از اشتباه کردن، نترسید…
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

از اشتباه کردن، نترسید…

در واقع خطا و اشتباه کردن، می تواند به بهبود عملکرد و افزایش نوآوری ها و خلاقیت ها کمک کند. افرادی که مرتکب اشتباه می‌شوند به ایده آل خود نزدیک تر می‌شوند.

درست است که مکان هایی وجود دارند که در آن هیچ جایی برای بروز خطا و اشتباه وجود ندارد، مانند بخشهای مالی، جایی که اشتباه در یک رقم انتقال داده شده به تنهایی می تواند همه چیز را تغییر دهد، اما برای دیگر مکان ها که از حساسیت چندانی برخوردار نیست، بروز اشتباهات پایان جهان نیست. در حقیقت، زمانی که اعتراف به انجام خطا، به موقع و درست تحلیل می‌شوند، به واقع همان یک اشتباه می تواند به بهبود عملکرد و افزایش نوآوری ها کمک کند. پس چرا بسیاری از مدیران انتظار دارند که همه چیز بی عیب و نقص و عالی ترین سطح باشد؟

هیچ گاه در انجام کارها نمی‌شود از بروز اشتباهات پیشگیری کرد.

به عنوان یک مدیر، شما می‌دانید که همه پیرو دستورات و اوامر شما هستند و سرپرستان زیر دستتان هم به دنبال یک جایگاه شغلی مناسب برای ارایه هرچه بهتر عملکردشان هستند و می‌دانید که اگر بخش مدیریتی  شما به اهداف تعیین شده دست پیدا نکند و به استانداردهای لازم نرسد، پس نمی‌توانید در این صورت ارزش خود را به عنوان یک مدیر ثابت می کنید و این امر می تواند به عواقب جدی برای حرفه شما منجر شود.

اگر شما همانند بسیاری از مدیران هستید و مسئولیت خود را با جدیت اجرا می‌کنید- کاملا جدی و دقیق، در حقیقت، شما آن مسئولیت را تبدیل به یک ماموریت شخصی برای خود کرده اید و تماما تلاش می‌کنید تا از انجام اشتباهات توسط اعضای تیم خود جلوگیری کنید. این شغل و وظیفه شماست که کارمندانتان را از اشتباه کردن بترسانید و به آن ها گوش زد کنید که همه کارها باید به درستی انجام شود، درست است؟ اما این تفکر کاملا اشتباه است. این رویکرد مدیریتی تنها منجر به مدیریت خرد و ذره بینی، مواجه با شکست در واگذاری مسئولیت ها و احساس ترس و عدم نوآوری در تیم کاری می‌شود. زمانی که شکست خوردن منجر به ناامیدی و تذکرات ناخوشایند از سمت رییس می‌شود، چه کسی دلش می‌خواهد تا انجام کارهای خلاقانه و یا پرخطر و ریسک پذیر را امتحان کند؟

برای یک مدیر مهم است که بداند به جای اینکه از بروز اشتباهات دلسرد شود و کارمندان را به طرز نادرستی توبیخ کند تا سری بعد تمایلی به ریسک کردن و امتحان روش های جدید را نداشته باشند، در واقع باید آن ها را تشویق کند و حتی گاهی بابت اشتباهات خوشحال شود. پیتر دراکر، پیشگام در مدیریت و مشاوره، در واقع یک بار پیشنهاد کرد که شرکت ها افرادی را که هرگز اشتباه نمی کنند را تنبیه و از کار برکنار کنند؛ زیرا اگر کسی هرگز اشتباه نکند، هرگز کار جالب و حیرت آور و جدیدی را انجام نمی‌دهد.

به طرز مشابهی می‌توان گفت: اگر به کارمندانتان بگویید که آن ها اجازه شکست خوردن را ندارند و بابت اشتباهاتشان مجازات و تنبیه می‌شوند، هیچ وقت کسب و کارتان به سمت جلو و پیشرفت پیش نخواهد رفت.

چرا اشتباهات مهم هستند.

بدیهی است که شما نمی خواهید یک محیط بی قانون و بی نظمی را برای همه ایجاد کنید، مکانی که در آن افراد نسبت به انجام کارها و وظایفشان بی اهمیت هستند و هرگز مسئولیت پذیر نیستند. اگر، کاملا رسمی اعلام کنید که افراد را به خاطر اشتباهات ساده شان تنبیه و مجازات نمی‌کنید، آن گاه می‌توانید از چندین نکته کلیدی و با ارزش این اشتباهات لذت ببرید:

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

1. ایجاد محیط کاری پر از اعتماد و دور از هرگونه نیرنگ و دورویی.

اگر اشتباهاتی که کارمندان مرتکب می‌شوند تبدیل به یک دردسر بزرگتر برای آن ها نشود، در این صورت زمان کم تری را صرف مخفی کردن و سرپوش گذاشتن و رفع و درست کردن آن مشکلات می‌کنند. به عنوان یک مدیر خیلی راحت است که به آن ها بگویید”  دلیل بودن من در اینجا این است که، از مشکلات مطلع باشم و برای رفع آنها به شما کمک کنم.” در این صورت به جای اینکه محیطی پر از مخفی کاری و عدم اطمینان ایجاد کنید بستر کاری را برای حل مشکلات و حس همکاری و اطمینان مناسب سازی می‌کنید.

2. فرهنگ سازی برای یادگیری بیشتر.

اگر کارمندان امکان خطا کردن را داشته باشند آن وقت ندانسته های خود را بدون جبر و با اختیار کامل می‌پذیرند و در این صورت راه هایی را برای افزایش دانش و آگاهی خود پیدا می‌کنند. به عنوان یک مدیر، به جای اینکه محیطی را ایجاد کنید که کارمندان در انجام وظایفشان تقلب کنند و نقص ها و ناتوانایی هایشان را مخفی کنند، شما می‌توانید محیط رسمی و اداری را برای آموزش و به روزرسانی کارمندان نسبت به برنامه های کاربردی ایجاد کنید تا امکان رشد و پیشرفت کارکنان و در نهایت پیشرفت شرکت شما فراهم شود. با اینگونه حمایت کردن از آنها به بهبود رضایتمندی و وفاداری کارمندان کمک می‌کنید و نیروی کاری را پر توان تر و آگاه تری را هم در اختیار خواهید داشت.

3. تشکیل تیم خلاق تر و پر از ایده.

یکی از رایج ترین دلایلی که سبب می‌شود تا افراد خلاق و نوآورانه عمل نکنند این است که از شکست خوردن هراس دارند. به تیم تان برای انجام آزمون و خطا فضا بدهید، آن وقت شاهد بروز ایده های جدید و خلاقانه ای خواهید بود.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

4. بروز اشتباهات کم تر.

زمانی که نگران ایجاد اشتباهات هستید، چه کاری از دستتان برآید تا انجام دهید؟ اگر شبیه به اکثریت عمل کنید، فقط بر روی مسائل خرد و کوچک تمرکز می‌کنید تا بتوانید بهترین خود را ارائه دهید، و یا اینکه بابت انجام اشتباهات بیشتر، مادام نگران و مضطرب هستید. خط قرمزها را کنار بگذارید و به خود اجازه دهید تا آزادانه تر به کارهایتان رسیدگی کنید اینگونه با کاهش استرس، بروز اشتباهات کمتر اتفاق می افتد و تیم تان هم کمتر در معرض استرس و فشار کاری قرار می‌گیرند.

5. تیم کاری شادتر

سرانجام؛ با از بین بردن جنبه های توبیخی و تنبیهی در ازای بروز اشتباهات، می‌توانید رضایت کارکنان را بهبود بخشید و در نهایت می‌توانید روابط مثبت تر وکارآمدتری را با اعضای تیم تان برقرار کنید و اینگونه لذت بیشتر همکاری و تعامل بهتر و اعتماد دوطرفه ای را در محیط کار شاهد خواهید بود.

دوباره یادآور می‌شویم که، اگر برای بروز اشتباهات و خطاها خط قرمزهایی با جنبه توبیخی ایجاد نکنیم، آن وقت کمال گرایی تبدیل به اولویت برای همگان می‌شود. این راه کار چندان دور از ذهن نیستند و با ایجاد یک فرهنگ به عنوان آزمون و خطا و اکتشاف، شما تبدیل به یک رهبر قوی تر می‌شوید و در این صورت می‌توانید با آرامش بیشتری اهداف خود را به دست آورید و ارزش های خود را ثابت کنید.

برای دانلود PDF این مقاله جذاب کلیک کنید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

Visits: 326

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *