زندگی را شاد زندگی کنید.
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

زندگی را شاد زندگی کنید.

برای داشتن زندگی شاد و سراسر رضایتمندی رازهایی وجود دارد که با پیروی از آن ها می‌توانید به این مهم دست پیدا کنید، در اینجا 20 تا از مهم ترین آن ها را بیان می‌کنیم.

ذهن و افکار تمام انسان ها برای رسیدن به بقا و جاودانگی متمرکز است. پس برای رسیدن به داشته های بیشتر باید بیشتر هم تلاش کرد.

متاسفانه اغلب اوقات حس می‌کنیم که شادمانی و خوشحالی از ما گریزان است و فکر و ذهنیت ما به سادگی نمی‌تواند با این شرایط ایده آل ارتباط برقرار کند و متصل بماند. در عوض می‌دانیم که، مغز ما برای زنده ماندن و بقا و حفظ امنیت ما تکامل یافته است. البته، همه ما لحظاتی از شادی، رضایتمندی و سعادت را در زندگی خود تجربه کرده ایم. اما بسیاری از ما مداوم با احساسات منفی روبرو می‌شویم و انگار که فقط در “بلاها” و گرفتاری ها گیر افتاده ایم.

چگونه می‌توانیم لذت های بیشتری را در زندگی پیدا کنیم؟ شاد بودن و شاد زندگی کردن مانند خیلی از چیزهای دیگر نیاز به تمرین دارد. به این معنا که، گاها باید خودمان را از نو بسازیم و زندگی مان را بازیابی کنیم. لحظه های شاد هرشب و روز برای شما اتفاق نخواهد افتاد، اما رازهایی وجود دارد که با انجام روزانه آن ها می‌توانید روش شاد زندگی کردن را پیدا کنید.

1. بر روی نکات مثبت متمرکز شوید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

برای اینکه درتمام طول عمرتان شاد زندگی کنید، لازم است که ذهنیت خود را از نگرش های منفی به نگرش های مثبت تغییر دهید. این روش ها را امتحان کنید: در روز یک تا دو دقیقه از زمان خود را صرف جستجوی نکات مثبت در زندگی خود کنید. این زمان سه دقیقه ای را 45 روز با خود تکرار و تمرین کنید، سپس ذهن تان به طور خودکار به انجام این کار می‌پردازد.

یک جمله زیبا و پر انرژی، یک کلام مقدس یا یک نیایش پر انگیزه برای خودتان انتخاب کنید و روزانه آن را تکرار کنید، مانند “امروز خیلی زیباست” یا “من بابت تمام داشته هایم سپاسگزارم.” زمانی که به بیان این عبارات پرداختید، برای دریافت انرژی مثبت لحظه ای صبر کنید. خیلی زود تاثیرش را خواهید دید. هرگز اهمیت تاثیر انرژی های مثبت را در زندگی را نادیده نگیرید.

2. پیروزی های کوچک را جشن بگیرید.

زندگی پر از فراز و نشیب هاست، اما در این میان، زندگی ما پر از پیروزی های کوچکی ست که به آن ها توجهی نمی‌کنیم. لحظاتی را به برگزاری جشن برای این پیروزی های کوچک اختصاص دهید.

آیا به تمام کارهایی که به تعویق افتاده بودن رسیدگی کرده اید و آن ها را به سرانجام رسانده اید؟ آیا درنهایت توانسته اید صندوق دریافت ایمیل خود را که مملو از صدها ایمیل بود را بررسی و مطالعه کنید؟ پس بابت اینکه از عهده این دستاوردهای کوچک برآمدید خوشحال باشید. آن ها همان موفقیت های کوچکی هستند که باید بابت انجامشان برای خودتان جشنی برگزار کنید.

3. بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنید.

انجام و رسیدگی به کارها زمان زیادی از روز ما را می‌گیرند، اما آن ها تنها کارهایی نیستند که ما باید در طول روز انجام دهیم. خیلی مهم است که در کنار انجام کارهایمان فعالیت ها و علایقمان را هم دنبال کنیم. آیا سرگرمی برای خود دارید؟ آیا برای بودن در کنار دوستان و همسر خود زمان کافی را در اختیار دارید؟ آیا ورزش می‌کنید؟ ایجاد تعادل در زندگی باعث کاهش استرس می‌شود و با ایجاد یک روزنه امید در زندگی به ابراز بهتری از خودتان می‌رسید و سرگرمی های مناسبی را برای خودتان ایجاد می‌کنید.

4. ذهن آگاهی را تمرین کنید.

تمرین ذهن آگاهی یعنی اینکه به زمان حال توجه و هوشیاری کافی را داشته باشید و به هیچ عنوان در مورد آینده زود و یا اصلا قضاوت نکنید و مطیع احساساتتان نباشید. تمرین ذهن آگاهی به این معناست که در لحظه حضور داشته باشید و نسبت به مسایل اطرافتان هوشیار و کنجکاو باشید. بپذیرید که عملکردتان برای کاهش استرس چگونه است و برای واقع بین بودن نسبت به شرایط به وجود آمده به خودتان کمک کنید. در میان روند ذهن آگاهی، می‌توانید ثبات و آرامش را در خودتان پیدا کنید.

5. خلاق باشید.

ممکن است فکر کنید که هنرمند بودن یعنی اینکه تابع مد و یا حالت خاصی باشید و یا اینکه گوشه گیر شوید، اما مطالعات نشان داده که داشتن یکسری فعالیت های خلاقانه که به طور مداوم انجام شوند شما را شادتر می‌کنند. افرادی که زمان خود را صرف استفاده از تصوراتشان می‌کنند و خلاق هستند اشتیاق بیشتری به زندگی دارند و دوست دارند که مدت زمان بیشتری احساس شادی را تجربه کنند و حالشان خوب باشد. فعالیت های خلاقانه شامل نوشتن، نقاشی کردن، طراحی و نواختن یک موسیقی می‌شود.

6. نواقص و عیب ها و کمبودهایتان را بپذیرید.

خیلی از افراد برای رفع نواقص و عیب هایشان تلاش می‌کنند و امیدوارند تا خودشان را به سمت بهتر شدن پیش ببرند. اما برای اینکه واقعا شاد باشیم، باید بپذیریم که نواقص و کمبودهایی در زندگی همه وجود دارد. نواقص امکان پذیرند، ماندن و درجا زدن ما و دیگران در این نواقص بی فایده و اشتباه است. همیشه باید نسبت به احساساتی که باعث درجا زدن ما می‌شوند غلبه کنیم. بپذیریم که زندگی همیشه بی عیب و نقص نیست و زیبایی و جذابیت هایی که در این نواقص و کمبودها نهفته هستند را به درستی تشخیص دهیم.

7. کاری را که عاشقش هستید انجام دهید.

بسیار سخت است که از کارتان متنفر باشید و خودتان را شاد و پرانگیزه جلوه دهید. عمر و زندگی خود را در انجام کارهایی که لذتی برایتان ندارد هدر ندهید، حتی اگر پول خرج کردن باشد. به چه چیزی علاقه مندید؟ احساساتان در رابطه با چه چیزی برانگیخته می‌شود؟ برروی شغلی متمرکز شوید که به شما انگیزه می‌دهد و سطح بالایی از رضایتمندی را برایتان فراهم می‌کند، اینگونه فاکتورهای شادی شما روزافزون می‌شود.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

8. عاقلانه خرج کنید.

همه ما می‌دانیم که وجود بخشی از شادی در گرو پول بیشتر است و این بسیار وسوسه انگیز است. اما واقعیت این است که، چگونه خرج کردن پول به احساس شادی و رضایتمندی شما کمک می‌کند. نکته اینجاست که این کار را عاقلانه انجام دهید. خرج کردن پول در راه کسب تجربه، مسافرت، غذا خوردن و رفتن به کنسرت و امثال این موارد، ما را بیشتر شاد می‌کند، زیرا این تجربیات را با دیگران کسب می‌کنیم. شاد زندگی کردن با میزان اموال و دارایی در ارتباط است، اما تجارب به ما کمک می‌کند تا اهداف و اشتیاقات و علاقه هایی را برای خودمان تعریف و مشخص کنیم تا به رضایتمندی بیشتری برسیم.

9. در لحظه زندگی کنید.

معمولا افکار و احساسات ما در گذشته و یا آینده به سر می‌برند. اما واقعیت این است که شما در لحظه حال چه چیزی را تجربه می‌کنید و انجام می‌دهید. گاهی اوقات ما می‌خواهیم تا از واقعیت فرار کنیم. برای همین در گذشته خود می‌مانیم و یا در آینده به سر می‌بریم و اینگونه از لذت بردن زندگی در زمان حال باز می‌مانیم. تمام تلاشتان را بکنید تا در حال زندگی کنید، اینگونه بیشتر قدردان زندگی تان خواهید بود.

10.قدردان و سپاسگزار باشید.

راه هایی را پیدا کنید تا روزتان بر پایه و اساس قدردانی و شکرگزاری پیش رود. برای شادی ها و رضایتمندی هایی که دارید قدردان و سپاسگزار باشید. قدردانی یک فهم ساده از سپاسگزاری برای تمام موهبت هایی است در زندگی به دست آورده اید که برخی از آن ها قابل لمس و مشاهده و برخی ناهویدا هستند. زمان هایی را که روزانه صرف قدردانی تمام چیزهای خوب زندگی می‌کنید، خواهید دید که همه چیز بیش از آنکه متوجه شوید خوب پیش می‌روند و میزان ناراحتی ها، عصبانیت ها و افسردگی ها کمتر خواهند شد.

11. بخشنده باشید.

در رابطه با زمان و پول خود بخشنده باشید. در موقع نیاز آن ها را به دیگران و کسانی که علاقمندشان هستید ببخشید. افرادی که حس از خودگذشتگی و انسان دوستی دارند، بسیار بخشنده و دلسوز هستند. افرادی که پول خود را به دیگران می‌بخشند و از ثروت خود چشم پوشی می‌کنند از سلامتی خوبی هم بهره مندند، زیرا حس خوب بخشش بر کاهش فشار خون و استرس تاثیرگذار است.

12. خودتان را شگفت زده کنید.

سخت است که با وجود خستگی ها و نارضایتی ها درباره زندگی، بتوان احساس شادی داشت. بخشی از احساس شادی به احساسات منقلب شدن، علاقه مندی ها، شگفت زده شدن از زندگی مربوط میشود. بنابراین با تعیین و رسیدن به هدف های سخت و پرزحمت، خودتان را شگفت زده کنید. خودتان را در شرایط جدید و غیرقابل منتظره قرار دهید. اهدافی را برای خودتان تعیین کنید و سپس برای دست یابی آن ها سخت تلاش کنید. به یاد داشته باشید که از پیمودن مسیری که در آن قرار دارید لذت ببرید.

 

13. به موسیقی گوش کنید و با آن هم نوا شوید.

گوش کردن به موسیقی باعث آزاد شدن و بالا رفتن روح و روان انسان می‌شود. موسیقی احساس بهتری به ما می‌دهد و این به خاطر این است که گوش کردن به موسیقی باعث آزاد شدن هورمون دوپامین در مغز می‌شود که این هورمون ارتباط مستقیمی با حس شادی و خوشایندی و پاداش دارد. نشان داده شده کسانی از طریق رقصیدن و یا شرکت کردن در کنسرت با موسیقی ارتباط برقرار می‌کنند در سطح بالایی از شادی و احساس خوب بودن قرار می‌گیرند.

14. خودتان باشید.

یکی از بهترین چیزهایی که سطح شادمانی شما را افزایش می‌دهد  این است که فقط خودتان باشید. بدین معنا که وابسته به تایید دیگران نباشید، و خودتان را برای چیزی که هستید بپذیرید. زمانی را صرف شناختن خودتان کنید. چه چیزی شما را محدود می‌کند؟ به چه چیزی باور دارید؟ چه کسی هستید؟ راه هایی را برای آرامش گرفتن خودتان پیدا کنید.

15. روابط پرمعنا ایجاد کنید.

احساس شادی، عشق، دوستی، هم نوعی دست به دست بین همه انسان ها می‌چرخد. نیاز اولیه همه ما به عنوان یک انسان، تعامل و برقراری ارتباط با دیگران است. ما ذاتا پیرو خانواده خود هستیم، کسانی که ما را برای رسیدن به اهدافمان حمایت می‌کنند و ما را بهتر از هرکس دیگری درک می‌کنند. بدون این روابط پرمعنا ما به یک فرد تنها و منزوی تبدیل می‌شویم. زمانی که با دیگران به دنبال شادی و آرامش باشیم مطمعنا سریع تر به آن خواهیم رسید.

16. خودتان را با هیچ چیزی مقایسه نکنید.

دست از مقایسه کردن آدم های اطرافتان با خودتان بردارید. بسیار مهم تر اینکه، داشته های خود را با داشته های دیگران به هیچ وجه مقایسه نکنید. رسانه های جمعی احساساتی را در ما به وجود می‌آورند که باعث می‌شود فکر کنیم که دیگران بهتر از ما هستند. معمولا چندبار پیش آمده که شنیدن موفقیت دیگران باعث ایجاد احساسات منفی در شما شده باشد؟ حسادت و غبطه خوردن به دیگران احساس رضایتمندی و خرسندی را از ما می‌گیرد.

17.دست از نگرانی های بی مورد بردارید.

نگرانی های پی در پی درباره همه چیز یک اضطراب کشنده را به وجود می‌آورد و ذهن و افکار شما را در منفی بافی ها و پیچیدگی ها غرق می‌کند. نگرانی ها ذهن شما را آزار می‌دهد و شما را نسبت به چیزهایی که به آنها تسلط و کنترل ندارید می‌ترساند و نگران می‌کند. گاهی وقت ها بر این باوریم که اگر به اندازه کافی نگران مسائل باشیم، از بروز وقایع ناگوار می‌توانیم جلوگیری کنیم. اما حقیقت این است که، زمانی که بیش از حد نگرانید، نمی‌توانید حس لذت را بچشید یا از چیزی رضایت داشته باشید.

18. با افراد شاد مراوده داشته باشید.

آیا تا به حال با افراد افسرده حال در ارتباط بوده اید که حس پوچی و بی فایدگی را به شما منتقل کنند؟ ایجاد این حالت در شما به این دلیل است که حس و حال، مسری و واگیر دار است و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و حتی بیشتر اینکه احساسات و رفتارها هم از هم اثر پذیرند. یکی از رازهای مدام شاد بودن این است که در احاطه افراد شاد و پرانرژی باشید.

19. اوقاتی را به طبیعت گردی اختصاص دهید.

برخی از محققان بر این باورند که نسل متعصب امروزه معمولا از اختلال نبود طبیعت رنج می‌برند. مطالعات نشان داده که به سر بردن در طبیعت و ارتباط بیشتر با جهان اطراف، به احساس شادی بزرگ تر ختم می‌شود. ارتباط ما با طبیعت معمولا در حفظ سلامت ذهن مان تاثیر گذار است.

20. خاطرات خوب و شاد خود را مرور کنید.

چرا ما عاشق تمام چیزهای قدیمی و مرور گذشته ها هستیم؟ شاید به خاطر اینکه یادآوری نوستالژی ها ما را خوشحال می‌کند. نوستالژی ها_  یادآوری گذشته ها_ به ما کمک می‌کند تا احساسات عشق و هیجان و جوانی در ما غلیان کند. گذشته ها ما را شکل می‌دهند و هویت ما را تعریف می‌کنند. زمانی که ما خاطرات شاد و زمان های خوب را مرور می‌کنیم، می‌توانیم اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم و ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنیم.

برای دانلود PDF این مقاله جذاب کلیک کنید.

منبع اصلی:https://WWW.entrepreneur.com/article/315636#

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

Visits: 275

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *