کارشناس تولید محتوا کیست؟ | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: بازاریابی

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا عنوان شغلی جدیدی است که به تازگی در میان آگهی‌های استخدام شرکت‌ها، استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی دیده می‌شود.

اغلب شرکت‌های بزرگ به تولیدکنندگان محتوا دستمزدهای خوبی پرداخت می‌کنند و این افراد نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های بازاریابی کسب و کارها در اینترنت ایفا می‌کنند.

اخیرا نیز مجموعه‌هایی راه‌اندازی شده‌اند که به شرکت‌ها خدمات تولید محتوا ارائه می‌کنند. آن‌ها نیز با توجه به حجم بالای سفارش‌هایی که دارند، به افرادی به عنوان کارشناس تولید محتوا به صورت استخدامی یا پاره‌وقت نیازمند هستند.

چه کسی کارشناس تولید محتوا است؟

هر گونه اطلاعات منظم، ساختاریافته‌ و قابل فهم «محتوا» نام دارد. پس به کسی که بتواند چنین محتواهایی تولید کند، می‌توان کارشناس تولید محتوا اطلاق کرد.

این را می‌توان ساده‌ترین و بدیهی‌ترین تعریف از کارشناس تولید محتوا دانست. اما برای آن‌که دقیق‌تر با این عنوان شغلی و وظایف آن آشنا شویم، بهتر است کمی درباره فضای تولید محتوا بیشتر بدانیم.
ما وقتی به فروشگاهی می‌رویم یا با شرکت و موسسه‌ای به صورت حضوری یا تلفنی ارتباط می‌گیریم، بین ما و مسئولان آن‌ها ارتباطاتی برقرار می‌شود. به عبارتی در هر دیدار و تماسی شاهد رد و بدل‌شدن پیام‌هایی هستیم. در نهایت برآیند این ارتباطات است که به فروش یا عدم فروش منجر می‌شود.

در کسب و کارهای اینترنتی «محتوا» است که بار انتقال پیام بین فروشنده و خریدار را به دوش می‌کشد. به طور مثال وقتی به سایت شرکتی مراجعه می‌کنیم، توضیحاتی که در صفحه درباره ما آن نوشته شده، به ما کمک می‌کند که آن‌ها را بهتر بشناسیم. یا توضیحاتی که درباره محصول و خدمات آن‌ها در صفحات سایت درج شده به ما کمک می‌کند که برای دریافت آن محصولات و خدمات تصمیم بگیریم.
به همین دلیل تولید محتوا صرفا برای صفحات ثابت هر سایت و به روزرسانی آن، خود فرآیند پیچیده‌ای و به اصول و قواعد خاص خود را دارد.

از این رو لازم است فرد یا افرادی به عنوان کارشناس تولید محتوا در کسب و کارهای اینترنتی فعالیت کنند. آن‌ها افرادی هستند که به طور مرتب برای رسانه‌های اینترنتی این کسب و کارها (اعم از سایت، شبکه‌های اجتماعی و غیره) محتوا تولید می‌کنند و برنامه بازاریابی محتوایی را پیش می‌برند.

مهارت‌های لازم برای یک کارشناس تولید محتوا

یک کارشناس محتوا برای اینکه بتواند محتوایی خوب و موفقیت‌آمیز منتشر کند نیازمند یک سری مهارت‌هاست:

1- توانایی تحقیق کردن

یک متخصص تولید محتوا باید یک محقق خوب باشد؛ چراکه هر محتوا که تولید می‌شود حاصل یک تحقیق است.

2- آشنایی با سئو

برای اینکه محتوای تولیدشده در دنیای وب دیده شود باید برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد تا در صفحه نتایج جستجو به نمایش دربیاید یا اصطلاحاً سئو شود. به همین خاطر تا یک تولید کننده محتوا از اصول سئو آگاهی نداشته و به آن‌ها مسلط نباشد نمی‌تواند محتوای تولیدشده را به دید عموم برساند.

 

3- مهارت دسته‌بندی کردن

طبقه‌بندی و دسته‌بندی کردن فقط مربوط به مرتب کردن محیط کار و آشپزخانه نمی‌شود! بلکه ما برای اینکه بتوانیم کارهایمان را به دستی انجام دهیم باید یک نظام ذهنی مرتب داشته باشیم. در شغل تولید محتوا نیز برای اینکه متخصص تولید محتوا بتواند آنچه در ذهن دارد به خوبی به مخاطب منتقل کند باید ابتدا آن را در ذهن خود دسته‌بندی کرده و در قالب‌های مشخص و مجزا به مخاطبان انتقال دهد تا بهتر قابل درک باشد.

4- مهارت نوشتن و ویرایش کردن

یک متخصص تولید محتوا باید نویسنده خوبی باشد؛ روان و شیوا بنویسید، اشکالات نگارشی نداشته باشد و حتی بتواند اشکالات نگارشی دیگران را نیز تشخیص دهد.

5- مهارت ویرایش تصاویر و فیلم‌ها

محتوا فقط متن نیست، بلکه می‌تواند به هر فرمتی باشد و بهترین متخصص محتوا کسی است که به همه انواع آن تسلط داشته باشد. آشنایی با نرم‌افزارهای ویرایش عکس، صدا، فیلم و… نیز از مهارت‌های مورد نیاز کارشناسان تولید محتواست.

6- آشنایی با زبان انگلیسی و ترجمه

آنهایی که قرار است با هر فرمتی محتوایی را در اختیار مخاطبان قرار دهند، برای اینکه بتوانند از اطلاعات منحصربه‌فرد و غنی استفاده کنند، نیاز دارند تا به منابع زبان اصلی سر بزنند. از این رو باید به زبان انگلیسی و ترجمه نیز آشنایی داشته باشند.

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

برخی فکر می‌کنند تولید محتوا زیاد شغل سختی نیست، اما در واقع این‌طور نیست و نباید نگاه سحطی به آن داشت. علاقه، تخصص و انگیزه است که می‌تواند شما را در این راستا یاری کند. هر چند گذراندن مراحل زیر برای کارشناس تولید محتوا شدن الزامی است:

1- آموزش دیدن

قدم اول برای انجام هر کاری آموزش دیدن است. مطالب زیادی در این رابطه در اینترنت موجود است. همچنین می‌توانید در کلاس‌های مجازی شرکت کنید یا اینکه به کلاس‌های اصول تولید محتوا بروید.
همچنین می‌توانید نوشته‌های دیگران را در رابطه با محتوایی که تولید می‌کنید بخوانید و از آن‌ها یاد بگیرید. اینکه مثلاً محتوایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده شده است چگونه است؟ یا نویسنده آن چه اصولی را رعایت کرده است و… .

2- تمرین کردن

با انجام تمرین، یک آموزش در ذهن نقش می‌بندد و تثبیت می‌شود. حتماً ضرب‌المثل قدیمی را شنیده‌اید که می‌گوید: «کار نیکو کردن از پر کردن است.»
شرایط خاصی بر تکرار و تمرین مؤثر حاکم است، از جمله اینکه تمرین باید منظم و مرتب بوده و طول دوره‌های آن مناسب باشد و در شرایط واقعی و طبیعی انجام پذیرد. سعی کنید در هنگام تمرین خود را زیاد خسته نکنید، اگر بیش از حد تمرین انجام دهید ممکن است از ادامه فعالیت منصرف شوید.
از شکست نترسید. قطعا می‌توانید بر هر مشکلی پیروز شوید.

3- حرفه‌ای عمل کنید

بعد از آنکه تولید محتوا را یاد گرفتید، می‌توانید مانند یک کارشناس حرفه‌ای وارد دنیای تولید محتوا شوید. اوایل کار کمی پیچیدگی دارد اما ناامید نشوید. تولید محتوا شغلی است که در عین پیچیدگی جذابیت نیز دارد و همین جذابیت سرعت یادگیری شما را افزایش می‌دهد.

تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا

کپی رایتر از نظر محتوایی و متنی کار زیادی ندارد؛ و نهایتا کارش با چند جمله کوتاه به نتیجه می‌رسد. با این حا، همین چند جمله کوتاه باید به قدری اثرگذار باشند که مخاطب را به فکر فرو برند و به نوعی ذهن او را قلقلک دهند.

از سوی دیگر کارشناس تولید محتوا یا تولید کننده محتوا از نظر محتوایی کار بسیار سنگینی دارد و تقریبا باید توضیحات کاملی را (معمولاً) در قالب یک مقاله ارائه کند. از نظر اثرگذاری و ارزش، محتوای تولید شده توسط کارشناس تولید محتوا باید رتبه بالایی داشته باشند اما نیاز نیست در یک جمله بتواند کار را تمام کند و اثر کافی را بگذارد. یک کارشناس تولید محتوا این فضا را در اختیار دارد تا با یک متن مطلوب و حتی طولانی نظر مخاطب خود را جذب کند اما کپی رایتر موظف است با متنی کوتاه و جمله‌وار، نظر مخاطب را به سمت یک محصول جلب کند.

از دیگر تفاوت‌هایی که می‌توان ذکر کرد افرادی است که این مشاغل را انتخاب می‌کنند. فردی که می‌خواهد به عنوان یک کپی رایتر فعالیت خود را شروع کند باید این موضوع را درک کند که یک کار بسیار تخصصی را آغاز کردهاست. شاید در بیشتر موارد مطلب نهایی تولید شده به دو خط هم نرسد، اما همان دو خط از اهمیت والایی برخوردار است. بنابراین کپی رایتر نه تنها باید شناخت بسیار بالایی از عملکرد ذهنی مخاطبان داشته باشد، بلکه باید شناخت خوبی از زندگی داشته باشد تا بتواند با یک جمله کوتاه، ورق را به سمت یک کسب و کار بازگرداند.

در نقطه مقابل، کارشناس تولید محتوا هر کسی می‌تواند باشد! کارشناس تولید محتوا با اینکه باید تسلط کاملی به نوشتن داشته باشد اما لازم نیست یک نویسنده حرفه‌ای باشد. با توجه به منابع گسترده‌ای که اینترنت در اختیارمان می‌گذارد، هر کسی می‌تواند مطلب بنویسد. کارشناس تولید محتوا می‌تواند یک متخصص، دبیر نشریه، نویسنده، وبلاگ‌نویس، مهندس نرم‌افزار، مدیر عامل، صاحب برند، آشپز، نقاش و هر فرد دیگری که تصورش را کنید باشد. مهم این است که او در مورد مطلبی که می‌نویسد دانش داشته باشد و بتواند آن را به سرانجام برساند.

برای افرادی که پیش از این مردد بودند که کدام یک از این مشاغل را انتخاب کنند قطعاً با بررسی تفاوت کپی رایتر با کارشناس تولید محتوا می‌توانند نتیجه بهتری بگیرند.

Visits: 118

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *