید. علاوه بر زمان، شما در هزینه‌های رفت‌وآمد هم صرفه‌جویی می‌کنید. بنابراین، دور کاری باعث کاهش استرس شده و آلودگی هوا را هم کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد

تحقیقات نشان داده‌اند که کسانی که از خانه خود کار می‌کنند، از شغل خود راضی‌تر هستند و دلیل این امر، داشتن فضای پر از استرس در دفتر اداری است. وقتی در خانه کار می‌کنید، در فضای آشنایی قرار دارید و کنار خانواده خود هستید. همین امر و سایر مزایای دور کاری می‌توانند باعث بهبود روحیه شخص دورکار شود و در نتیجه، عملکرد آن‌ها را ارتقا دهد.

کاهش هزینه‌های زیرساختی

با استفاده از دورکاری، هزینه صرف شده برای محیط کاری برای کارفرماها کاهش می‌یابد. آن‌ها علاوه بر اینکه نیازی به محیط کاری بزرگ با هزینه اجاره بیشتر نخواهند داشت، بلکه هزینه‌های مربوط به مصرف برق، گرمایش، تجهیزات کامپیوتری، میز، صندلی و … به حداقل خواهد رسید.

حفظ کارکنان

افزایش رضایت شغلی به این معنی است که احتمال اینکه کارکنان زمان زیادی را با شرکت خود سپری کنند و از آن جدا نشوند، زیاد است. وقتی کارمندی از شرکت جدا می‌شود، این شرکت باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شود تا جایگزین مناسبی را برای او پیدا کرده و آموزش دهد. علاوه بر این، مدت زمان زیادی هم برای این کار نیاز دارد؛ بنابراین حفظ کارکنان امر مهمی است.

معایب دورکاری

در کنار مزایایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، دور کاری معایبی هم دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

حواس پرتی

بزرگ‌ترین عیب دور کاری این است که احتمال حواس‌پرتی شما وقتی در جایی غیر از اداره کار می‌کنید، بیشتر می‌شود. در اداره، شما همواره تحت نظارت هستید و بنابراین، تمرکزتان همیشه روی کار است؛ اما وقتی در خانه هستید، کارهایی مانند تماشای تلویزیون، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و حتی انجام کارهای خانه ممکن است حواس شما را پرت کنند.

امنیت

امنیت هم یکی از مشکلاتی است که شرکت‌هایی که دورکاری انجام می‌دهند، نگران آن هستند. شخص دورکار برای دسترسی به نرم‌افزار شرکت، به یک رمز عبور نیاز خواهد داشت که ممکن است این پسورد از روش‌های مختلف، به دست افراد غیرمجازی هم برسند.

ارتباطات اجتماعی کمتر

وقتی در خانه کار می‌کنید، یک حس تنهایی و دور بودن از دیگران به شما دست می‌دهد. البته واضح است که می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید، اما هیچ چیزی جای ارتباط حضوری را نمی‌گیرد.

هزینه‌های اضافی برای شخص دورکار

بخشی از هزینه‌هایی که شرکت با استخدام افراد دورکار صرفه‌جویی می‌کند، به سمت کارکنان دورکار منتقل می‌شود. البته همه هزینه‌ها اینگونه نیست، ولی مواردی مانند سرمایش یا گرمایش و مصرف برق از جمله این موارد هستند.

نشان دادن کاری که انجام می‌دهید

اگر شما از خانه کار خود را انجام می‌دهید در حالی که همکاران شما هر روز به شرکت می‌روند، ممکن است این حس در آن‌ها به وجود آید که شما به اندازه آن‌ها کار نمی‌کنید؛ بنابراین نشان دادن اینکه واقعا تلاش می‌کنید و در خانه بیکار ننشسته‌اید، می‌تواند کار دشواری باشد.

شرکت ها چطور باید سیاست های دورکاری را اعمال کنند؟

1- پیشنهاد دورکاری بسته به شرایط

احتمالاً می توان دورکاری را بر اساس رویداد ها یا برنامه آینده کارمندان، به عنوان یک گزینه به آنها پیشنهاد داد. به عنوان مثال در تابستان ها که کودکان خانواده به مدرسه نمی روند و وقت بیشتری را در منزل سپری می کنند، دورکاری موقتی می تواند به والدین کمک کند که وقت بیشتری را به فرزندان خود اختصاص دهند و در عین حال از زندگی در کنار خانواده لذت بیشتری ببرند.

2- پیشنهاد دورکاری به عنوان پاداش یا تشویق

مدیران می توانند پیشنهاد دورکاری را به عنوان یک پاداش برای کارمندان در نظر بگیرند. در عین حال اگر نگران این مسئله بودند که ممکن است در منزل بهره وری کاهش بیابد، می توانند مجدداً از کارمند مذکور درخواست کنند که برای کار به دفتر شرکت باز گردد.

3- دورکاری کوتاه مدت هفته ای

احتمالاً بهترین گزینه برای اکثر کمپانی ها، پیشنهاد یک یا دو روز دورکاری در هفته است. زیرا به عقیده او دورکاری تعداد زیادی از افراد یک گروه کاری می تواند انسجام تیم را تحت تأثیر منفی قرار دهد.

 

4- پیشنهاد امتحان کردن دور کاری توسط شرکت ها

نیاز به حضور کارمندان در محل کار از آنجایی شروع شد که کارخانه ها نیاز به افرادی داشتند که در هر روز کاری در محل کار حاضر شوند تا یک محصول را بسازند. ولی  کمپانی هایی که می توانند به کارمندان خود گزینه دورکاری را ارائه دهند و از این کار امتناع می کنند، به مرور متضرر خواهند شد.

Visits: 84

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *