نکاتی که یک کارآفرین می تواند از والت دیزنی بیاموزد.
دسته بندی: کارآفرینی

نکاتی که یک کارآفرین می تواند از والت دیزنی بیاموزد

هر آن چیزی که یک کار آفرین می تواند از والت دیزنی یاد بگیرد

والت دیزنی به سبب خلق یکی از مشهورترین برندها در جهان مشهور است، اما افراد بسیار کمی درباره مردی که پشت این پادشاهی سحر و جادو است می دانند، احتیاجی نیست که نام صدها کارتون انیمیشن، فیلم های بیشمار بی نظیر و اسباب بازی های تمام نشدنی که نام او را به همراه دارد را ذکر کنیم چون همگی آن ها معروف اند.

والت دیزنی، نوآور و کارآفرین تاثیر گذار در اواسط قرن 20، از طراحی یک خرگوش (بله، یک خرگوش) به امپراتوری چند میلیارد دلاری در اینجا رسید.

دوران کودکی والت دیزنی:

دیزنی در سال 1901در شیکاگو متولد شد و از همان سنین کودکی هنرمند پر اشتیاق و رویا پردازی بود. در سن 16سالگی، نام او درلیست صلیب سرخ قرار گرفت و در جنگ جهانی اول به خدمت درآمد و راننده آمبولانسی شده بود که روی آن را با نقاشی های کارتونی خودش به تصویر درآورده بود. پس از بازگشتش از جنگ، به عنوان طراح کارتونی در بحث تبلیغاتی در شهر کانزاس مشغول به کار شد و به سرعت در کارش پیشرفت کرد.

دوران کودکی والت دیزنی

بعدها دیزنی تصمیم گرفت که به کالفرنیا سفر کند، و در آن شهر همکاری خود را با برادرش روی، آغاز کرد. در حالی که برادرش روی مسائل تجاری و مالی تمرکز کرده بود، والت جوانب خلاقانه این همکاری را مدیریت می کرد. برادران دیزنی مقدار کمی پول قرض گرفتند، و یک استدیو را در گاراژ عمویشان بر پا کردند، و بر روی سری کارتون های سیاه و سفید صداگذاری کردند مثل خرگوشی به نام اسوالد، که او برای استدیوهای جهانی تولیدش کرده بود. با این حال زمان شکست از طرف استودیوهای جهانی برای ادامه کار فراخوانده شدند. از زمانی که استودیو حق و حقوق تمام کارکنان را به آن ها باز گردانند، دیزنی طراحی خرگوش اسوالد را بعد از سال 1928متوقف کرد، اگرچه بعد ها سری تولید آن ادامه یافت.

روحیه کار آفرینی والت دیزنی:

دیزنی دوباره شروع به طراحی و تولید کارتون های صامت به نام Plane Crazy  کرد که یک کاراکتر جدید کارتونی با نام میکی موس  را به تصویر درآورد. اما ظهور صدا همه چیز را در هالیوود تغییر داد. ابتدا از حروف به جای صدا و مکالمات استفاده می شد، و دیزنی تولید Plane Crazy  را به تاخیر اندخت و در عوض دومین قسمت کارتون میکی موس را با صدا تولید کرد. کارتون سیاه و سفید قایق بخار ویلی در سال 1928منتشر شد، اولین فیلم کارتونی همراه با شخصیت های سخنگو با وجود موفقیت فیلم در عرصه بین المللی، برادران دیزنی همچنان به پول نیاز داشتند، به همین خاطر در ازای دریافت 300 دلار اجازه دادند تا از عکس میکی موس برای صفحه های کاغذی مخصوص کودکان استفاده شود.

دیزنی مدام از جدیدترین تکنولوژی ها برای ساخت فیلم هایشان استفاده می کردند. او حق انحصاری برای استفاده از جدیدترین تکنولوژی برای رنگی کردن فیلم های انیمیشن را برای دو سال به دست آورد و اولین جایزه اسکار خود را در سال 1932 برای انیمیشن کوتاه 8 دقیقه ای گل ها و درختان که اولین کارتون تمام رنگی بود، دریافت کرد.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

او در طی سال ها فعالیت در عرصه کاری خود  26 اسکار دریافت کرد و این بیشترین جوایزی است که تاکنون یک شخص دریافت کرده. طی چندین سال بعد، گوفی، دانل داگ و چندین شخصیت خاطره انگیز به میکی موس اضافه شدند. اما دیزنی بر این باور بود که آینده کمپانی بر پایه فیلم های بلند تضمین می شود و بر همین اساس اولین فیلم بلند انیمیشنی تمام رنگی به نام سفید برفی و هفت کوتوله را در سال 1937 منتشر کرد که برای ساخت آن 1.5میلیون دلار هزینه کرد.

رشد و پیشرفت کمپانی والت دیزنی:

بعد از ساخت فیلم سفید برفی، دیزنی متوجه شد که قدرت او در خلق داستان است، نه در واقع انیمیشن و در آن زمان برادران دیزنی استودیو خود را در شهر بوربنک کالیفرنیا بنا کردند و بیش از هزار نفر و تعدادی پویا نما را به خدمت گرفتند. بر پایه موفقیت سفید برفی، شرکت دیزنی در سال 1940پینوکیو و فنتسیا، دومبو در سال 1941و بمبی را در سال 1942 منتشر کرد. تمامی فیلم ها به موفقیت های چشمگیری رسیدند و تحت پیشرفت موسس کمپانی برای خود صاحب تجارت شدند.

اما در اواخر دهه1930و نزدیک به دهه1940 زمان بسیار سختی برای تاجران آمریکایی بود. دیزنی در آن زمان که همه در رکورد شدید بودند و جنگ جهانی دوم هم آغازشده بود استودیو خود را به ساخت فیلم در راستای سلامت و بهداشت و آموزش و تبلیغات برای دولت آمریکا پرداخت. او همچنین انیمیشن های کوتاه کمدی را برای افزایش روحیه ملی تولید می کرد. برای افزایش پول های بدست آمده، دیزنی در سال 1940فیلم هایش را به اکران عمومی درآورد.

در طول جنگ جهانی دوم شرکت دیزنی هیچ فیلم جدیدی را منتشر نکرد اما در سال 1944فیلم سفید برفی را در قالب تاتر باز نشر کرد که درآمد قابل توجهی در آن سال ها بدست آورد. این کار تبدیل شد به یک استراتژی همگانی که فیلم ها پس از حدود 10سال دوباره باز نشر شوند و بعدها فیلم های دیزنی در قالب VHS و DVD در دسترس قرار گرفت و فیلم بسیار بزرگ انیمیشنی بعدی به نام سیندرلا در سال 1950منتشر شد.

تنوع در کارها:

طی پیشرفت شرکت، دیزنی محصولات تولیدی خود را تحت کارتون ها و فیلم های انیمیشنی تنوع داد. جزیره گنج که اولین فیلم زنده متحرک استدیویی بود در سال 1950منتشر شد و شرکت چند سال بعد آن را تحت برند Buena Vista توزیع کرد. کمپانی دیزنی با همکاری ناشر داخلی خود توانست فیلم های خود با صرفه جویی در هزینه نشر تولید کند. با انتشار فیلم های خانواده سوییسی رابینسون در سال 1960و مری پاپین در سال 1964موفقیت های زیادی را در عرصه فیلم های متحرک کسب کرد.

کار تلویزیونی دیزنی در همان سال ها، با فیلم های جزیره گنج و یک ساعت در سرزمین عجایب شروع به کار کرد و فیلم مشهور میکی موس همزمان با سریال های تلوزیونی در سال 1955به نمایش درآمد.

اما یک برنامه تلوزیونی دیگر در سال 1945با نام دیزنی لند آغاز به کار کرد که کارتون ها و برنامه های بزرگ شرکت والت دیزنی را نمایش می داد. چندین سال قبل، دیزنی WED Enterprises را به عنوان یک شرکت جداگانه تاسیس کرد و شروع به طراحی برنامه هایی برای دیزنی لند، یک پارک تفریحی بزرگ معروف کرد. به دلیل آن که، پارک از لحاظ فنی بخشی جداگانه ای از سهام شرکت بود، دیزنی توانست مخفیانه آن را توسعه دهد، به همین دلیل نگرانی هایی در مورد چگونگی واکنش سهامداران به اطلاعات جزئیات پروژه وجود داشت. دیزنی در سال 1955پارک تفرحی دیزنی لند را بازگشایی کرد که نمونه آن را هیچ کس در جهان ندیده بود.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

دیزنی یک استراتژی منحصر به فرد برای ساخت پارک تفریحی به کار برد که این استراتژی جواب داد و به سرعت موفق شد. او از چندین شرکت حقوقی برای دریافت کمک هزینه و تأمین منابع غذایی و ارائه خدمات در داخل پارک دعوت به همکاری کرد. هنگامی که دیزنی لند به درآمد زایی افتاد، حق و حقوق این شرکت ها را باز پرداخت کرد و اینگونه توانست درآمد داخلی را حفظ کند. طرح هایی برای راه اندازی پارک دوم، که در نهایت به دنیای والت دیزنی تبدیل شد، با خرید زمین در فلوریدا در دهه 1960 آغاز شد. در پارک دوم دیدگاه دیزنی درباره چگونگی نمای آینده جامعه شهری به نمایش درآمد و دیزنی آن را “نمونه آزمایشی اولیه جامعه فردا” نامید  که در حال حاضر با نام مرکز Epcot شناخته می شود.

رویا ها زنده اند:

والت دیزنی در سال 1966، پنج سال قبل از بازگشایی دنیای دیزنی در اورلاندو فلوریدا و 16سال قبل از بازگشایی مرکز Epcot چشم از جهان بست. مجله تایم نام او را به عنوان یکی از مهم ترین افراد قرن 20معرفی کرد و پس از مرگ او، چهره مردی را در تاریکی و ناراحتی نشان داد که شادی آوری بسیاری از مردم بوده است.

اما ناعادلانه است که می گویند والت دیزنی در طول دوران موفقیتش جوانب فکری اش را از دست داده بود. او بارها گفته بود که” فقط امیدوارم که هیچ وقت یک چیز را فراموش نکنم، و آن اینکه همه چیز با یک موش شروع شد.”

منبع اصلی: https://www.thebalancecareers.com/what-is-an-advertising-agency-38477

برای دانلود pdf این مقاله کلیک کنید.

Visits: 462

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *