رو دربایستی با کارکنان و امتناع از رک گویی | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: مدیریت

رو دربایستی با کارکنان و امتناع از رک گویی

اگر جزء آن دسته از مدیرانی هستید که بنا به دلایلی از تذکر، برخورد، گفتن حرف دل و نظر نهایی امتناع می کنید، بهتر است حرفه مدیریت را کنار بگذارید و در پی یافتن جانشین خود باشید.

برخی از مدیران بنا به این دلایل از رُک و راست صحبت کردن با کارکنان خودداری می کنند:

1- خجالت کشیدن از اینکه رفتار انتقادی در محیط کار نشان دهند.
2- ترس از اینکه کارمند یا کارگر جوابشان را بدهد.
3- حفظ شأن و شخصیت کارمند و عدم تذکر به ایشان
4- ترس از دست دادن کارمند یا کارگر
5- عدم تسلط کلامی و تشخیص نوع جمله تذکری و زمان ارائه آن

در تمام موارد مشروحه یک فاکتور ثابت و اصلی وجود دارد و آن هم رو دربایستی و عدم رُک گویی با کارکنان است. مدیر عزیز! خجالت نکشید، محکم و در همان زمان لازم، پاسخ رفتارها، خطاها و عملکرد کارکنانتان را به آنها ارائه نمایید.

برای تهیه کتاب سرطان کسب و کار نوشته دکتر علی شیخ زاده کلیک کنید

اگر خطایی از کارمندی سر زده است حتما به او تذکر داده و حتی تنبیه و جریمه لازم را نیز اعمال نمائید. چون با عدم انجام این مهم، این حق را ساخته اید که امکان بخشش و نادیده گرفتن وجود دارد و کارکنان همواره برای خود این امتیاز را در نظر می گیرند که پیگیری و بررسی در کار وجود نخواهد داشت.

برخورد با کارکنان متخلف باید بدون رودربایستی انجام پذیرد، مادامیکه گفته ها، گلایه ها، تذکرات و توجهات مربوط به کار را به جای انتقال به کارکنان مربوطه، در ذهن و قلب خویش حبس نمایید، پس از مدتها شاکی ترین فرد سازمان خواهید بود و انگشت اتهام شما به سمت و سوی هر کسی است غیر از خودتان و با شکایت از عملکرد کارکنانتان، در پی اخراج آنها یا تعدیل نیرو خواهید بود. اگر فکر می کنید کارمندی بر اثر عملی سهوی مستحق تذکر و اعمال قانون نیست، برای حفظ روال و رویه مجموعه و همچنین عدم تبعیض بین کارکنان، هرگز از تذکر و اخطار امتناع نورزید و در فضایی دیگر و به بهانه ای دیگر، با ابزارهای تشویقی، کارمند مذکور را دلگرم نمائید. تنبیه به جای خود و تشویق هم به جای خود و ابدا در این مقوله سلیقه ای و دل به خواهی عمل ننمائید.

در یک حکم کلیّ، برای مدیر خجالت کشیدن ممنوع است.

این خصیصه ریشه در فضای تربیتی و کمبود اعتماد به نفس مدیران دارد که موجب خلق بسیاری از عارضه ها در سازمان می شود و بزرگترین نتیجه آن بی تفاوتی کارکنان در خصوص عواقب تصمیمات و عملکردشان بوده، که موجب تولد و توسعه روحیه عدم مسئولیت پذیری و تقویت حس قصور در کار می گردد.

Visits: 317

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *