راز موفقیت در قانون 5 ساعت چیست؟
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

راز موفقیت در قانون 5 ساعت چیست؟

راز موفقیت بیل گیتس، جک ما و ایلان ماسک و دیگر افراد سرشناس و موفق در چیست؟

جواب ساده است: همگی برای رسیدن به موفقیت هایشان از “قانون 5 ساعت” استفاده کرده اند.

به احتمال زیاد موفق ترین افراد روی کره زمین کسانی اند که روزانه یک ساعت از وقت خود را به خواندن و یادگیری اختصاص دهند.

همه ما زمانی که پس از یک روزکاری، خسته و گرسنه به خانه برمی‌گردیم فقط خواهان استراحت کردن و رسیدن به یک آرامش هستیم. چیزی برای خوردن از یخچال برمی‌داریم و روبروی تلویزیون لم می‌دهیم و سریال مورد علاقه خود را پیگیری می‌کنیم.

این شرایط برای کاهش سطح استرس و آرام شدنمان مناسب به نظر می‌رسد اما به هیچ وجه عادت درست و سالمی نیست. به همین دلیل است که اکثر افراد موفق دنیا وقت آزاد خود را به یادگیری اختصاص می‌دهند.

توماس کورلی در طی ۵ سال برروی بیش از ۲۰۰ میلیونر خود ساخته مطالعه و تحقیق کرد و دریافت که آنها به هیچ وجه تلویزیون تماشا نمی‌کنند. در عوض ۸۶ درصد از این افراد تاثیرگذار در جامعه اعلام کردند که اهل مطالعه اند اما نه برای تفریح و سرگرمی. بیشتر اینکه 63 درصد از این افراد گفته اند که صبح ها در مسیر رفتن به محل کارشان به کتاب صوتی گوش می دهند.

Choncé Maddox  کارشناس بهره وری می نویسد “بر کسی پوشیده نیست که افراد موفق بسیار مطالعه می‌کنند. گفته شده که میلیونرها در ماه به طور متوسط، ۲ کتاب و یا بیشتر می خوانند.” او در ادامه بیان می‌کند که همه افراد در اوقات استراحت برای افزایش سطح اطلاعات و آگاهیشان “بلاگ ها، سایت های خبری، مطالب علمی و یا غیر علمی را مطاله می‌کنند و اگر مدام در مسیر رفت و آمد باشند به کتاب های صوتی و یا پادکست ها گوش می‌کنند.”

ممکن است که با خود بگویید ” چه کسی وقت این را دارد که یک جا بنشیند و کتاب بخواند؟ و یک وقت آزاد بین کار و خانواده اش پیدا کند.” به عنوان یک کارآفرین و یک پدر این مطلب را تایید می‌کنم. بهرحال، باید بپرسیم که اگر رییس جمهور باراک اوباما در کاخ سفید بتواند وقتی را برای کتاب خواندن اختصاص دهد، شما چه بهانه ای برای مطالعه نکردن دارید؟ او حتی بقا دوران  ریاست جمهوری خود را مدیون کتاب های با ارزش و معتبری بود که مطالعه می‌کرد.

باراک اوباما تنها رهبری نیست که موفقیت خود را مدیون مطالعه و کتاب خواندن می داند. بیل گیتس، وارن بافت، اوپرا وینفری، ایلان ماسک، مارکوبان و جک ما همگی طرز تفکر مشابهی را نسبت به مطالعه دارند.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

بیل گیتس در مصاحبه ای با نیویورک تایمز بیان کرده ” مطالعه یکی از راه های اصلی موفقیت است که من آن را از دوران کودکی ام آموخته ام.”

پس آن‌ها چگونه وقتی را برای مطالعه روزانه پیدا می‌کردند؟ جواب ساده است: آن ها به قانون 5 ساعت پایبند بوده اند.

خلاصه ای از قانون 5 ساعت:

این قانون برای اولین بار توسط فردی به نام مایکل سیمونز، بنیانگذار Empact، ابداع شد. که مفهموم ساده ای را در بر داشت : مهم نیست که افراد موفق چقدر مشغله دارند، آن ها همیشه فارغ از تمام مشغله‌ها “دست کم یک ساعت از روز  و یا 5ساعت در هفته را به تمرین اندیشیدن و یادگرفتن اختصاص می‌دهند.”

مایکل سیمونز این پدیده را به بنجامین فرانکلین نسبت می‌دهد. سیمونز می‌نویسد ” فرانکلین در تمام دوران جوانی‌اش یک ساعت از روز خود را صرف یادگیری اش می‌کرد که یک سرمایه گذاری پر بازده بحساب می‌آمد. به همین دلیل آن را قانون 5 ساعت فرانکلین نام گذاری کردم: یک ساعت از روز در طول هفته کاری.”

فرانکلین برای اینکه بتواند این قانون را برای خودش عملی کند صبح های بسیار زود از خواب بیدار می‌شد تا بتواند به خواندن و نوشتن بپردازد. او اهداف شخصی خود را مشخص می‌کرد و نتایج را مورد بررسی قرار می‌داد. فرانکلین کلوپی را برای افرادی که شبیه به او فکر و رفتار می‌کردند، راه اندازی کرد برای کسانی که امید داشتند تا با پیشرفت خودشان به پیشرفت و ارتقا جامعه هم کمک کنند. او همچنین اطلاعات جدید خود را مورد آزمایش قرار می‌داد و هر صبح و عصر سوالاتی را از خودش می‌پرسید.

سه بخش اصلی قانون 5 ساعت:

امروزه مدیران موفقی که پیرو قانون 5 ساعت فرانکلین هستند این قانون را به سه بخش تقسیم کرده اند.

مطالعه:

میلیونرهای خود ساخته مانند مارک کیوبان و دن گیلبرت، مالک تیم بسکتبال Cleveland Cavaliers، روزانه بین 1 تا 3 ساعت مطالعه می‌کردند. ایلان ماسک با مطالعه همین کتاب ها یاد گرفته که چگونه موشک فضاپیما بسازد که در نهایت به ساخت  SpaceXمنجر شد. جک ما، بنیانگذار علی بابا می گوید” در کنار گسترش دانش و علم، مطالعه می‌تواند نقطه شروعی را به شما نشان دهدکه هیچ یک از همسالانتان بدون مطالعه نمی‌توانند به آن برسند. افرادی که مطالعه می‌کنند در مقایسه با دیگران علاقه مندتر به دانستن استراتژی ها و تاکتیک های دیگر صنایع هستند.”

حتی اگر نمی‌توانید خود را متعهد به یک ساعت مطالعه در روز کنید، با 20 الی30 دقیقه خواندن شروع کنید. من وقت هایی که منتظر شروع یک جلسه ملاقات هستم و یا در اتاق انتظار پزشک به سر می‌برم همیشه یک کتاب برای خواندن به همراه دارم و بجای اینکه زمانم را با تلفن همراه هدر دهم به مطالعه می‌پردازم. شما هم می‌توانید در هنگام ورزش و یا در مسیرهای رفت و آمد روزانه از کتاب های صوتی بهره ببرید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

فکر کردن:

یکی دیگر از موارد قانون 5 ساعت شامل فکر کردن و اندیشیدن می‌شود. این کار می‌تواند نگاهتان را مدت ها به یک دیوار خیره کند و شما را به فکر فرو برد. جک دورزی و مدیر عامل شرکت LinkedIn، جف وینر، متفکران شناخته شده ای هستند.

تمرکز برروی گذشته این شانس به شما را می دهد که از اشتباهاتی که مرتکب شده اید درس بگیرید و همچنین به شما کمک می کند تا کارهایی را که درست انجام داده اید را ارزیابی کنید و سرانجام اینگونه برای دستیابی به اهداف و پیشرفت در زندگیتان آماده‌تر خواهید شد. محققان دانشگاه تگزاس دریافتند که آرامش فکری و تفکر باعث افزایش یادگیری می‌شود.

برای شروع نیاز به کمک دارید؟ در زمانبندی های خود زمانی را هم به تفکر اختصاص دهید. من به نتیجه رسیده ام که 15 تا 20دقیقه بعد از صرف ناهار زمان ایده آلی است. زیرا بعد از صرف ناهار از حالت خمودگی و خستگی فارغ می‌شویم و انرژی دوباره می‌گیریم. اما با بازه های زمانی کوتاه شروع کنید: با 5 الی 10 دقیقه در روز شروع کنید، سپس به سرکارتان برگردید اینگونه غرق در افکارتان نمی‌شوید.

برای مثال اگر در یک کنفرانس شرکت کرده اید بدانید که چه سوالاتی را می‌خواهید از خودتان بپرسید. ۲ یا ۳ سوال انتخاب کنید و در طول روز برروی آنها تمرکز کنید. مثلا از خود بپرسید” نکات اصلی سخنرانی چه بوده؟” و یا “چگونه می‌توانم از مطالب این سخنرانی در کسب و کارم بهره ببرم؟”

آزمایش:

سومین و آخرین مورد از قانون ۵ ساعت.

بنجامین فرانکلین و توماس ادیسون به دلیل آزمایشات مکررشان به مخترعان و متفکران زمان شناخته شده و برجسته هستند. امروزه ما، داشتن Gmail را مدیون  Google هستیم که  این اجازه را به کارمندان خود داده تا ایده های جدیدشان را آزمایش کنند و به نتیجه برسانند.

آزمایشات به این دلیل مفید اند که شما حقیقت را در اختیار دارید نه حدس و گمان را. شما از خطاها درس می‌گیرید و بازخورد دیگران را در این رابطه می‌پذیرید. از همه بهتر اینکه، برخی از آزمایشات وقت گیر نیستند. اکثر مواقع، شما فعالیت های مشابهی را آزمایش می‌کنید که در گذشته آن‌ها را بدون آگاهی قبلی در کارهای روزمره خود انجام داده اید و تستشان کرده اید.

جک ما حتی توصیه می‌کند که از دانش فراگرفته خود در داستان زندگی واقعیتان استفاده کنید. برای مثال، بعد از خواندن کتابی در مورد همکاری و کار تیمی می‌توانید خودتان داوطلب شوید و دستورالعمل ها را در محیط کار اجرا کنید.

زمانی که یک عادت جدید را یاد می‌گیرید، شما به یک فرد موفق تر و کارآمدتر در زندگی تبدیل می‌شوید. با سرمایه گذاری برروی عادت مطالعه کردن، مطمئن باشید که هرروزه خودتان و کسب و کارتان پیشرفت خواهید کرد.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

برای دانلود pdf این مقاله جذاب کلیک کنید.

Visits: 421

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *