چرا باید کالای ایرانی نخریم!
دسته بندی: مدیریت

چرا باید کالای ایرانی نخریم!


شعارهای ملی گرایی، حمایت از تولید ملی، اجتناب از مصرف گرایی و امثالهم در نفس خود زیبا، مناسب و کارآمد هستند اما نه برای کشوری که اجزایش سوار بر موج و صرف تحقق یک شعار اقدام فاقد کیفیت انجام می دهند!
اینکه براساس منویات رهبر انقلاب و عدم توجه به توضیحات و تاکیدات ایشان، صرف به حمایت از کالای ایرانی هر محصول فاقد کیفیت و مخاطره آمیز برای سلامت جامعه را مصرف کنیم خیانتی است بزرگ به یک ملت و یک نسل!
خوب خواهد بود اگر ایرانی قدرتمند و بدون وابستگی به سایر کشورها را نظاره گر باشیم اما متاسفانه در عصر وابستگی هم شرکای تجاری خوبی نداشتیم چراکه ایران به جولانگاه کالاهای فاقد کیفیت و استاندارد کشور چین تبدیل گشت.
در این که چین به تنهایی مقصر قضیه نیست شکی نیست چون تاجران و سوداگران ایرانی به جای سفارش و انتخاب کالاهای مرغوب، تولید کنندگان چینی را ترغیب به تولید کالاهای ارزان و فاقد کیفیت مطلوب می نمودند و حال اگر صرف به شعار حمایت از تولید ملی، ساختار و استاندارد لازم را تدوین ننموده و جهادی عمل کنیم بی شک با بازاری نامناسب تر از بازار محصولات چینی مواجه خواهیم شد.
تا یادم نرفته باید بگویم که هیچ دلیلی ندارد وقتی در تولید محصولی فاقد هیچ نوع مزیت هستیم پا به عرصه تولیدش بگذاریم! توصیه می شود به تمام آنچه که می تواند در اقلیم، منابع، نقاط قوت و فرصت های ایران رشد نماید، بپردازیم تا نه تنها فاتح بازارهای داخلی باشیم بلکه بازارهای جهانی را هم درنوردیم!
طی ٨ سال اخیر به بیش از ٣٠٠ کمپانی داخلی مشاوره داده ام که متاسفانه ٨٠ درصد آنها فاقد مزیت، نوآوری، نوباوری و یکتایی بوده و هستند، این آمار در دفتر مطالعات و پژوهشهای علی شیخ زاده موجود و قابل بحث است.


۴٠ سال حمایت از صنعت خودرو با شعارهای جهانی و فراملی، اثبات کرد که نه اراده ای است برای بهبود روند و نه توانی! باید بپذیریم که در طراحی محصول یا به عبارتی یک گام عقب تر، در تحقیق و توسعه و تشکیل نهادهای دانش بنیانی بشدت ضعیف هستیم. ما بیش از آن که تولید کننده باشیم، مونتاژ کننده و کپی کار هستیم و مادامیکه این مشکل مرتفع نگردد به مثابه آب در هاوان کوفتن عمل کرده ایم.
به عنوان یک ایرانی وطن پرست با تفکر ناسیونالیستی بالا، گفتن این عبارات خوشحالم نمی کند اما آرزو می کنم که شاهد انقلاب صنعتی و تولد تحول تولیدی در کشور باشیم که پیش شرط آن و در صدر همه مهم ها، حمایت دولت از تولید است. در هشت سال اخیر بیش از ۴٠ درصد صنایع کشور را خواسته و ناخواسته متلاشی نمودیم که ای کاش بجای حمایت از صنعت خودرو به سبب ترس از تحمیل بیکاری به جامعه، حمایتها بصورت متوازن به همه صنایع دارای پتانسیل می رسید.
دولت هیچ اقدام و گام درستی برای حمایت از صنایع برنداشته و گویی هنوز بر این باور است که وضع صنعت و تولید کشور مساعد بوده و آن عده که اعتراض می کنند اقلیت ناکارآمد هستند بدین سبب یکی از دلایلی که نخریدن کالای ایرانی از خریدنش بهتر است همین عارضه است.
با نامگذاری سال ٩٧ تحت عنوان حمایت از تولید ایرانی، بیم آن می رود که حجم زیادی نقدینگی با فشار بر بانکها به اسم تولید وارد عرصه های دیگری شود که تیشه محکم تری بر ریشه اقتصاد کشور بزند.
این تهدید نه تنها موجب جریان سازی منفی اقتصادی می شود بلکه بانکها با مطالبات مشکوک الوصول بسیاری مواجه خواهند شد که سیستم پولی و مالی بیمار کشور را بیش از قبل به افول نزدیک می نماید.
تولیدکنندگان محترم هم که سالها فشار اقتصادی را تحمل کرده اند کاش به جای ناله و زاری، یکبار هم که شده مسیر کیفیت گرایی را طی می کردند، تا علاوه بر عدم تکیه به دولت، سهم مناسبی از بازار را کسب می نمودند.


خریداران مارک باز، طرفداران برندها و علاقمندان به کالاهای باکیفیت و نوآورانه اثبات کرده اند که در هر شرایط اقتصادی حاکمی اقدام به خرید می کنند و شاید حجم خریدشان کم شود اما هیچگاه از فاداری و تحقق خواسته هایشان دست نمی کشند. دلار قریب به ۵٠٠٠ تومان هم از خرید محصولات اورجینال و برند، جلوگیری نکرد و این دلیل محکمی است بر جایگاه کیفیت و ایجاد کنش خرید در مشتریان.
در هلدینگ اقتصادی امکان تحقیقاتی انجام دادیم که نشان داد رشد برندها و شعب آنها در ایران طی سه سال اخیر بیش از همیشه بوده که این اثبات بر مدعای کیفیت گرایی جامعه فارغ از جریانات اقتصادی است.
اگر قرار است از تولیدات ایرانی حمایت شود لازم است خارج از شکل شعارگونه آن، ضمن یک اهتمام ملی، از تولیدات با کیفیت ایرانی با خرید همه گیر حمایت شود، بدان معنا که مسوول محترم شما هم مصرف کننده همان کالایی باشید که دیگران را تشویق به مصرفش می کنید. اولین گام برای شما سوار شدن بر محصولات صنعت خودروی خودتان است.
اگر قرار است همان مسیر گذشته را طی کنیم بهتر است کالای ایرانی نخریم اما اگر اراده ای است تا مسیر را اصلاح و سپس گام برداریم دولت و صنعت حمایت همه مردم را خواهند داشت.
توصیه می شود یکبار هم که شده به مدل های موفق جهانی نگاه کنیم و روشها را به جای محصولات کپی کنیم، روش اقتصاد پویای مالزی، روش توسعه چین و ژاپن، روش بالندگی اروپا و در صدر آن آلمان و … مهیا و عیان است لذا کافیست بخواهید، بخواهیم و جدای از تعصب های بی اساس عمل کنیم.

با آرزوی ایرانی توسعه یافته
علی شیخ زاده

Visits: 721

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ارسالی