22 ویژگی که از شما یک رهبر فوق‌العاده، موفق وبرجسته می سازد
دسته بندی: مدیریت

برای رهبر بودن باید خصوصیات ویژه‌ای را در خود ایجاد یا تقویت کنید. اگر می خواهید مدیریت و رهبری یک سازمان را به صورت موفقیت آمیزی انجام دهید و مورد اعتماد کارمندان واقع شوید، یا در هر موقعیت دیگری نیز ویژگی‌هایی داشته باشید که از شما یک رهبر فوق‌العاده می سازد، به ویژگی های زیر توجه فرمایید.

تمرکز بالا

برای این که رهبری کارآمد و موفق باشید، باید تمرکز خود را تا جای ممکن افزایش دهید. وقت و انرژی گذاشتن برای موارد کم اهمیت و غرق شدن در جزئیات، شما را از تصمیمات مهم غافل می کند. رهبران بزرگ، تمرکز بالایی دارند و این تمرکز را نسبت به رقبای خود بالاتر می برند تا بتوانند تصمیمات به موقع و صحیح اتخاذ کنند. پس به‌عنوان رهبری برجسته و فوق‌العاده، باید بتوانید با هوشیاری کامل، از جزئیات رها شوید و موارد غیرضروری را کنار بگذارید.

اعتماد به نفس

رهبران بزرگ با داشتن چشم اندازی روشن، اعتماد به نفس را به کارمندان و اطرافیان خود انتقال می دهند. آن‌ها رهبرانی قوی و رئوف هستند و به خوبی می دانند چطور دیگران را با خود همراه کنند. تفاوتی ندارد زن یا مرد هستید، اگر رهبری را با مهربانی و بخشندگی انجام دهید، از تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ی آن بهره‌مند خواهید شد. البته باید در رهبری کاملاً قاطع و صریح نیز باشید.

وضوح و شفافیت

اگر می خواهید رهبری موفق و کاردان باشید، از نقاب زدن روی صورت خودداری کنید. همیشه خود واقعی‌تان باشید. هر فردی مرتکب اشتباه می شود. از اشتباه کردن نترسید و همانی باشید که در ذهن هستید. اگر شخصیت واقعی خود را پنهان کنید و برخوردتان با دیگران به اندازه‌ی کافی شفاف نباشد، اطرافیان درک درستی از موقعیت پیدا نخواهند کرد. ابهام و غافل گیری مانع عملکرد درست آن‌ها می شود و در نهایت هیچ موفقیتی حاصل نخواهد شد.

صداقت و روراستی

رفتارهایی که رهبر به اطرافیان خود القا می کند، در رفتارهای آن‌ها متجلی خواهد شد. اگر رهبر رفتاری خشک داشته باشد و بیش از این که به عملکرد درست تکیه کند، به دنبال مقررات و حرف‌های بیهوده باشد، از به‌کارگیری توانایی و استعدادهای افراد غافل می‌ماند. داشتن صداقت، درستی و شفافیت در امور مختلف روی عملکرد کارمندان تأثیر مثبت زیادی خواهد داشت.

الهام بخشی

هیچ رهبری از همان ابتدا فردی قدرتمند نبوده و به تنهایی امکان بروز ویژگی‌های برجسته را در خود نداشته است. حقیقت این است هر فردی از محیط اطرافش تأثیر می گیرد. این مسئله سبب می شود از نصیحت‌ها و مشاوره‌های دیگران الهام بگیریم. این نصایح و کمک‌ها در کنار انگیزه های شخصی سبب می شود در مسیر رشد و شکوفایی قرار گیریم.

هیچ گاه قدرت الهام بخشیدن به دیگران را دست کم نگیرید. رهبران موفق و برجسته همیشه در ذهن اطرافیان خود جرقه‌ی مثبتی ایجاد کرده و آن‌ها را به سمت انجام کارهای مهم هدایت می‌کنند.

شور و اشتیاق

اگر می خواهید در کاری به موفقیت برسید باید با تمام وجود به آن علاقه‌مند باشید. وقتی شور و اشتیاق کافی در انجام کاری نداشته باشید، هر چقدر هم دستاوردهای مهمی در زندگی‌تان اتفاق افتاده باشد، سبب رضایت و خوشحالی‌تان نخواهد شد. پس اشتیاق شما را رهبری موفق و خوشحال خواهد کرد.

خلاقیت

در هر کسب و کار ی که هستید، نسبت به منابع محدود، رقبا و اطرافیان خود دقت و توجه زیادی داشته باشید. برای بقا و موفقیت باید خلاقانه عمل کنید. افراد خلاق رهبران بسیار خوبی هستند. امروزه تنها راه مقابله با چالش‌های مختلف، در سازمان‌ها و کسب و کارها، استفاده از قدرت خلاقیت است.

صبر و تحمل

داشتن صبر میزان تعهد و وفاداری شما را به کاری که انجام می دهید، نشان می دهد. در هر مسیری سختی‌هایی وجود دارد که تنها با حوصله و تدبیر می توان از آن‌ها گذر کرد. به‌عنوان یک رهبر کاردان و شایسته باید بدانید روی چه چیزهایی تمرکز کنید و از چه مواردی بگذرید.

باید چشم انداز مشخصی داشته باشید و با دید باز مسیرتان را زیر نظر بگیرید. برای مثال، در حوزه‌ی کسب و کار به بازارهای مختلف، رقبا، امور مالی، تقاضای مشتریان و … توجه کنید. هر چند شانس هم در دست یابی به موفقیت بی‌تأثیر نیست.

پیش بینی مشکلات

رِواقی گری ویژگی دیگری است که رهبران بزرگ و شایسته از آن بهره‌مند هستند. حقیقت این است، ما هیچ وقت از اشتباهات، دشمنان و سختی‌ها در امان نیستیم. رواقی گری فلسفه‌ی فکری است که می گوید: باید چالش‌ها و موانع را پیش بینی کرد تا در هنگام بروز آن‌ها غافلگیر نشویم. رهبران بزرگ به خوبی می توانند مشکلات را پیش بینی کنند تا در هنگام بروز آن‌ها، واکنشی احساسی و عجولانه از خود نشان ندهند.

برای داشتن این طرز تفکر در روش رهبری خودتان باید بدترین شرایط را در ذهن متصور شوید. سپس با در نظر گرفتن این شرایط راه حل‌هایی برای رفع آن‌ها در ذهن خود داشته باشید. رواقی گری اجازه نمی‌دهد در بحران‌های ناگهانی، شکست بخورید و از خود ضعف نشان دهید.

تشخیص موارد غیرعادی

رهبر مؤثر و برجسته می‌تواند به درستی موارد غیرعادی را تشخیص دهد و مفاهیم پنهان را شناسایی و معنا کند. باید بتوانید با دقت روی شواهدی که در اختیار دارید، موارد غیرعادی را پیش بینی کنید و به دنبال راهی برای رفع آن‌ها باشید.

منحصر به فرد بودن

تقلید و عبرت گرفتن از کارهای دیگران ایده‌ی بسیار خوبی است، اما اگر می خواهید رهبری تأثیرگذار و فوق‌العاده باشید، باید منحصر به فرد باشید. توصیه می کنیم تمام خصوصیات، رفتارها و موفقیت‌های دیگران را زیر نظر گرفته و از آن‌ها درس و الهام بگیرید. در واقع تقلید کردن کار درستی نیست، پس سعی کنید تمام درس‌هایی که از دیگران می گیرید را به زبان خود ترجمه کنید و منحصر به فرد باشید.

داشتن ذهنیت باز

برخی تفکرات اشتباه وجود دارد که می گوید: یک رهبر خوب، فرد قاطعی است که هیچ وقت از عقاید و نظرات خود دست بر نمی دارد. این تفکر کاملاً اشتباه است. رهبران قوی و شایسته، با انعطاف پذیری و دور اندیشی، چشم انداز خود را با شرایطی که در آن قرار دارند مطابقت می دهند.

قدرت تصمیم گیری

تصور کنید داوری یک مسابقه‌ی ورزشی را برعهده دارید. در این شرایط باید بتوانید در آن واحد تصمیماتی درست بگیرید و شک و گمان را در لحظات حساس رها کنید. به‌عنوان یک رهبر بزرگ باید با تکیه بر اطلاعاتی که در دست دارید قاطعانه عمل کنید و تصمیم بگیرید. پس تصمیماتتان را بدون شک و شبهه بگیرید و آن‌ها را صریح بیان کنید.

برخورداری از شخصیتی دوست داشتنی و جذاب

هر فردی خصوصیات منحصر به فرد دارد و وجودش تکمیل کننده این جهان است. پس باید سعی کنید خودِ خودِ واقعی‌تان باشید. نیاز نیست دروغ بگوییم و فیلم بازی کنیم.

به عنوان یک رهبر ارتباطاتی واقعی با دیگران داشته باشید تا فردی شاخص و دوست داشتنی به نظر برسید. رهبران بزرگ و دوست داشتنی، ارتباطی واقعی با دیگران برقرار می کنند و این ارتباط روی عملکرد تیمشان نیز تأثیرگذار است.

مثبت اندیشی

برای دست یابی به نتایج خوب و شگفت انگیز، مثبت اندیشی و خوش بینی را در رفتار و حرف‌هایتان اعمال کنید. همیشه در مسیر دست یابی به اهداف، فراز و نشیب‌هایی وجود دارد که فقط با داشتن انرژی مثبت می توان از آن‌ها گذر کرد. البته مثبت نگری برای مواجهه با چالش‌های مختلف، غلبه بر ترس‌ها و دست یابی به اهداف و آرمان‌ها نیز لازم است.

بخشندگی

یک رهبر شایسته و برجسته همیشه به دنبال ارائه بهترین‌هاست. اگر بخشنده باشید و در کمک به دیگران بدون چشمداشت عمل کنید، خودتان هم سریع‌تر مسیر رشد و پیشرفت را می پیمایید و به موفقیت خواهید رسید.

پشتکار

برای رسیدن به موفقیت، تلاش و پشتکار نیاز است. شاید این جمله تکراری باشد اما واقعی و درست است. در واقع، تفاوت اصلی رهبران بزرگ و برجسته در همین ویژگی است. رهبران بزرگ هیچ وقت دست از کار نمی کشند و تمام سختی‌ها را تا انتهای مسیر پشت سر می گذارند. پس لازم است پشتکار را یکی از خصوصیات لازم برای دست یابی به موفقیت بدانیم.

داشتن بینش درست

باید در تصمیمات و کارهای خود روشنفکری را دنبال کنید. البته این خصوصیات شخصی است اما می توان با تمرین آن را ایجاد کرد. باید بتوانید کارها و مسائل مهم زندگی‌تان را با روشنفکری اولویت بندی کنید. بینش شما سبب می شود مسیر مقابلتان مشخص شود.

توانمند سازی

نباید تصور کنید گروه‌هایی به موفقیت می رسند که بهترین و مستعدترین اعضا را دارند. بلکه این توانایی رهبر است که بتواند گروه خود را با در نظر گرفتن استعدادها و توانایی‌هایشان به سمت جلو هدایت کند. رهبر خوب و شایسته باید به توانمندسازی اعضایش توجه کند. ایجاد حس مسئولیت پذیری و پاسخ گویی درباره اختیارات افراد بسیار مهم است.

شاید فکر کنید واگذاری مسئولیت به افراد کار ساده‌ای است، اما در حقیقت این طور نیست. تنها رهبران شایسته و برجسته توانایی مدیریت این مسئله را دارند. رهبران بزرگی که می دانند چطور به دیگران مسئولیت بدهند و استعدادها و توانایی‌هایشان را شکوفا کنند.

ارتباطات

 

اگر به عنوان یک رهبر انتظاراتتان به خوبی برآورده نمی شود، احتمالاً ارتباط درستی با اعضای گروهتان ندارید. باید بتوانید انتظارات خود را با برقراری ارتباطی درست به دیگران انتقال دهید. باید بدانید ارتباطات دو طرفه است؛ یعنی هم شما باید نظرات و انتظارات خود را به طرف مقابل انتقال دهید و هم او توانایی انتقال این موارد را داشته باشد. به همین خاطر داشتن گروهی مسئول و باهوش در رهبری کمک زیادی برای موفقیت سازمانتان خواهد بود.

پاسخ گویی

برای دست یابی به موفقیت و کسب اعتبار باید پاسخ گو باشید و در مقابل اشتباهاتی که مرتکب می شوید، شانه خالی نکنید. همیشه بهانه تراشی و فرار کردن از زیر بار مسئولیت‌ها آسان‌تر از پاسخ گویی است، اما حقیقت چیز دیگری است. اگر بتوانید پای اشتباهات خود بایستید، رهبری موفق و فوق‌العاده خواهید بود و بهتر می‌توانید مشکلات خود را رفع کنید.

کنجکاوی

به عنوان یک رهبر شایسته باید بتوانید توانایی‌ها و نقاط قوت اعضای گروهتان را بشناسید. شاید کمی زمان بر باشد، اما نتایج خوبی به همراه دارد. باید بدانید گروه شما از تمام توانایی‌ها برخوردار نیست. اگر فکر کنید همه چیز در انحصار گروه شماست و نیاز نیست کنجکاوی به خرج دهید و ظرفیت‌ها و فرصت‌های پنهان را شناسایی کنید، هیچ وقت به موفقیت نخواهید رسید.

Visits: 790

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ارسالی