چندین ویژگی و خصوصیت منفی در بدترین و ناموفق‌ترین مدیران دنیا
دسته بندی: مدیریت

مدیران تمام کسب و کارها دارای ویژگی‌های مشترک زیادی هستند، اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید چه ویژگی‌های مثبت و منفی مشترکی در مدیران مختلف وجود دارد؟

نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می دهد، تعدادی ویژگی مشترک در بین مدیران بد دنیا وجود دارد. شاید شما هم در ذهن خود مدیر یا رئیسی را تجسم کنید که از بدترین مدیران دنیا به حساب می‌آید، اما چه چیزی سبب شده تا این ذهنیت درباره‌ی آن مدیر در ذهنتان شکل بگیرد؟

لازم به ذکر است، ویژگی‌های شخصیتیِ زیادی وجود دارد که در بین تمام مدیرانِ بد دیده می شود. یکی از خصوصیات این است که آن‌ها هیچ وقت خود را مدیر بدی نمی دانند، بلکه فکر می کنند تمام کارهایشان به خوبی و روی اصول انجام می شود و مدیر خوبی هستند. در ادامه‌ی مقاله، به چندین ویژگی مشترک بدترین مدیران دنیا اشاره می کنیم، اگر این خصوصیات را در خود پیدا کردید، به سرعت به دنبال اصلاح آن‌ها باشید.

ارتباط خوبی برقرار نمی کنند

یکی از خصوصیات مدیران بد این است که در محیط کار، ارتباط خوبی با کارمندان برقرار نمی کنند. اگر شما چنین ویژگی‌ای را در خود به وجود آورده‌اید، هر چه سریع‌تر به دنبال ترک آن باشید و تا جای ممکن با کارمندان خود بهتر و صادقانه‌تر رفتار کنید.

بسیار خودشیفته هستند

خودشیفتگی یک خصوصیت بارز در مدیران بد است. افرادی که شخصیتی خودشیفته دارند، مدام به این فکر می کنند تأثیر کار دیگران روی خود را بسنجند یا همیشه می خواهند ببینند موفقیت یا شکست دیگران چه تأثیری روی آن‌ها دارد. این در حالی است که باید این باور را در خود به وجود آورید در کار گروهی، هیچ خودبینی و خودشیفتگی جای ندارد و این قانون برای مدیران تمام دنیا صادق است.

بیش از حد وسواس دارند

بعضی از مدیران همیشه می خواهند کارهای جزئی کارمندانشان را هم کنترل کنند. اگر نمی توانید به‌اندازه‌ی لازم به تیم خود آزادی و استقلال عمل دهید، دست از مدیریت بکشید و اصلاً هیچ تیمی تشکیل ندهید.

میان کارمندان فرق می گذارند

یک مدیر بد تنها با تعدادی از کارمندان رابطه‌ی صمیمانه برقرار می کند و میان کارمندان تفاوت قائل می شود. باید در محیط کار با تمام کارمندان به یک صورت رفتار شود و این صمیمیت و توجه بیش از اندازه منحصر به خارج از محل کار است.

از کارمندان انتظارات نامشخص دارند

وقتی مدیری نمی داند از کارمندانش دقیقا چه چیزی می خواهد، کارمندان چطور می توانند انتظارات او را برآورده کنند؟

به دنبال ترساندن کارمندان هستند

اگر شیوه‌ی مدیریتی‌تان بدین شکل است از ترس برای حرکت رو به جلوی تیم استفاده کرده و کارمندان را مجاب به انجام کاری کنید، باید بدانید راه اشتباهی در پیش گرفته‌اید، زیرا این روش برای پیشبرد کار تیمی، اخلاقی و درست نیست و شما را به هیچ جایی نمی رساند.

خیلی زود عصبانی می شوند

کاملاً طبیعی است در برخی موارد بی‌حوصله یا ناراحت باشید، اما نباید زود از کوره در بروید و برای ابراز ناراحتی در محیط کار صدای خود را بلند کنید.

توان تصمیم گیری درست را ندارند

به عنوان مدیر موفق، باید بتوانید در شرایط سخت بهترین تصمیمات را اتخاذ کنید. اگر مدیری نتواند برای جزئی‌ترین مسائل مانند ناهار تصمیم بگیرد، بهتر است مدیریت را کنار بگذارد.

در بیشتر موفقیت‌ها، سهم زیادی برای خود قائل هستند

شاید به‌عنوان یک کارمند برایتان پیش آمده کاری را شما انجام می دهید، اما مدیرتان آن را به اسم خود ثبت می کند. نباید هیچ وقت این کار را انجام دهید، زیرا حس خوبی در کارمندان به وجود نمی‌آورد.

کارمندان را به خاطر اشتباهاتشان سرزنش می کند

مدیرانی که در شکست‌ها همه را جز خودشان مقصر می دانند، شایسته مدیریت نیستند. آن‌ها در مقابل مدیرانی قرار می گیرند که به خاطر عملکرد خوب کارمندانشان، به آن‌ها پاداش می دهند.

عاشق چاپلوسی هستند

کارمندان چاپلوس تمام وقت و انرژی خود را صرف این کار می کنند تا پیش مدیر، خوب جلوه کنند. دلیلش این است که آن‌ها می دانند مدیر به تعریف و چاپلوسی علاقه دارد؛ اما باید بدانید، یک مدیر خوب و موفق، علاقه‌مندی کارمندان را در قلب خود لمس می کند نه از طریق زبان آن‌ها.

مسئولیت اشتباهاتشان را قبول نمی کنند

تمام مدیران بد دنیا، مسئولیت خطاهای خود را نمی پذیرند و هرگز معذرت خواهی نمی کنند. این در حالی است که مدیران خوب، به راحتی اشتباهاتشان را به گردن می گیرند.

در مقابل تغییر مقاومت می کنند

مدیرانی که تمایلی به تغییر ندارند و به آن روی خوش نشان نمی دهند، در نهایت تیم شان را به شکست می رسانند.

قادر به درک کارمندان نیستند

حتماً برای شما هم پیش آمده مدیر بدون توجه به زحماتی که کشیده‌اید حتی یک تشکر هم از شما نکرده است. درک نکردن کارمندان و عدم قدردانی از آن‌ها سبب می شود روحیه‌ی افراد تضعیف شده و هیچ موفقیتی به دست نیاید.

توانایی انگیزه دادن به تیم را ندارند

مدیران بد به کارمندانشان انگیزه نمی دهند و قادر به استفاده بهینه و بازدهی حداکثری از کارمندان خود نیستند.

وقتی کار زیادی برای انجام وجود دارد، غیب می شوند

خصوصیت مدیران بد این است که در کافی‌شاپ‌های اطراف محل کار چای می خورند و از بیرون به مدیریت کارمندان می پردازند. زمانی که به حضور آن‌ها برای انجام کارهای مختلف نیاز است، در دسترس نیستند.

با بروز مشکلات، ناپدید می شوند

خصوصیت شخصیتی مدیران بد دنیا این است که نمی‌خواهند درباره مشکل چیزی بشنوند و از چالش‌ها فرار می کنند. آن‌ها وقتی کارمندانشان دچار مشکلی می شوند، در دسترس نیستند تا مشکل را حل کنند.

طرز فکر محدودی دارند

وقتی مدیری نگرش محدود داشته باشد، کارمندان هم در مسیر درستی قرار نمی گیرند و این مسئله می تواند سبب خستگی اعضای تیم شود.

چیزی که می گویند را باور ندارند

برخی مدیران در حضور کارمندان از آن‌ها تعریف و تمجید می کنند، اما در ذهن و قلبشان نظر دیگری دارند. این افراد مدیران خوبی برای هدایت یک کسب و کار نیستند و نمی توان به آن‌ها اطمینان کرد.

انتظارات غیرواقعی دارند

خیلی خوب است به‌عنوان یک مدیر، از کارمندان انتظارات مشخص داشته باشید، چرا که انتظارات غیرواقعی و دست نیافتنی تنها باعث ناامیدی کارمندان می شود. یک مدیر خوب می تواند میان انتظارات واقعی و مطلوب با انتظارات غیرواقعی تفاوت قائل شود.

فقط روی کار تمرکز دارند

یکی از خصوصیات مدیران بد این است که قادر به برقراری تعادل میان کار و زندگی‌شان نیستند. آن‌ها ساعات زیادی از روز را پای کامپیوتر می نشینند و خارج از محل کار هیچ ارتباطی با کارمندان خود ندارند.

متوجه کم کاری کارمندان نیستند

مدیرانی که کم کاری اعضای تیم را توجیه می کنند و آن را نادیده می گیرند، در دسته بدترین مدیران دنیا قرار دارند. وقتی یکی از اعضای تیم با کم کاری خود باعث می شود فشار بیشتری به بقیه وارد شود، قطعاً این مسئله سبب ایجاد تنفرِ اعضای تیم نسبت به او خواهد شد، اما یک مدیر خوب نباید اجازه دهد چنین اتفاقی بیفتد.

ریاکار و دو به هم زن هستند

مدیرانی که همیشه در تیم‌های کاری به دنبال مشکل درست کردن و اختلاف انداختن بین دیگران هستند، باید شغل مدیریت را کنار بگذارند. قطعاً این افراد نمی توانند مدیران موفق و شایسته‌ای باشند.

همیشه به کارمندانشان پوزخند می زنند

بیچاره کارمندانی که با عقاید این مدیران موافق نباشند. مدیران بد در این مواقع کارمندان را برای جزئی‌ترین مسائل هم جریمه می کنند.

کارمندان را تحقیر و تمسخر می کنند

مدیران بد معمولاً در جمع، کارمندان خود را تحقیر می کنند و می گویند تحقیر کارمندان سبب بالا رفتن انگیزه ی آن‌ها می شود.

Visits: 1914

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *