چگونه برای  اوتیسمی ها محیط کاری مناسب خلق کنیم!؟
دسته بندی: مدیریت

چگونه برای اوتیسمی ها، محیط کاری مناسب ایجاد کنیم!؟

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، درحالی که از 68 کودک آمریکایی یکی از آن ها مبتلا به اوتیسم است، تنها 53% از آن ها در بزرگسالی مشغول به کار می شوند. طبق گفته پتی پسیل (Patti  Pacelli) مامور وزارت بهداشت واشنگتن وی به عنوان یک مادر، درباره آینده شغلی پسر اوتیسمی اش نگران است. او با تحقیقات خود برای کتابش ” آموزش شش واژه برای ایجاد محیط کار دوستار اوتیسم”، دریافت که اوتیسم در بعضی از شرکت ها و محیط های کاری به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می شود نه یک مسوول کاری.

اوتیسم

برای مثال نرم افزار بزرگ  SAPچند فواید کارکنان اوتیسم را برای کسب و کارها معرفی کرده است، توجه به جزئیات، قابلیت نشان دادن نقاط ضعف و پیروی دقیق از دستورالعمل ها موارد رایج در تمام اوتیسمی ها است که دارایی های بسیار کمیاب و با ارزش محسوب می شوند مخصوصا برای تست کردن شغلی در نرم افزارها، حتی این شرکت تا سال 2020 طرحی را برای به کارگیری یک درصد نیروی کاری خود برای اوتیسمی ها در برنامه اش دارد. پتی پسیل می گوید افراد مبتلا به اوتیستیک، کارکنان فوق العاده وفادار و وظیفه شناسی هستند و اغلب در کار خود بسیار پرشور و هیجان اند، از آنجایی که آن ها به انجام کارهای معمولی سرعت می بخشند و هوشیار به زمان و قوانین هستند، می توانند بعضی از کارآمد ترین و مطمئن ترین کارکنان باشند، به خصوص در شغل هایی که نیاز به تکرار و دقت در جزئیات دارند.

کمپانی های زیادی مخصوصا آن هایی که در بخش تکنولوژی مشغول به فعالیت اند، با توجه به شناخت مزایای افراد مبتلا به اوتیسم آن ها را به استخدام شرکت های خود در می آورند و محیط کاری متناسب با روحیات افراد اوتیسم را فراهم می کنند که این کار کلیدی است برای استفاده از نقاط قوت و استعدادهای کارکنان اوتیسم.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

دستورالعمل ها را کتبی و واضح بیان کنید:

افراد مبتلا به اوتیسم دستورات را به خوبی درک می کنند که این ویژگی بهترین قابلیت آن ها در جهت انجام کار است اما پتی پسیل هشدار می دهد که دستور العمل ها باید واضح و بدون استفاده از کنایه و استعاره باشند. برای مثال به جای این که بگویید”دیر نکن” بگویید ” ساعت 9 پشت میز کارت آماده شروع کارها باش” این بهترین راه برای بیان و انتقال مفاهیم و دستور العمل ها به افراد اوتیسمی است. بیان دستور العمل های نوشتاری ایده آل ترین راه کار است و این که می توانند برای یاد آوری به نوشته ها مراجعه کنند. رفتن به سر میز آن ها و دادن یک پیام سریع، اکثرا باعث ایجاد سوء تفاهم و درک نکردن درست کارها و ایجا ناامیدی برای طرفین می شود.

به جای بیان کلمات به آن ها فرصت نوشتن دهید:

اغلب هنگامی که افراد مبتلا به اوتیسم خواستار نوشتن فکر به جای صحبت کردن هستند، بهتر جواب می دهند. برای مثال، در یک مصاحبه کاری، از آن ها بخواهید تا مهارت های خود را در یک آزمون کتبی نشان دهند تا اینکه به صراحت شرایط ایده آل خودشان را توصیف کنند.

برایشان ساختار ایجاد کنید:

کارکنان اوتیستیک در راستای ایجاد روتین و ساختار پیشرفت می کنند. به گفته پتی پسیل آن ها واقعا می دانند که انتظارشان از کار چیست، بنابراین برای روزشان برنامه ریزی می کنند، پس هیچ وقت در روال کاری شان وقفه و تغییر ایجاد نکنید، وقفه هایی مانند، برگزاری جشن تولد یکی از همکاران در اتاق کارمندان، و یا اواخر اتمام کارشان به آن ها بگویید 30دقیقه بیشتر بمانید، و یا برگزاری یک نشست فوری در دقایق آخر کار می تواند باعث آشفته و مضطرب شدن کارمند اوتیسمی شود. اگر امکانش وجود دارد حتما از قبل آن ها را برای تغییر برنامه کاری آگاه کنید در این صورت به هماهنگ شدن آن ها با شرایط، کمک بسزایی کرده اید.

امکانات دوستار اوتیسم فراهم کنید:

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

افراد مبتلا به اوتیسم حواس بسیار قوی و حساسی دارند، قرار دادن میزکاری آن ها کنار اتاق استراحت کارکنان و یا نزدیک به محیط کاری شلوغ و پر رفت و آمد، واقعا تمرکز و حواس آن ها را بهم می ریزد. شنیدن صدای مکالمات افرادی که در محیط اند، درحالی که، شاید برای بقیه اصلا بلند نباشد و حتی شنیده هم نشود اما برای اوتیسمی ها بسیار بلند و آزاردهنده است و تمرکز و فکر آن ها را برای انجام کار مختل می کند. نورهای شدید فلور سنت هم می تواند باعث حواس پرتی آن ها شود. فراهم کردن محیط کاری آرام با روشنایی های کم نور و یا اتاق استراحت بی صدا، جز مساعدت های کارفرمایان است که می تواند به رشد و پیشرفت کارکنان اوتیسمی کمک کند.

 

منبع اصلی: https://www.entrepreneur.com/article/233738#

برای دانلود PDF این مقاله کلیک کنید.

 

Visits: 358

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *