مراحل برندسازی | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: تبلیغات

برند چیست؟

برند مجموعه‌ای از وعده‌هاست. شما برندتان را از طریق ایجاد اعتماد به یک وعدهٔ خاص می‌سازید. وعدهٔ شما نشان‌دهندۀ این است چه کسی هستید، چه وعده‌ای داده‌اید و چه مزایای منحصربه‌فرد و معناداری ارائه می‌کنید. شما برند خود را طبق اطلاعاتی که مردم از هر بار ارتباط بانام، پیام یا سازمان شما به‌دست می‌آورند، می‌سازید. فرق نمی‌کند این ارتباط از طریق جست‌وجوی اینترنتی، وب‌سایت شما، رسانه‌های جمعی، تبلیغات، شهرت، سخن دیگران، تجربهٔ خرید، خدمات مشتریان، صدور صورتحساب و یا هر راه دیگری باشد؛ تمامی این موارد بر ادراک افراد از برند تأثیر گذار است. برند در ذهن مشتری زندگی می کند. برند سازی فرایند ایجاد باورها و ادراک مطلوب و مورد نظر شما ، در ذهن مشتری است. اگر برند شما با آنچه انتظار می‌رود مغایر باشد، چنین تجربه‌هایی اساساً وعدهٔ شمارا خدشه‌دار می‌کند، به برند ضربه می‌زند و نهایتاً شهرت شمارا به خطر می‌اندازد. ساخت برند نیازمند توجه، اشتیاق و پایداری و پشتکار است. به‌علاوه ساخت برند تلاش و تعهد نیز می‌خواهد. بزرگ‌ترین تجربهٔ آن‌هم افزایش موفقیت در کسب‌وکار است.

روند ساخت یک نام تجاری موفقیت آمیز نقش مهمی در جذب مشتری و البته ایجاد وفاداری در مشتریان دارد. به منظور ایجاد یک برند موفق، شما باید قادر باشید در مرحله اول، ارتباط قوی با مشتری خود برقرار کنید. برند شما در واقع دیدگاه و موقعیت کسب و کار شما را در بازار و در میان رقبا تعریف می کند. یک نام تجاری موفق، محصول یا خدمتی را که شما ارائه می دهید به درستی معرفی و حمایت می کند و این باعث می شود که فروش محصولی که شما ارائه می دهید، افزایش یابد.

مدیریت برند

مدیریت برند تابعی از بازاریابی است که با استفاده از استراتژی ها و تکنیک ها ، تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی نحوه درک برند در بازار انجام می شود . هدف اصلی مدیریت برند ایجاد ، اندازه گیری و کنترل ارزش برند است – ساختن یک برند ارزش خود را دارد که در هنگام ارتباط با محصول ، ارزش کلی خود را هم از نظر پولی و هم غیر پولی افزایش می دهد.

مدیریت برند و اهمیت آن

یک روز معمول در زندگی اداری یک مدیر برند ، برنامه ریزی و اجرای استراتژی هایی برای طنین انداز کردن صدای برند با نیازها ، خواسته ها و تقاضا های مشتریان هدف است. کار معمول او این است که آنها را به فکر برند به عنوان چیزی است که باید در هنگام خرید بعدی به آن نگاه کنند ، بیاندازد.
اما به اینجا ختم نمی شود.
مدیریت برند درست مثل بزرگ کردن بچه است. این فقط تصمیمات مربوط به کودک توسط والدین است حتی وقتی کودک بزرگ شد ، تصمیم می گیرند.

برندسازی

برندسازی پروسه ای پیچیده و پیوسته است که هر جزء آن نیاز به استراتژی های جداگانه و قابل اجرا دارد و که نیازمند حضور تیم ماهر در امر برندینگ و برندسازی در مجموعه ی شماست . یک مدیر آشناترین شخص به مجموعه ی خودش است و البته دلسوز ترین . ولی برندسازی امریست که قبل از هر چیز نیازمند مهارت و تخصص و تجربه است . مطالعات به روز و دانشگاهی و در کنارش تجربه ی مدیریت در سطوح مختلف و آشنایی با اقتصاد فعلی حال حاضر بازار بخشی از تخصص های اوست که شاید هر مدیری با آن آشنا نباشد . به تناسب پیچیده تر شدن و گسترش روزافزون امر تجارت و جریان بازار ، حضور در این بازار و البته حفظ بقای مجموعه هم پیچیده تر از قبل شده است . روش های سنتی قدیمی دیگر پاسخ گوی نیازهای فعلی مجموعه ها نیست و به وفور شاهد برندهایی بودیم که اندکی پس از حضور در بازار نامشان برای همیشه از یادها فراموش شد و به از بین رفته اند .

ایجاد و داشتن توان رقابتی در بازار و مواجهه با چالش های پیش روی موجود از فاکتورهای اساسی برای بقای هر مجموعه محسوب می شود . اما ابزاری که برای رقابت سالم و کارساز به آن نیاز دارید تا بقای مجموعه ی خود را حفظ کنید برند شماست . هرقدر برند شما قوی تر و بزرگ تر باشد شانس بقای شماهم به همان قدر بیشتر است .پس اصلی ترین رکن برای سرمایه گذاری ، برند خودتان است . اگر برای برند خود زیرساخت های سالم و محکمی پایه ریزی کنید میتوایند انتظار خلق برندی متفاوت و قوی را هم داشته باشید . برند شما خلق شده از ایده های شماست . برای ایده های خود وقت بگذارید و با افراد آگاه و متخصص در امر برندینگ و برندسازی مشورت کنید .

آشنایی با مراحل برندسازی

تیم مشاورین برندینگ شما از اصلی ترین زیرساخت های شما محسوب می شوند .
برندسازی مراحلی دارد که در اولین قدم ترسیم و مشخص کردن کامل آن چیزی است که در ذهن شماست . هدف شما از خلق برندتان چیست ؟ قطعا سوددهی و نفوذ در ذهن مشتری ولی اول باید این هدف برای خودتان شفاف شود . نفوذ در ذهن مشتری نیازمند جلب اعتماد اوست و این کار نیاز به ابزار های خاصی دارد . ارتباط با مشتریان و معرفی برند خود به آنها بخشی از مراحل برندسازی شما محسوب می شود و وسعت رسانه های امروزی سختی کار را دوچندان کرده است . همیشه خودتان را به جای مشتریان خود قرار بدهید . آنها به دنبال جذابیت و البته خلاقیت هستند و از شعارها و برندهای تکراری خسته اند . قبل از هر چیز برای برند خود یک هویت و کاراکتر منحصر به فرد تعریف کنید و تمرکز خود را روی گسترش و معرفی آن بگذارید . برای خود یک مسیر مشخص کنید و هدف را تعیین نمایید . چالش ها را مطالعه کنید و راه حل ها را پیش بینی . هدف شما باید برای طولانی مدت تعریف شود و پیوسته در کنار مشتریان باشید . فراموش نکنید شما ادعای متفاوت بودن دارید پس هیچ گاه مقلد نباشید و از برندهای دیگر تقلید نکنید .مردم به دنبال ایده های نو هستند و خلاقیت برای آنها همیشه جذابیت داشته و خواهان آن بوده اند . برای برند خود قوانین دست و پا گیر دار در نظر نگیرید . مردم از قوانین سخت و پیچیده اجتناب میکنند و این می تواند درآینده برای شما خطر بزرگی محسوب شود پس در همان ابتدای کار ، پیچیدگی ها را حذف کنید . رسالت ها و اهداف خود را به صورت مستمر و با لحنی دوستانه به مخاطبان القا کنید . هرچه ارتباط شما دوستانه تر و مشتری مدارتر باشد آنها بیشتر استقبال خواهند کرد. در شرایط رقابتی حال حاضر بازار ، برای برند خود غرور بیافرینید تا این حس غرور به مشتریانتان هم القا شود . حس غرور حس تمایز و خاص بودن برای برند شما و مشتریانتان القا خواهد کرد و جایگاه خاصی هم در بازار برای شما ایجاد می کند .

یادتان باشد غرور فاتحین ، عامل مهمی در پیروزی آنها محسوب می شود . به خود و به مشتریان خود بقبولانید که خاص هستید و برای اثبات آن فاکتورهای مختلفی از جمله ، کیفیت ، قیمت ، ارائه ی خدمات پشتیبانی ، نوع ارائه ی سرویس ها و خدمات ، توجه به نیازهای مشتریان و البته بسته بندی دخیل هستند که همگی از اصول مهم و اولیه ی برندسازی محسوب می شوند. . پس لازم است روی تک تک این عوامل با تیم مشاور برندینگ و برندسازی خود مطالعه کنید و وقت بگذارید تا بهترین ها را خلق کنید .
خلق بهترین ها شاید با یک رویا و ایده ی شما شروع شود ولی این تیم مشاورین برندینگ شماست که به آن لباس واقعیت در جهان حقیقی را می پوشاند .

مراحل برندسازی

مرحله اول : تعیین مخاطب هدف

هنگامی که شما در حال ساخت نام تجاری خود هستید، همیشه در ذهن داشته باشید که با چه کسانی قرار است ارتباط بگیرید. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و ماموریت خود را به بهترین نحو انجام دهید تا نیازهای خود را برآورده سازید. تصمیم بگیرید که کدام نوع ارتباط به بهترین شکل پیام شما را به مخاطبان شما هدایت می کنند. فراموش نکنید مخاطبان خود را بر اساس تعداد، سن، علاقه و رفتار آن ها دسته بندی کنید.

مرحله دوم : مشخص کردن ماموریت برند

ارزش های خود را نسبت به مخاطبان خود تعریف کنید. چشم انداز و مأموریت شما اساسا هدف شما را مشخص می کند. فرایند ساخت نام تجاری شما را در سراسر کانال ها هدایت خواهد کرد. شما باید یک تصویر معتبر از آنچه که کسب و کار شما برای آن تلاش می کند، ارائه دهید. همیشه از خود بپرسید:

چرا کسب و کارتان را آغاز کرده اید؟
اهداف شما چه هستند؟
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

مرحله سوم : جستجوی رقابتی

رقبای خود را بیابید و آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. به آنچه که کسب و کار شما را از رقبای شما متفاوت می کند، فکر کنید. نام تجاری شما باید بر روی این تفاوت متمرکز باشد و باید حول آن ویژگی که محصول شما را بهتر از بقیه می سازد، مانور دهید.

اگر متوجه شوید که بازار شما با تعداد زیادی رقبای پر شده است، می توانید سعی کنید با استفاده از یک استراتژی ارتباطی منحصر به فرد، فرایند ساخت نام تجاری خود را ادامه دهید.. همیشه به یاد داشته باشید که:

از آنچه که رقبا انجام می دهند آگاه باشید
در مورد USP های خود تحقیق کنید
خود را از دیگران متمایز کنید
مشتریان خود را نسبت به آنچه شما را از دیگران متفاوت کرده است متقاعد کنید.

 

مرحله چهارم : ایجاد گزاره ارزش

همیشه بر آنچه برند شما را منحصر به فرد و ارزشمند می کند متمرکز شوید. گزاره ی ارزش خود را که کسب و کار شما را از رقبای شما متمایز می کند، بیابید. امروزه، بسیاری از مشتریان، با انواع مختلف برند، سر و کار دارند، بنابراین شما طوری عمل کنید که از سایرین در بازار متمایز شوید. وجود گزاره ی ارزش، مهم ترین مرحله از مراحل ایجاد یک نام تجاری موفق است.

مرحله پنجم : راهبردهای برند خود را مشخص کنید

دستورالعمل های نام تجاری خود را تعریف کنید و قوانین خاصی را درباره نحوه ی تعامل در زمینه کسب و کارتان، با مخاطبان خود معین کنید. این به شما کمک می کند تا در سراسر کانال های شبکه های اجتماعی هماهنگی داشته باشید و با قدرت بیشتر و بسیار پر رنگ به ایفای نقش در زمینه کسب و کار خود بپردازید

ما به شما عزیزان توصیه می کنیم که راهنمای نام تجاری خود را به عنوان یک الگوی قطعی با استفاده از عناصر بصری (آرم، قالب و غیره) طراحی نمائید.

 

مرحله ششم : نام تجاری خود را به بازار عرضه نمائید

یک استراتژی مارکتینگ معتبر برای کسب و کار خود تعریف نمائید تا توسط آن برند خود را به بازار عرضه نمائید. نام تجاری خود رادر هر زمینه از ارتباطات به کار ببرید. به طور مثال برند خود را در وب سایت ها، بسته بندی ها، ایستگاه های تبلیغاتی و مواردی از این قبیل ظاهر نمائید و به طور کلی تلاش کنید تا برند شما دیده شود. کانال های جدیدی در شبکه های اجتماعی تشکیل دهید تا برند خود را ارتقا دهید. همچنین شما می توانید برند خود را در جاهایی که شاید به نظر عجیب بیایدف تبلیغ نمائید. به طور مثال : بر روی تی شرت افرادی که در موسه خاصی مشغول به کار هستند، یا بر روی اشیا و وسایل اداری و یا ب روی رسانه های احتماعی.

به طور کلی مراحل برندسازی (branding) فرایندی است که همیشه جای پیشرفت دارد و به شما این امکان را می دهد تا در هر برهه ای از زمان، با در نظر گرفتن نیازها به اقتضای زمان، برند خود را به روز رسانی کرده و آن را ارتقا دهید. در همین زمینه مقاله ای ارائه کرده ایم تحت عنوان ریبرندینگ، که مطالعه این مقاله را به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم.

عزیزان همراه، شما با مطالعه و به کارگیری مراحل ساخت برند، قادر خواهید بود تا یکی از بهترین و جذاب ترین برند های موجود در زمینه کسب و کار خود را ایجاد نمائید و به این ترتیب، به سرعت از رقبای خود پیشی خواهید گرفت.

Visits: 139

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *