چگونه تولید محتوا کنیم؟ | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: بازاریابی

چگونه تولید محتوا کنیم؟

محتوا چیست ؟

محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسب‌و‌کار و مصرف‌کننده است. از طریق محتوا است که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل می‌کنند. اکنون که بسیاری از کسب‌وکارها در مورد مدیریت محتوا، توسعه محتوا، استراتژی محتوا و هر چیز دیگر محتوا صحبت می‌کنند، یافتن معنی دقیق محتوا دشوار است. برای سؤال محتوا چیست ، بسیاری تعاریف مختلفی از محتوا را ارائه داده‌اند که در ادامه به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب می‌رسد. “چیزی است که از طریق برخی از رسانه‌ها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف” بیان می‌شود. برخی دیگر محتوا را چنین تعریف می‌کنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است”.

راهکار های مهم در تولید محتوا

خوانده شدن کامل محتوا توسط مخاطب علاوه بر اینکه نشان دهنده رضایت مخاطب از محتوای تولید شده است، باعث افزایش زمان حضور کاربران در سایت شما می شود که تاثیر مثبتی بر روی سئوی سایت خواهد داشت.با استفاده از فوت و فن ها و راهکارهایی می توانید در تولید محتوا موفق تر باشید:

به مطالعه مطالب در سایت های موفق مختلف ادامه دهید.همیشه به دنبال پیدا کردن مطالب مفید و جذاب باشید. لینک مطالب را در جایی به همراه موضوع آن ذخیره کنید.
چند نویسنده که در تولید محتوا در صنعت شما قوی هستند و سبک نوشتاری جذاب دارند را شناسایی کنید و نوشته های آنها را دنبال کنید. مطالعه هر چه بیشتر نوشته های قوی ، شما را در تولید محتوای جذاب تقویت می کند.
اما خیلی اوقات رها کردن مطلب توسط مخاطب به دلیل مفید نبودن محتوای شما نیست. بلکه نشان دهنده این است که شما در تولید محتوا نکاتی که باعث جذب بیشتر مخاطب به ادامه مطلب می شود ، توجه نکرده اید.

چند نکته کلیدی برای تولید محتوای جذاب برای مخاطبان

۱- اولین جمله، نیروی محرکه‌ای برای خواندن محتوای شما است.

قانون اینرسی در مطالعه نیز صادق است. هر چه مخاطب بیشتر می‌خواند، از تمایل و نیرویش برای خواندن ادامه مطلب کاسته می‌شود. دوست دارد که به انتهای مطلب برسد و مطالعه را تمام کند.

اما مخاطبی که جذب مطلب شده باشد، به راحتی آن را رها نمی‌کند و تا انتها پیش می‌رود. جمله اول همان نیرویی است که خواننده را تا آخر محتوا می‌رساند؛ هرچه قوی‌تر باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

ویژگی‌های انتخاب ماهرانه برای جمله ابتدایی

لزومی ندارد که جمله اولیه شما دقیقاً با عنوان و یا موضوع مطلبی که می‌خواهید در ادامه به آن بپردازید در ارتباط باشد. بیشتر از هر چیز باید هدفتان جلب توجه و انگیزه مخاطب به خواندن محتوا باشد. سه ویژگی زیر، ویژگی‌هایی است که استفاده از آن‌ها در جملات ابتدایی مؤثر است.

مختصر نویسی

اگر به متن‌های نگارنده‌های حرفه‌ای نگاهی بیندازید، خواهید دید که جملات ابتدایی را معمولاً کوتاه انتخاب می‌کنند. حتی گاهی از عبارت کوتاهی به‌جای جمله استفاده می‌کنند و یا با استفاده از یک جمله تکمیل‌نشده، خواننده را به خواندن جملات بعدی دعوت می‌کنند.

گفت‌وگو

شروع متن با بیان مکالمه بین دو نفر و یا به‌صورت گفت‌وگوی مستقیم با خواننده می‌تواند به گیرایی محتوای شما اضافه کند. حس ارتباط و صمیمیت را منتقل کند و یا خواننده را در فضای احساسی جدیدی وارد کند.

جملات مبهم و یا سؤال‌برانگیز

اگر جملات ابتدایی شما دربرگیرنده سؤال باشد و یا ابهامی در جمله وجود داشته باشد، احتمال اینکه خواننده به خواندن ادامه مطلب ترغیب شود، بیشتر خواهد بود.

۲- نگارش پاراگراف اول، تأثیرگذارترین قسمت محتوا، را با دقت انجام دهید.

در پاراگراف ابتدایی نوشته‌هایی که بیشتر اهداف آموزشی دارند، سعی کنید مخاطب را در جریان کلیت موضوع مورد بحث در آن متن قرار دهید. در نگارش این سبک مطالب، ضمن حفظ جذابیت و بیان اهمیت محتوا، باید چارچوب خوبی برای نوشتار خود ارائه دهید، تا خواننده بداند در ادامه با چه موضوعاتی روبه‌رو خواهد شد.

البته در نوشته‌هایی که جنبه بازاریابی محتوا در آن‌ها پررنگ‌تر است، نکته بالا همیشه صادق نیست. ولی آنچه لازم است انجام دهید، این است که فضای محتوای خود را به سمت موضوع اصلی هدایت کنید تا خواننده سردرگم نشود و بداند کلیت موضوع چیست.

۳- با برقراری ارتباط فردی با خواننده، به جذابیت متن خود اضافه کنید.

هدف از انتشار محتوا برقراری ارتباط و آشنایی مخاطب با شما و محصولات شما است. بنابراین در صورتی خواننده جذب نوشته شما می‌شود که تمایل شما به برقراری ارتباط را از محتوا درک کند. برقراری ارتباط یک نیاز طبیعی است. خواننده در صورتی به خواندن ادامه محتوا مشتاق خواهد بود که او را مخاطب قرار داده باشید، محترم شمرده و به این نیاز پاسخ داده باشید.

برای برقراری ارتباط مؤثر با خواننده، فردی را به‌عنوان خواننده نوعی در ذهن خود در نظر بگیرید. به این فکر کنید که این فرد احتمالاً چه شغلی دارد و چندساله است؟ در نظر گرفتن همه این نکات به شما در نگارش مناسب کمک می‌کند.
چند نکته تجربی که بهتر است در نوشتار مکالمه‌ای به آن توجه کنید:

از قرار دادن فضای سفید در نوشتار غافل نشوید.

این کار ضمن خسته نکردن ذهن خواننده، به توجه او به مطلب اضافه می‌کند. ضمن رعایت اختصار در نوشتن محتوا که قبلاً به آن اشاره کردیم، گاهی سعی کنید جمله جدید را از سر سطر شروع کنید.

از کلمات ساده استفاده کنید.

فراموش نکنید که هدف، جلب مخاطب برای مطالعه کامل محتوا است. قرار نیست دایره لغات خود را به رخ دیگران بکشید.

خواننده ر ا با ضمیر دوم‌شخص خطاب کنید.

این روش، توجه بیشتر شما را به خواننده نشان می‌دهد و باعث می‌شود مخاطبانتان به خواندن نوشتار شما ترغیب شوند.
برای ایجاد هماهنگی ذهنی مخاطب (harmonizing) با محتوا نکات زیر را در نظر بگیرید:

دقت: در مطلب خود از آمار و ارقام و یا قوانین اثبات‌شده استفاده کنید.

جذابیت: مثل یک داستان جذاب و چالشی که مخاطب را با خود همراه می‌کند و مخاطب را تا انتهای داستان همراه خود می‌برد، محتوا تولید کنید.

آموزنده: با آموزش نکات علمی یا تجربی در هر زمینه‌ای، محتوای خود را ارزشمند کنید.

۴- با برانگیختن کنجکاوی، خواننده را به مطالعه تا انتها دعوت کنید.

با ایجاد سؤال برای خواننده و برانگیختن حس کنجکاوی او می‌توانید او را تا انتهای متن مشتاق نگه دارید. اگر چاشنی کنجکاوی را به محتوای خود اضافه نکنید، خواننده کمی بعد از شروع متن، هیجان خود را از دست می‌دهد و خواندن محتوا را رها می‌کند. شما می‌توانید از تئوری “دانه کنجکاوی” در این زمینه استفاده کنید.کاربرد این تئوری به این صورت است که در انتهای هر تعداد از پاراگراف‌های متن، یک جمله کوتاه قرار دهید. آن جمله باید حاوی دلیلی برای خواندن پاراگراف بعد باشد. این جملات کوتاه می‌توانند مشابه جملات زیر باشد:

توضیح می‌دهم!
اما دلایل بسیاری وجود دارد!
بالاخره به قسمت هیجان‌انگیز ماجرا رسیدیم.
اما این پایان راه ما نبود.
ولی ما شکست را نپذیرفتیم.

۵- در بیان نوشته‌هایتان یک سیر منطقی در پیش بگیرید.

خود را جای خواننده بگذارید و ببینید با مطالعه این محتوا چه سؤال‌هایی ممکن است برایتان پیش آید. سعی کنید پاسخ به آن سؤال‌ها را نیز به متن خود اضافه کنید. مخصوصاً برای معرفی محصولات و خدمات، این نکته بسیار تعیین‌کننده است. مهم است که بتوانید سؤالات احتمالی را پیش‌بینی کنید و یا اطلاعاتی از مشتری در این رابطه تهیه کنید و جواب‌های حساب‌شده و دقیق و کامل را، در محتوای خود بگنجانید. به یاد داشته باشید که محتوایی جذاب است که همیشه یک قدم از ذهن خواننده جلوتر باشد.

۶- در تولید محتوا از اعداد استفاده کنید.

بنا به پژوهشی که در مدرسه کسب‌وکار استنفورد انجام شد، استفاده از اعداد مخصوصاً در عنوان بسیار مؤثر است. بهتر است به‌جای نوشتن اعداد به فارسی از نمایش عدد به‌صورت ریاضی استفاده کنید. همچنین آمارها نشان می‌دهند که هر چه عدد به‌کاررفته در عنوان بیشتر باشد، نرخ کلیک بیشتر می‌شود.

۷- محتوای متنی کمیاب بنویسید.

در تیم متشکل از جمعی از نویسندگان محتوا و کپی رایترهای خوب، تحقیقاتی درباره اینکه چه پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بیشترین طرفدار و نشر مجدد را دارد، انجام شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که استفاده از کلمات منفی مخصوصاً در عنوان محتوا، توجه مخاطبان بیشتری را جلب می‌کند. جمله “۱۰ کار که در تابستان نباید انجام دهید!” نمونه‌ای ساده است که این ترفند را نشان می‌دهد.

۸- محتوای تعجب‌آمیز تولید کنید!

تفکر خارج از چارچوب می‌تواند محتوای شما را به اثری خارق‌العاده تبدیل کند. این روش ضمن جلب‌توجه مخاطب، او را به دنبال کردن مطلب ترغیب می‌کند. بر اساس تحقیقات پژوهشگران در زمینه‌های روانشناسی، تأثیر محتوا یا هر چیز پیش‌بینی‌نشده به‌مراتب بیشتر از چیزهایی است که برایمان قابل پیش‌بینی است. بنابراین از قدرت شگفت‌زده کردن مخاطب استفاده کنید. فراموش نکنید حتی اگر نظر مخاطب، این باشد که به موضوع شما علاقه‌مند نیست و یا موضوع دیگری را بیشتر دوست دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که خارق‌العاده نویسی توجه او را به نوشته شما بیشتر از نوشته عادی با موضوع موردعلاقه‌اش جلب خواهد کرد.

۹- در ویرایش متن را مختصر کنید و منظور خود را در کلمات کمتری بگنجانید.

ویرایش جزء مراحل مهم کپی‌رایتینگ است. کپی‌رایترهای ماهر زمان زیادی را صرف ویرایش متن‌های خود می‌کنند. بارها آن را می‌خوانند و تغییر می‌دهند. سعی می‌کنند که دقیقاً همان منظورها را در جملات کوتاه‌تر بیان کنند. خیلی مواقع اکثر نکاتی که گفتیم در تولید یک محتوا محقق نمی‌شود و درواقع با ویرایش مکرر آن است که می‌توانید این ویژگی‌ها را به متنتان اضافه کنید.

Visits: 57

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *