رفتار سازمانی | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: مدیریت

رفتار سازمانی

یکی از اصول اثرگذار در تعالی سازمان ها، پرداختن به رفتار سازمانی است. به واقع رفتار سازمانی دلالت به عمل و عکس العمل های تیپی دارد که منحصر به سازمان شماست. رفتارهایی که ریشه در فرهنگ سازمانی دارد و نتیجه آموزش، تربیت و منتورینگ صحیح کارکنان است. نبود رفتار سازمانی مناسب به معنای نبود یک سیستم یادگیرنده است.
رفتار سازمانی در حقیقت مطالعه تاثیر افراد، گروه ها و ساختار، به رفتار در یک سازمان است که هدف آن به کار بردن این دانش برای بهبود کارآیی سازمان می باشد.
نباید فراموش کنید که کارکنان شما بیش از هر چیزی، از گروه های دوستان و اجتماع تاثیر می پذیرند؛ بنابراین عدم توجه به این موارد منجر به بروز عارضه بزرگی در سازمان می گردد.

اهداف رفتار سازمانی شامل: توصیف، شناخت، پیش بینی و کنترل می باشد.

الف) توصیف: باید بدانید افراد در شرایط مختلف چگونه رفتار می کنند.
ب) شناخت: باید آنچه را که افراد انجام می دهند بفهمید و درک نمایید.
ج) پیش بینی: در این بخش روابط علت و معلولی در سازمان بررسی و رفتارهای آینده کارکنان طبق قابلیت های آنها پیش بینی می شود.
د) کنترل: هدف نهایی رفتار سازمانی، کنترل رفتار کارکنان و گروهها در جهت هرچه بهتر شدن نتیجه عملکرد سازمان است.

در سازمانتان باید افراد اثرگذار را با مسیر اهداف سازمان همسو نموده تا از این پتانسیل بهترین بهره را کسب نمائید. عدم پرداختن به کنترل و خط مشی دهی به گروه های غیر رسمی در سازمان موجب به هم ریختگی، افت بهره وری، تنش کاری و در نهایت عدم ثبات شغلی کارکنان می گردد. شما نمی توانید وجود گروه های غیر رسمی را در سازمان خویش نادیده بگیرید و حتی از تشکیل آنها جلوگیری کنید، بنابراین توصیه می کنم این گروه ها را با اهداف سازمان همسو و کنترل نمائید. گروه های غیر رسمی و الگوهایغلط رفتاری در سازمان، مدیران توانمند را نیز به زانو درخواهند آورد؛ که حل این مسئله فقط یک نسخه دارد،آن هم مهندسی مجدد منابع انسانی است.

برای تهیه کتاب سرطان کسب و کار نوشته دکتر علی شیخ زاده کلیک کنید

مایکل همر در بحث مهندسی مجدد می گوید: اصلاح نکنید، نابود کنید! یعنی تغییری را در سازمان ایجاد ننمائید چون این تغییر بی اثر است، در نتیجه دوباره بسازید. باورها،رفتارها، منابع قدیمی و امثالهم که کم بهره ور می باشند را دور بریزید و خشت خشت کارتان را دوباره روی هم بگذارید. بنابراین اکیدا توصیه می کنم کاری نکنید که مجبور به مهندسی مجدد شوید چون علاوه بر هزینه گزاف انجام، هزینه غیرقابل جبران فرصت را نیز بر شما تحمیل می کند.نپرداختن به رفتار سازمانی و خط دهی سازمانی در طول مدت فعالیت یک سازمان می تواند عامل بروز فراز و نشیب های بسیاری شود که ممکن است عامل توقف سازمان گردد.

بهره گیری از یک مشاور توانمند می تواند در تعیین، ایجاد و توسعه رفتارهای صحیح سازمانی کمک
شایانی نماید.

Visits: 119

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *