چند ویژگی شخصیتی رهبران زن تاثیرگذاردردنیا که به اثبات رسیده
دسته بندی: مدیریت

آیا این افراد ذاتاً رهبر به دنیا می آیند و یا در مسیرهای پر پیچ و خم و در فراز و نشیب های زندگیشان فولاد آب دیده می شوند، و به مرور قدرت رهبری پیدا می کنند؟ به عبارت دیگر، از دید شما رهبری اکتسابی است یا غریزی؟ با شیر آمده و با جان به در شود یا از طریق تامل و تفکر در تجربیاتتان به دست می آید؟ آیا رهبری را میتوان آموخت؟ قطعاً  پیدا کردن جواب این سوالات کار راحتی نیست، و به تامل و تعمق بیشتر و بررسی موضوع از جوانب مختلف نیاز دارد.

شاید شما هم به کرات و از زبان افراد مختلف شنیده باشید که: ” زنان قدرت رهبری ندارند.” و یا ” همه زنها با یکدیگر دشمن (هوو) هستند و توانایی کنار اومدن با یکدیگر رو ندارند.” این تنها مختص کشور ما و یا سایر کشورهای آسیایی نیست. اعتقاد به ناکارآمدی زنان در طول تاریخ و در فرهنگهای مختلف دیده می شود و از همین روست که وقتی روند واگذاری مسولیتهای اجرایی در مقیاس کلان به زنان را در طول تاریخ و جغرافیای بشری، مورد بحث و بررسی قرار میدهیم، متاسفانه به نامهای معدودی برمیخوریم که شمار آنها از تعداد انگشتان دست فراتر نمیرود.

این درحالی است که آموزش و پرورش در کشورهای جهان اول و توسعه یافته نظیر: کانادا، ایالات متحده و برخی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی در اروپا، این آموزه را ذهن دختران نوجوان پرورش میدهند که برای دستیابی به موفقیت و قاپیدن موقعیتهای طلایی شخصی و اجتماعی در درجه اول باید مستقل بود. استقلال در فکر و عمل چالش بزرگی در زندگی نوجوانان در کوران بلوغ است. هرچند که کسب استقلال فردی و دستیابی به درجات بالای تحصیلی و شغلی، به خودی خود برای تبدیل شدن به رهبری موثر در اجتماع، کافی نیست. به عنوان یک زن برای تبدیل شدن از یک هوادار معمولی تا یک رهبر موثر و پر نفوذ راه سختی پیش رو خواهید داشت.

اما با آگاهی از این 7 ویژگی که به اثبات کارشناسان علوم رفتاری و اجتماعی رسیده است، این راه پر دست انداز برایتان هموارتر میگردد:

شفافیت، پاسخگویی

وقتی مسئلۀ شفافیت و پاسخگویی مطرح می شود در نگاه نخست این موضوع را به ذهن متبادر می کند که مدیران و رهبران بایستی در برابر سوابق پولی و مالیشان در قبال مردم شفاف و پاسخگو باشند. اما قطعاً تنها این نیست. شفافیت و پاسخگویی در شخصیت یک رهبر میتواند سطوح و جنبه های مختلفی داشته باشد. پاسخگویی باید در تمام وجوه زندگی یک رهبر وجود داشته باشد و نه فقط برای دفاع از خود در برابر شایعاتی که درباره وضعیت دارایی های یک لیدر بین عوام زبان به زبان می چرخد. در حقیقت بر خلاف تصور بسیاری از صاحب نظران رهبری در پشت درهای بسته اتفاق نمی افتد و زندگی یک رهبر نمی تواند کاملا پنهانی باشد. یک رهبر باید همواره خود را درون یک محفظه ی شیشه ای شفاف تصور کند و بداند که همه مردم رفتار و عملکرد او را می نگرند و نمی توان مخفی کاری کرد. از مزایای شفافیت و پاسخگویی این است که راستگویی و درستکاری را در جامعه ترویج داده و احترام متقابل ایجاد می کند.

بی عیب و نقص بودن

مردم زمانی به طور کامل به رهبرشان اعتقاد و اعتماد پیدا میکنند که او را اسوه ای کامل و بی عیب و نقص در همه جوانب زندگیش بدانند. در واقع مردم به عنوان ملازمان یک فرمانده به شانه هایی قوی و استوار نیازمندند تا بتوانند به آنها تکیه کنند. بی عیب و نقص بودن در واقع اثر وضعی و نتیجه مثبت عمل کردن به قوانین وضع شده در جامعه است حتی اگر هیچ کس به آن پایبند نباشد و یا به خاطر درهم شکستن آن مورد مجازات دستگاههای اجرایی قرار نگیرد.

محتاط کاربودن

آری، ” احتیاط، شرط عقل است.” رهبری یک مسئولیت اجرایی و دارای فرآیندهای عملیاتی است. در چنین اتمسفری، ملاحظه کاری راه حلی است برای بر طرف کردن مناقشات و کنار آمدن با تضادها، به منظور مدیریت بهتر بحران و به چنگ آوردن موقعیت ها از دل شرایط نابهنجار در واقع محتاط کار بودن درک درستی از وضعیت کسب و کار و عملکرد پیروان به یک رهبر می دهد.

کاردانی

مادر ترزا که یکی از چهره های شاخص و زبانزد در بین زنان موفق جهان در طول تاریخ است، نمونۀ بی چون و چرایی از همین خصیصه است. داشتن حس یکدلی و شفقت توام با توان مدیریت و کاردانی، میراث جاودانه مادر ترزا برای همه پیروان و مریدانش در طول تاریخ و جغرافیای بشری است. او با وجود سطح درآمد مالی متوسطش، قادر به تامین هزاران نفر از مردم بی نوا و فقیری بود که قربانیان فقر و بیماری های ناعلاج در جامعه بودند. زیرا مدیریت مالی او در سطح بسیار بالایی کارآمد بود. چرا که به رغم توان مالی اندک و امکانات محدود قادر به جمع آوری کمک های اولیه و عوائد مالی از سوی رهبران منطقه ای و مردم سایر کشورها برای خدمت رسانی به مصیبت زدگان جنگ و خشونت بود. رهبران موثر باید قدرت پیش بینی، کارآمدی و توانایی لازم برای تامین رفاه پیروانشان را در مواقع استثنایی و شرایط بحرانی داشته باشند. و همیشه خود را برای آن روز مبادای معروف تجهیز و آماده نگه دارند.

تواضع و افتادگی

در شرایط خوب و بد فروتن باشید. فروتن باشید تا هنگامی که همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رود به زیر دستان خود اعتبار بدهید و هنگامی که همه چیز به هم ریخته است مسئولیت آن را شما به عهده بگیرید. سخت است ولی بنا به باور عموم افراد  خودپسند نبودن چیزی است که مردم به آن احترام می گذارند و تحسین می کنند. یک رهبر خوب تقصیر ها را به گردن می گیرد و پیشرفت ها را نتیجه زحمات کارمندانش اعلام می کند. رهبران موثر در جهان معمولاً افرادی خاکی و چهره هایی مردمی هستند به این صورت که زیر دستانشان آنها را از خودشان میدانند و فاصله ای نجومی بین خود و رهبرانشان نمیبینند. در واقع کلاس طبقاتی زیردستانتان و وضعیت زندگیشان از منظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نباید وفقه ای در امر خدمت رسانی به آن ایجاد کند. در واقع یک رهبر موثر فردی است که همواره از نفع شخصی خود برای رفاه گروه تحت رهبریش میگذرد.

چیرگی و گستاخی

در مواجهه با واقعیت های بحران زده و آشوب تنها چیزی که همه نگاه ها را به خود خیره میکند قدرت جنگندگی و خبرگی یک رهبر در حل مشکل به وجود آمده است. ممکن است نتوانید همه افراد گروه را با خود همدل کنید ولی این مسئله نباید کوچکترین نگرانی در شما ایجاد کند. باید توانایی لازم بر فائق آمدن بر اختلافات درون گروهی را داشته باشید.

محترم بودن

پاس داری از حرمت ها و حفظ ارزش های فردی برای یک رهبر اهمیتی حیاتی دارد. صاحب منصبان و خداوندگاران قدرت و اعتبار در هر جامعه ای می بایست به حفظ روابط احترام آمیز میان خود و پیروانشان اهتمام ورزند. چرا که آنان قدرت اختیار و اعتبارشان را از احترامی می گیرند که پیروانشان برای آنان قائل هستند.

Visits: 133

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *