راهکارهایی طلایی که زنان شاغل را در زندگی شخصی موفق می‌کند!
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

راهکارهایی طلایی که زنان شاغل را در زندگی شخصی موفق می‌کند!

لارا وَندِرکَم (Laura Vanderkam) راهکارهایی را برای مدیریت زمان زنان شاغل اعلام کرده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به بهترین صورت ممکن از زمان خود استفاده کنید.

وندرکم تاکنون چندین کتاب در رابطه با مدیریت زمان نوشته که از آن جمله می‌توان به کتاب “168 ساعت: شما بیش از آنچه فکر می‌کنید زمان دارید، موفق‌ترین انسان‌ها قبل از صبحانه چه کارهایی انجام می‌دهند.” و کتاب جدید او “من می‌دانم او چگونه این کار را انجام می‌دهد: زنان موفق چگونه بهترین استفاده را از زمان خود می‌برند.” اشاره کرد. به عقیده او، اگر زنی شاغل و دارای فرزند باشد، همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و گاهی ممکن است به خوبی نتواند به وظایف کاری و مادری خود رسیدگی کند؛ اما زنان موفق مدیریت زمان را به کار گرفته و زندگی عالی و راحتی برای خود و خانواده‌شان به ارمغان می‌آورند.

در ادامه راهکارهایی برای زنان شاغل ارائه می‌شود تا بتوانند بدون این که به خواب شبانه‌شان لطمه بزنند، شغل و خانواده‌ای رضایت‌بخش داشته باشند.

تفکر خود را درباره مدیریت زمان عوض کنید

زنان شاغل باید طرز فکر خود را درباره روایت‌های پیرامون زنان و مدیریت زمان تغییر دهند، زیرا عده‌ی زیادی تصور می‌کنند زنان نمی‌تواند مادران خوب، همسرانی فداکار و در عین حال کارمندانی راضی کننده باشند و باید برای دست یابی به موفقیت خیلی مسائل را کنار گذاشت. در این مورد همیشه با داستان‌های نگران‌کننده و هیجان‌انگیزی روبه‌رو هستیم، مثلاً وقتی که به دلیل شرایط آب و هوایی در فرودگاه مانده‌ایم و همسرمان خارج از کشور است، در این زمان هیچ فردی برای نگهداری از کودکمان نیست و پرستار هم نمی‌تواند بیشتر از این در خانه بماند.

اما وندرکم به عنوان نویسنده موفق کتاب‌های پیرامون مدیریت زمان، اعتقاد دارد داستان‌هایی که درباره مشکلات مدیریت زمان زنان شاغل وجود دارد دارای مشکل اساسی است.

وندرکم پروژه‌ی موزاییک را معرفی کرد

وندرکم در شرکت‌های زیادی درباره مدیریت زمان در زنان شاغل صحبت کرد، در این زمان از زنان خواست برای یک هفته‌ی گذران وقت خود را ثبت کنند. بدین ترتیب زنان شاغل 168 ساعت زندگی خود را در یک هفته ثبت کردند و وقتی وندرکم به این ساعت‌ها نگاه کرد، گفت خیلی هم سر آن‌ها شلوغ نبوده است و زندگی‌شان خوب است. مثلاً خیلی از آن‌ها باید به مسافرت می‌رفتند، اما تعطیلات پایان هفته را با فرزندان خود به تفریح پرداختند، شب‌ها به پارک رفتند، با همسر خود برای نوشیدن قهوه در کافی‌شاپ قرار گذاشتند.

او در گزارش‌های زنان شاغل متوجه شد زندگی آن‌ها خیلی هم بد نیست، اما همواره داستان‌هایی درباره مدیریت زمان زنان شاغل گفته می‌شود که مورد تائید نیست.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

وندرکم در پروژه‌ی موزاییک خود از 1001 زن با درآمد بالای 100 هزار دلار که صاحب فرزند بودند درخواست کرد زمان خود را به مدت یک هفته ثبت کنند تا مشخص شود 168 ساعت آن‌ها چگونه می‌گذرد. برای این منظور گفته شد زنان شاغل یک دفتر ثبت خاطرات روزانه داشته باشند و تمام کارهای روزمره خود را به همراه ساعت دقیق آن ثبت کنند. با این کار خیلی دقیق‌تر می‌توان به خاطرات روزمره فرد دست یافت تا این که از او بپرسیم روز خود را چگونه گذرانده‌ای. خیلی از افراد به اشتباه می‌گویند چقدر وقت صرف انجام کارهایشان کرده‌اند، این در حالی است که معمولاً ساعت خواب خود را کمتر و ساعت کارمان را بیشتر اعلام می‌کنیم. نتیجه‌ی پروژه موزاییک نشان داد کسانی که می‌گویند بیش از 75 ساعت در هفته کار می‌کنند، در حدود 25 ساعت اغراق دارند.

پروژه‌ی موزاییک اعلام کرد زنانی که درآمد سالیانه 6 رقمی دارند، در هفته 44 ساعت مشغول کار هستند. جالب است بدانید حتی آن‌هایی که صاحب فرزند و شغل پرمشغله هستند نیز زمان کافی برای خوابیدن دارند، به‌طوری‌که می‌توانند در هر شبانه‌روز 7 ساعت و 43 دقیقه بخوابند. پس با وجود مشغله زیاد، همواره زمانی را برای گذران با خانواده و انجام کارهای شخصی پیدا خواهند کرد.

حالا که مشخص شد زنان شاغل وقت کافی برای خواب و انجام کارهای شخصی خود دارند، چگونه می‌توانند زمان را مدیریت کنند؟

راهکارهای مدیریت زمان برای زنان پرمشغله

تمام اتفاقات روزانه و زمان رخداد آن‌ها را یادداشت کنید

باید در طی روز هم کارهای شخصی و هم وظایف شغلی‌تان را انجام دهید. برای یک هفته تمام کارهایی که انجام می‌دهید را یادداشت کنید، بیشتر افراد شاغل آخر هفته‌ها تعطیل هستند و 60 ساعت از چهارشنبه عصر تا شنبه صبح زمان دارید تا کارهای زیادی انجام دهید. پس زمان خود را برای انجام کارهای مختلف چون شغل، خواب، انجام کارهای شخصی، رسیدگی به همسر و فرزندان، مسافرت و تماشای تلویزیون برنامه‌ریزی کنید تا به تمام کارهایتان برسید.

بعد از یک هفته برنامه‌ی خود را نگاه کنید و بگویید از کدام مورد در برنامه‌تان بیشتر رضایت دارید. جالب است وقتی زنان شاغل یادداشت‌های یک هفته‌ی خود را می‌بینند، شگفت‌زده می‌شوند زیرا کاملاً مشخص است که ساعات کافی برای خواب و انجام کارهایشان داشته‌اند.

هر کاری که دوست دارید بیشتر انجام دهید را در ستونی خالی زمان آن را بنویسید. پس زنان شاغل نباید بگویند “وقتش را ندارم” بلکه این جمله به معنای آن است که “این کار در حال حاضر اولویت من نیست.”

با این راهکار می‌توان مدیریت زمان را به دست گرفت و کارهایی را انجام داد که به دنبال آن هستیم.

انجام کارهایتان را مدیریت کنید

میان کارهایتان تعادل برقرار کنید: ساعت 5 بعدازظهر از محل کار خارج شوید و بعدازظهر خود را با خانواده‌تان بگذرانید. بعد از این که فرزندان خوابیدند، بقیه کارهای خود را انجام دهید. اگر صاحب فرزند نیستید از وقت آزاد خود برای انجام کارهایی چون ورزش و تفریح‌های موردعلاقه خود استفاده کنید، پس برای انجام کارهای شخصی وقت بیشتری دارید.

دور کاری کنید: خیلی از افراد در خانه کار می‌کنند. وندرکم معتقد است بعضی از کارهای خود را در خانه شروع کنید و در شرایط لزوم به محل کار بروید. نیاز است تا با همکاران خود در ارتباط باشید اما پنج روز هفته خیلی زیاد است. با این کار می‌توانید از زمانتان بهترین استفاده را ببرید زیرا زمان رفت و آمد نخواهید داشت و بهتر می‌توانید به کارهای خود رسیدگی کنید.

معمولاً مردان شاغل در هر جایی و هر زمانی که اراده کنند کار می‌کنند و در مورد آن با هیچ کسی هم صحبت نمی‌کنند. پس اگر به خاطر عدم رسیدگی به وظایف خانوادگی و فشار بیش از حد می‌خواهید تسلیم شوید، همان‌طور که دلتان می‌خواهد کار کنید تا به نتیجه‌ی موردعلاقه خود دست یابید.

نباید هر روز فکر کنید با کارهای تکراری روبه‌رو هستید، پس به 168 ساعت هفته فکر کنید نه 24 ساعت روز. خیلی از زنان شاغل با عجله محل کار را ترک می‌کنند تا بتوانند خود فرزندشان را بخوابانند، این فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌کند زیرا معتقدند نباید این فرصت از دست رود. توصیه می‌شود چند روز در هفته برای زمان طولانی‌تری مشغول کار باشید تا بتوانید روزهای دیگر زودتر به خانه بروید و به فرزندان و همسر خود رسیدگی کنید.

کار پاره وقت بسیار خوب است: وندرکم می‌گوید افرادی که کار پاره وقت انجام می‌دهند تنها 35 ساعت در هفته مشغول هستند. پس حقوق کمتری می‌گیرید اما زمان بیشتری برای انجام کارهای شخصی خود خواهید داشت.

آخر هفته را هم در نظر بگیرید: در پروژه‌ی موزاییک بیشتر زنان در آخر هفته هم کار می‌کردند زیرا فرزندان بزرگ‌تر کمتر به شما نیاز دارند. توصیه می‌شود پنج‌شنبه صبح یا جمعه‌شب را فرصتی برای انجام کارهای باقی مانده خود در نظر بگیرید.

برای آینده برنامه‌ریزی کنید

باید بدانید به کجا می‌خواهید بروید تا دست‌یابی به آن آسان‌تر شود. باید 100 خواسته‌ای که در ذهنتان دارید را بنویسید و دقیقا بدانید سال آینده به چه عملکردی دست خواهید یافت و چه کارهایی را انجام دهید؟

این 100 آرزو می‌تواند درباره زندگی شغلی یا شخصی‌مان باشد، مثلاً جاهایی که می‌خواهید سفر کنید، درآمدی که دوست دارید داشته باشید، یا موفقیت‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها برسید.

برای روابط کاری خود وقت بگذارید

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

باید در محل کار خود شناخته شوید، زیرا گاهی خیلی خوب کار می‌کنید و به نتایج قابل قبولی هم می‌رسید، اما به نظر می‌رسد دیگر همکاران دل خوشی از شما ندارند، شاید این بدین خاطر است که اصلاً شما را نمی‌شناسند.

زنان شاغل می‌توانند ساعات خوبی را در کنار همکاران خود صرف کنید. می‌توانید برای خود هزینه‌ای به اندازه‌ی 3 برنامه در ماه در نظر بگیرید که 10 درصد فراغت عصرانه شما را در برمی‌گیرد. همین 10 درصد سبب می‌شود تا زمان بیشتری را با همکاران خود باشید و آن‌ها بهتر بتوانند به شما اعتماد کنند، نتیجه‌ی این کار سبب می‌شود تا فضای بهتری در محل کارتان ایجاد شود و از انجام کارهای خود لذت ببرید.

در طول روز نیز ساعاتی را به‌عنوان استراحت در اختیار دارید، پس به جای این که بنشینید و در فضای مجازی غرق شوید، با همکاران خود قهوه‌ای بنوشید و استراحت لذت بخشی در کنار آن‌ها داشته باشید.

از مسافرت‌های کاری خود نهایت بهره را ببرید. پس وقتی در مسافرت کاری هستید، ارتباطات اجتماعی را از دست ندهید و با همکاران خود وارد رابطه‌ی دوستانه‌تری شوید. باید در کنفرانس ها بیشتر روی ارتباط با حضار تمرکز کنید، زیرا در کنفرانس ها بیش از تبلیغات و پوسترها خود افراد مهم هستند.

به دنبال استفاده از فرصت‌ها باشید

نباید از وقت‌های آزاد واهمه داشته باشید و تصور کنید تمام وقت خالی‌تان باید پر شود. گاهی نیاز است از وقت آزاد خود برای استفاده از فرصت‌ها بهره ببرید. اگر مشتری جدیدی می‌خواهد با شما حرف بزند، تمام توجه خود را به او اختصاص دهید و نگران نباشید مبادا به کارهایتان نرسید.

وقتی لازم است در خانه بمانید

برای زندگی، همسر و فرزندانتان باید به قدر شغلتان وقت بگذارید. پس در مسیر برگشت به خانه برنامه‌ریزی کنید، این خیلی بهتر است تا به خانه بیایید و روی مبل دراز بکشید. توصیه می‌کنیم با خانواده خود به پیاده‌روی بروید و غذای جدیدی را تجربه کنید یا کتاب جدیدی را بخوانید. در بیشتر مواقع وقتی به خانه می‌آییم به قدری خسته‌ایم که دلمان نمی‌خواهد هیچ کاری انجام دهیم. شاید در این زمان کاری انجام دهید که اگر حواستان جمع بود هرگز آن را انجام نمی‌دادید. شاید در این زمان دلمان بخواهد کارهای ساده‌ای چون تماشای تلویزیون و وب گردی انجام دهیم که خیلی تأثیری روی خسته‌تر شدنمان ندارد. البته تماشای تلویزیون در کنار خانواده سبب می‌شود تا روابطتان مستحکم‌تر شود، اما نباید تمام وقت خود را صرف تماشای برنامه‌هایی کنید که هیچ سودی برایتان ندارد.

خیلی به خود سخت نگیرید

خیلی خوب است که به دنبال انجام کارهای خانه، درست کردن غذا و … باشید، اما این خودمان هستیم که زندگی را آسان یا سخت می‌گیریم. اگر خودتان آشپزی می‌کنید به خاطر این که پخت غذا برای همسر و فرزندان برایتان اهمیت دارد، بسیار خوب است، اما اگر این کار را می‌کنید به دلیل این که یک مادر خوب باید این کار را انجام دهد، طرز تفکر خود را عوض کنید.

مثلاً تصور کنید بعد از این که بچه‌ها می‌خوابند به سراغ جمع‌کردن اسباب‌بازی‌ها می‌روید، اما آیا آن‌ها دوباره بازی نمی‌کنند؟ پس چرا وقت خود را برای این کار صرف می‌کنید، می‌توانید در این زمان استراحت کنید یا با همسرتان وقت بگذرانید. نباید فکر کنید فردی بالای سرتان است تا به خاطر اسباب‌بازی‌هایی که از اتاق کودک جمع کرده‌اید به شما جایزه دهد. شاید بعد از جمع‌کردن خانه می‌توانید با خیال راحت بخوابید، پس این کار مانعی ندارد اما اگر فکر می‌کنید باید در پایان روز خانه‌تان مرتب باشد، دست از این کار بکشید و به خود استراحت دهید.

از اطرافیان خود کمک بخواهید

خیلی از زنان شاغل از این که فرزند خود را در مهدکودک می‌گذراند، همواره در محل کار استرس دارند تا جایی که خیلی از والدین تصور می کنند این کار درست نیست. در این شرایط با کمک گرفتن از دیگران در محیط کار و خانه احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

عده‌ای می‌گویند زنان شاغلی که تمام وقت کار می‌کنند، هیچ گاه زمان کافی برای وقت‌گذرانی با فرزندانشان را ندارند. این حرف خیلی درست نیست و زنان کارمند در اول صبح‌ها و روزهای تعطیل زمان زیادی را با فرزندان خود سپری می‌کنند. این در حالی است که وقتی یک بازه‌ی زمانی را در نظر بگیرید متوجه می‌شوید که بیشتر از آنچه فکر می‌کردید با فرزندان خود بوده‌اید.

کمی به خودتان اهمیت دهید

در پروژه‌ی موزاییک مشخص شد زنان در شبانه‌روز 8 ساعت می‌خوابند و در هفته نیز 3.30 ساعت ورزش می‌کنند. با اهمیت و مراقبت از خود می‌توانید زندگی پرمشغله‌تان را بهتر مدیریت کنید، زیرا اهمیت به خود انرژی لازم را برای تمرکز و بهره‌وری بالاتر در اختیار شما قرار می‌دهد.

روزهای بد و خوب را در کنار هم ببینید

در زندگی روزهای استرس‌زا در کنار روزهای خوب قرار دهید و به زندگی دید مثبتی داشته باشید. اگر یک روز پرمشغله را پشت سر می‌گذارید که سبب می‌شود چیزی را در زندگی شخصی خود از دست دهید، تلاش کنید روز بعد عملکرد بهتری از خود نشان دهید. پس وقتی تمام موزاییک‌ها را در کنار هم ببینید، از زندگی خود لذت بیشتری می‌برید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده
برای دانلود PDF این مقاله کلیک کنید.

Visits: 307

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *