مدیریت زمان در کسب و کار | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان

مدیریت زمان یا Time Management،‌ یکی از دغدغه های مهم بسیاری از ماست.

همه می‌دانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، می‌تواند مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کند؛ البته گاهی هم به اشتباه، چالش‌ها و مسائل دیگر خود را به ضعف در مدیریت زمان نسبت می‌دهیم.
مهم‌ترین نکته‌ای که در مجموعه درس‌های مدیریت زمان و نظم شخصی خواهیم آموخت این است که مدیریت زمان یک عنوان بسیار عمومی است که می‌تواند مجموعه‌ی گسترده‌ای از چالش‌ها، مهارت‌ها و مسائل را شامل شود.

بسیاری از کسانی که معتقدند در مدیریت زمان ضعف دارند یا این‌که فکر می‌کنند نیازمند بهبود در مهارت مدیریت زمان هستند، ممکن است مشکلات و چالش‌های دیگری داشته باشند که در نهایت خود را در قالب ضعف در مدیریت زمان بروز می‌دهد.
مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای کسب و کار به افرادی که پرمشغله هستند کمک می‌کند تا زودتر به اهداف خود برسند. همیشه و در طول دوران‌های مختلف زمان برای همه‌ افراد ارزشمند بوده است و افرادی که توانسته‌اند قدر وقت خود را بدانند به موفقیت‌های بزرگی نیز دست پیدا کرده‌اند. از دست ندادن زمان و استفاده‌ی بهینه از زمان فقط با مدیریت زمان امکان‌پذیر می‌شود و همچنین مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای کسب و کار افراد را به موفقیت هر لحظه نزدیک‌تر می‌کند.

مدیریت-زمان3
افراد بسیاری وجود دارند که به شدت پر مشغله هستند و در کسب و کار خود به بی‌نظمی‌های فراوانی روبرو می‌شوند که ممکن است به همین دلیل و نداشتن یک برنامه‌ریزی صحیح برای زمان خود، آن را به راحتی از دست بدهند و همچنین در کسب و کار خود شاهد پیشرفت نباشند.

مدیریت زمان

مدیریت زمان فرایندی است که طی آن فرد به صورت آگاهانه زمان و فعالیت‌های خود را کنترل می‌کنند و دلیل انجام چنین کاری بهبود عملکرد و استفاده‌ی بهتر از زمان و بالا بردن کیفیت انجام کارها می‌باشد. مبحث مهم مدیریت زمان از زمان‌های گذشته وجود داشته است و نمی‌توان آن را علم جدید دانست، افراد موفقی که توانسته‌اند کسب و کار خود را گسترش دهند توانسته‌اند زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنند.

اگر شما نمی‌توانید زمان خود را مدیریت کنید و برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی صحیح داشته باشید، باید راهکارهایی را یاد بگیرید و انجام دهید که زمان‌هایی که در طول یک روز از دست می‌دهید را به حداقل برساند. همه افراد ۲۴ ساعت وقت دارند و این زمان متغییر نمی‎‌باشد پس باید آگاه باشید که چرا شما نمی‌توانید ولی افرادی وجود دارند که از ۲۴ ساعت خود در یک روز به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند و کارهای خود را با کیفیت بالا به سرانجام می‌رسانند.

مزایای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای کسب و کار

کسب این مهارت برای هر شخصی ضروری است به این صورت که اگر مدیریت زمان را به خوبی فراگیرید، می‌توانید کارهای خود را به شکل موثر و با حداقل استرس و اتلاف وقت انجام دهید که در نهایت دست‌یابی به موفقیت در تمام مراحل زندگی برای شما آسان خواهد شد.

شاید برخی بپرسند مدیریت زمان چه سودی برای آن‌ها خواهد داشت، در این قسمت تعدادی از مزایای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای کسب و کار را بیان خواهیم کرد و در مورد برخی مفصل تر صحبت خواهیم کرد.

کاهش استرس
فرصت‌های بیشتر
زمان بیشتر
توانایی تحقق اهداف
مهارت های مدیریت زمان

مدیریت-زمان2

تعیین هدف

برای آغاز مدیریت زمان لازم است که نخست اهداف خودتان را تعیین نمایید. زمانیکه بدانید قصد انچام چه کاری را دارید خواهید توانست گام های مورد نیاز را در ترتیبی صحیح به دقت مشخص کنید. بدون تعیین هدف مناسب زمان خود را با سردرگمی در اولویت های متناقض هدر خواهید داد. معمولا افراد این مرحله را نادیده میگیرند چراکه مستلزم صرف زمان و تلاش است. ولی چیزی که این افراد متوجه آن نیستند این است که صرف اندکی زمان و تلاش باعث صرفه جویی زمان و تلاش بسیار زیادتری در آینده میشود.

اولویت بندی

در میان مهارت های مدیریت زمان اولویت بندی آنچه که باید انجام شود، اهمیت بسیاری دارد. احتمال دارد به سختی کار کنید ولی بدون اولویت بندی به نتایج مطلوبی که مدنظرتان است، نخواهید رسید. زیرا کار بدون اولویتی که انجام میدهید از اهمیت استراتژیک برخوردار نیست. بسیاری از افراد فهرستی از کارهای مختلف برای انجام دارند. ولی مشکل اینجاست که این فهرست ها صرفا مجموعه ای از کارهای مختلفی هستنند که باید انجام شوند و هیچ اولویت بندی در آنها انجام نشده است. در نتیجه کارها بدون هیچ ساختار خاصی مانند آسان به سخت یا بالعکس، انجام میشوند. به یاد داشته باشید که برای کارایی و نتیجه گیری بهتر باید بر روی مهمترین ها تمرکز کنید.

مدیریت وقفه های کاری و معوق کردن امور

مسئله مهم دیگر به حداقل رسانی وقفه های کاری ست که در طول روز با آنها مواجه میشویم. برای مثال یک مدیر میتواند وقفه های کاری غیرمنتظره بسیاری مانند تماس های تلفنی، درخواست های اطلاعاتی، پرسشهای کارکنان و … داشته باشد که باید در کنار انجام کارهای اولویت دار خود آنها را نیز به درستی مدیریت نماید. به تعویق اندازی امور نیز مسئله قابل تامل دیگری است. معوق کردن کارها از عادت های نامطلوبی است که پیامدهای ناخوشایندی دارد و باعث انباشته شدن امور متعدد بر روی هم میشود. به طوریکه به مرور زمان کارها غیرقابل انجام و فائق نیافتنی میشوند.

مدیریت-زمان1

زمانبندی

بخش اعظم مدیریت زمان و از مهمترین مهارت های مدیریت زمان “زمانبندی موثر” است. زمانیکه از اهداف و اولویت هایتان آگاه باشید، یک زمانبندی خوب ترتیب دهید که شما را در مسیر صحیح نگه داشته و از استرس شما بکاهد. زمانبندی به معنی شناخت عواملی است که زمان موجود برای انجام کارها را تحت تاثیر قرار میدهد. نه تنها باید برای انجام کارهای اولویت دار زمانبندی کنید، بلکه باید زمانی را نیز برای وقفه های موجود تعیین کرده و حتی زمان احتمالی برای رویدادهای غیرمنتظره که باعث بهم ریختگی زمانبندی تان میشود، اختصاص دهید. با یک زمانبندی مناسب که اولویت های شما را منعکس کرده و درعین حال از اهدافتان پشتیبانی کند، مسیر موفقیت برایتنان هموار خواهد شد چراکه کننترل زمان و حفظ تعادل زندگی تان را در اختیار خواهید داشت.

شناخت و به کاربری مهارت های مدیریت زمان به شما کمک میکند کارهایتان را تحت کنترل داشته و در عین حال استرس را به حداقل برسانید. برای مدیریت زمان لازم است که دقیق تر کارها را انجام داده و اولویت های مهم را تعیین نمایید. همچنین باید زمانبندی داشته باشید که اهداف و اولویت های فردی را منعکس نماید. با رعایت این نکات، کارایی و تاثیرگذاری بیشتری داشته و به اهداف و خواسته هایتان دست خواهید یافت.

Visits: 188

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *