روانشناسی رنگ در برندسازی | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: بازاریابی تبلیغات

روانشناسی رنگ در برندسازی

از آنجا که روانشناسی رنگ‌ها با متقاعد کردن دیگران در ارتباط است، یکی از مهم‌ترین و بحث‌برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی است. روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ معمولاً در اینفوگرافی‌ها، طراحی لوگو، هویت برند و بنرهای تبلیغاتی اهمیت پیدا می‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که تا ۹۰ درصد از تصمیم‌گیری مشتریان برای خرید کردن، تنها بر اساس رنگ صورت می‌گیرد. در اینجا اهمیت روانشناسی رنگ در برندینگ و بازاریابی مشخص می‌شود.

تاثیر روانشناسی رنگ ها بر برندسازی و کسب و کار

بازاریابان می دانند که رنگ ها، نقش بسیار مهمی برای بیان موقعیت و اهداف شرکت داشته و در نگرش و در درک بازار هدف تاثیرگذار هستند.
رنگ ها جدا از تاثیری که بر افراد می گذارند می توانند بر روی کسب و کار و برندینگ شما و نحوه ی تفکر مشتری در مورد شما نیز تاثیر بگذارند.
نتیجه ی بسیاری از تحقیقات در خصوص تاثیر رنگ ها ثابت نموده که برخی رنگ ها تاثیر بیشتری را در ایجاد واکنش های مطلوب از سوی مخاطبین دارند.
هم چنین بازاریابان به منظور استفاده بهتر از رنگ ها باید این نکته را مد نظر قرار دهند که انتخاب یک رنگ برای سازمان، تاثیر ماندگاری بر درک مخاطبان از آن سازمان دارد.

نکته مهم دیگر این است که رنگ می تواند تاثیر عاطفی نیز داشته باشد و احساسات و توجهات مشتریان را به خود جلب نماید. برای مثال کیفیت، قدرت و یا زنانه و مردانه بودن محصول یا خدمت را تحت تاثیر قرار می دهد.

اهمیت رنگ در برندسازی

اگر قصد برندینگ یا برندسازی داشته باشید یا حتی بخواهید یک لوگو برای شرکتتان بسازید، اولین کاری که طراحتان باید انجام دهد یا شاید نظر شما را جویا شود، انتخاب رنگ است. چرا انتخاب رنگ تا این اندازه اهمیت دارد؟

هر رنگ، پیامی را به مخاطب منتقل می‌کند

هر رنگ پیام متفاوتی به بیننده ارسال می‌کند. بنابراین با شناخت روانشناسی رنگ‌ها می‌توانیم رنگی برای برندمان انتخاب کنیم که پیام موردنظرمان را به مخاطب انتقال دهد.

با انتخاب رنگ، هویت برندمان را انتخاب می‌کنیم

از طرفی همان طور که ما با انتخاب رنگ لباس یا رنگ لوازممان شخصیتمان را به دیگران نشان می‌دهیم، با انتخاب رنگ برندمان نیز هویت برندمان را می‌سازیم. هویت برند نقش مهمی در برندسازی دارد. شما باید ابتدا هویت برند خود را مشخص کنید و سپس اقدام به برندسازی کنید. یک برند شیک و جذاب باید بر اساس روانشناسی رنگ‌ها رنگی مختص و متناسب با هویتش را برگزیند، همان طور که یک برند شاد و سرزنده نیز رنگی منحصر به خود خواهد داشت.

رنگ صحیح به برندمان اعتبار می‌بخشد

با انتخاب صحیح رنگ برند به برندتان اعتبار می‌بخشید. به عبارت دیگر با اینکه در بخش بعدی پیام‌های هر رنگ را به طور مجزا بررسی خواهیم کرد؛ باید بدانید در بحث برندینگ آنچه مهم است و مشتریان را به سمت شما جلب می‌کند، متناسب بودن رنگ برند با چیزی است که می‌فروشید.

با رنگ از رقیبانمان متمایز می‌شویم

حتی اگر به تازگی قصد تأسیس برندی را دارید، بهتر است با انتخاب یک رنگ منحصر به فرد، بین خود و رقیبانتان تفاوت ایجاد کنید!

روانشناسی رنگ در بازاریابی

یک بازاریاب خوب همیشه از روانشناسی در روش‌های بازاریابی استفاده می‌کند؛ چراکه شما بازاریاب‌های عزیز باید بتوانید ذهن مشتری را بخوانید، علایق، نیازها، خواسته‌ها، ترجیحات و … مشتریان را بدانید و بر اساس آن‌ها عمل کنید.

پیش از انتخاب رنگ برای برند و بازاریابی، از خودتان بپرسید آیا این رنگ برای محصول من مناسب است؟ مشتریانم نسبت به این رنگ چه عکس‌العملی نشان خواهند داد؟ پاسخ این سؤالات را پیش‌بینی کنید.

همان طور که پیش‌تر گفته شد، رنگ‌ها –آرام و بی‌صدا- پیامی را به بیننده منتقل می‌کنند یا حتی احساسی را در وی برمی‌انگیزند. برای مثال رنگ قرمز باعث عکس العمل سریع می‌شود؛ بنابراین چرا از این رنگ برای دکمه‌های خرید در سایت خود استفاده نکنیم؟ در فروشگاه و مغازه چگونه می‌توان از رنگ‌ها بهره برد؟

رنگها معانی ادراک شده جهانی دارند، در اینجا مروری سریع بر این موضوع صورت می‌گیرد.

(دکترسیدرضا آقاسیدحسینی)

رنگ آبی

رنگ آبی رنگی است که بسیار مثبت دیده میشود. این رنگ میتواند احساس اعتماد،‌ امنیت و مسئولیت پذیری را بر انگیزد.

همچنین این رنگ آفرینش و آرامش را تداعی می‌نماید.

رنگ آبی اعتماد و امنیت را تزریق می‌نماید و به همین دلیل است که موسسات بسیاری روی این رنگ حساب می‌نمایند.

رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگی قدرتمند است. این رنگ همچنین پرانرژی،‌ تهاجمی و فعال است.

رنگ قرمز می تواند به منظور افزودن حس اشتیاق و انرژی به محصول شما مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ سبز

این رنگ نماد سلامت و طبیعت است. همچنین این رنگ حسی آرامش بخش دارد خصوصا برای سایه های کم رنگ تر سبز.

رنگ زرد

رنگ زرد رنگ طراوت و خوش بینی است.

این رنگ همچنین می تواند برانگیزنده و دلربا باشد و به همین دلیل است که برچسب قیمت ها را معمولا از این رنگ انتخاب می‌نمایند،‌ زیرا به توجه مشتریان کمک می‌نماید.

رنگ ارغوانی

این رنگ دلفریبی،‌ نوستالژی،‌ انحصاری بودن و سلطنتی بودن را تداعیمی‌نماید و از این رو برای فروش جواهرات گران قیمت مناسب است.

رنگ صورتی

طیف سیرتر صورتی بسیار انرژی بخش هستند و هیجان را القا می‌نمایند در حالیکه سایه های روشن تر یک احساس رومانتیک را ایجاد می‌نمایند.

رنگ نارنجی

این رنگ می تواند برای کودکان تاثیرگذارباشد زیرا این رنگ احساس های شادمانی،‌ دوستانه بودن و بامزه بودن ایجاد می‌نماید.

رنگ قهوه‌ای

این رنگ سادگی و ثبات را القا می‌نماید. همچنین این رنگ خاکی بودن و بی آلایش بودن را تداعی می‌نماید.

رنگ سیاه

این رنگ یک کمپین جدی یا کلاسیک را ترویج می‌نماید.

همچنین این رنگ از پیچیدگی و انحصاری بودن برخوردار است که در مورد محصولات گران قیمت جواب می دهد.

رنگ سفید

این رنگ خیلی ساده به نظر می رسد اما زمانی که مورد استفاده قرار می گیرد، خالص بودن و تمیز بودن را نشان می دهد و برای چشم انسان بسیار فریبنده است.

هر رنگی معنایی معادل در پس خود دارد و احساساتی خاص را منتقل می‌نماید که آن رنگ را حیاتی تر می‌نماید، به همین دلیل است که اگر صاحبان کسب و کار قبل از آنکه رنگی را انتخاب کنند پیش زمینه اندکی در خصوص رنگها داشته باشند،‌ حتما عوض آن را خواهند دید.

Visits: 157

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *