چه چیزی شما را به یک رهبر خوب تبدیل می‌کند؟
دسته بندی: مدیریت

چه چیزی شما را به یک رهبر خوب تبدیل می‌کند؟

به هر حال چه چیزی باعث می‌شود یک نفر توانایی رهبری یا مدیریت را داشته باشد ؟

این سوال ساده ایست، با این حال در بین برخی از بهترین متفکران کسب وکار اختلاف نظر هایی وجود دارد.کتاب های بسیاری در حوزه مدیریت و رهبریت وجود دارد، اما مسائل  مبهمی در تعریف رهبری وجود دارند که سوال برانگیزند.

بیایید با آنچه که تعریف رهبری نیست شروع کنیم …

رهبری هیچ ارتباطی با ارشدیت یا موضع فرد در سلسله ‌مراتب یک شرکت ندارد. بسیاری با اشاره به مدیران ارشد یک شرکت درباره رهبری یک سازمان صحبت می‌کنند. آن‌ها فقط همان مدیران اجرایی ارشد هستند. رهبری به خودی خود اتفاق نمی‌افتد و زمانی که فرد به یک رتبه حقوقی مشخص برسد اتفاق می افتد اما باز هم هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.

رهبری هیچ ارتباطی با عنوان و رتبه  ندارد. همانطور که در بالا ذکر شد، فقط به این دلیل که شما  عنوان درجه3 دارید به طور خودکار ” رهبر ” نمی شوید. ما اغلب بر این حقیقت تاکید می‌کنیم که شما به عنوان رهبری نیاز ندارید. شما می‌توانید بدون داشتن عنوان،  در محل کار، محل زندگی تان و یا خانواده خود رهبر باشید.

رهبری هیچ ارتباطی با ویژگی‌های شخصی ندارد. وقتی کلمه ” رهبر ” را می گویید بیشتر مردم به یک فرد سلطه‌جو، خودکفا و فردی کاریزماتیک فکر می‌کنند. مردم اغلب به مثالهایی چون رییس‌جمهور لینکلن در تاریخ فکر می کنند، اما رهبری یک صفت نیست. ما حتما  برای رهبری به شخصیت برون گرا یا کاریزماتیک نیاز نداریم  و آن‌هایی که کاریزما هستند به طور خودکار رهبر نمی‌شوند .

این مسئله خیلی مهم  است که رهبری مدیریت نیست. رهبری و مدیریت مترادف نیستند. ۱۵ نفر زیر دست شما مسئولیت سود و زیان شرکت شما را برعهده دارند. امیدوارم که شما مدیر خوبی باشید اما به یک مدیریت خوب نیاز است. مدیران باید چیزهای بسیاری مثل تدبیر، نظارت، هماهنگی، راه حل، استخدام، اخراج و … را برنامه‌ریزی کنند. مدیران بیشتر وقت خود را صرف مدیریت چیزهای زیادی می‌کنند از جمله رهبری مردم .

بیایید ببینیم برخی از مهم‌ترین متفکران کسب‌وکار زمان ما چگونه رهبری را تعریف می‌کنند و همچنین ببینیم چه چیزی در تعاریف آن‌ها اشتباه است .

پیتر دراکر می‌گوید : ” رهبر کسی است که پیرو دارد این تنها تعریف رهبر است.”

واقعا ؟ این مثال توضیح ناپذیر بسیار ساده است . یک فرمانده ارتش جدید، فرماندگی ۲۰۰ سرباز را بر عهده دارد. او هرگز اتاق خود را ترک نمی‌کند، او در واحد خود با یک کلمه با مردان و زنان را صدا می‌زند و آنها را فرا می‌خواند. شاید دستورهای روتین از طریق یک زیردست داده شوند اما به طور پیش‌فرض سربازان او باید از او پیروی کنند. آیا این فرمانده واقعا یک رهبر است؟ دراکر یک متفکر عالی است، اما تعریف او خیلی ساده و مبتدی است.

وارن بنیس : رهبری توانایی تبدیل دیدگاه به واقعیت است .”

برای هر بهار شما یک تصوری از باغ و درختان دارید و می‌توانیم با مقدار زیادی هویج و گوجه‌فرنگی  تصورمان را به یک واقعیت تبدیل کنیم. شما یک رهبر هستید؟ خیر شما فقط  یک باغبان هستید و دیگران برای شما وجود ندارد. به نظر می‌رسد که در تعریف بنیس” دیگران ” فراموش شده است.

(بیل گیتس ): ” همانطور که به قرن بعد نگاه می‌کنیم ، رهبران کسانی خواهند بود که به دیگران قدرت می‌بخشند.”

این تعریف خوبی است چون شامل ” دیگران ” و توانمند سازی آنهاست. اما به چه قیمتی؟ ما بسیاری از افرادی را در زندگی دیده‌ایم، از اراذل و اوباش گرفته تا کارمندان  که با بقیه شرکت ناسازگار بودند که خود را بعدها بیکار کردند. تعریف (گیتس ) فاقد اهداف و چشم‌انداز است .

جان مکسول: رهبری توانایی است نه چیزی بیشتر و نه کم‌تر .

یک سارق با یک تفنگ بر قربانی‌اش تمرکز دارد و یک مدیر این قدرت را دارد که اعضای تیم را اخراج کند که این موضوع تاثیر زیادی در رهبریت وی دارد. اما آیا این توانایی می‌تواند یک فرد، دزد یا مدیر را به یک رهبر تبدیل کند؟ تعریف ماکسول منبع نفوذ را حذف می‌کند .

پس رهبری چیست ؟

تعریف : رهبری فرآیندی از نفوذ اجتماعی است که تلاش‌های دیگران را به سمت دستیابی به یک منفعت بیشتر و حداکثر می‌رساند .

 

به مولفه‌های کلیدی این تعریف توجه کنید :

۱. رهبری از نفوذ اجتماعی سرچشمه می‌گیرد، نه قدرت و ریاست .

۲. رهبری نیاز به دیگران دارد به آنهایی که نیاز به امر مستقیم ندارند.

۳. رهبری هیچ ربطی به ویژگی‌های شخصیتی، افتخارات یا حتی عنوان ندارد؛ روشها و مسیر های زیادی برای رهبری موثر وجود دارند .

۴. رهبری شامل چیزی است که تاثیری در نتیجه مورد نظر ندارد.

رهبری یک طرز فکر است که در عمل به وجود می آید پس برای این که عنوان رهبری داشته باشی نباید صبر کنید رهبری چیزی نیست که کسی  به شما بدهد- شما باید آن را به دست آورید و آن را برای خودتان مطالبه کنید .

برای دانلود PDF این مقاله جذاب کلیک کنید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

منبع اصلی: https://www.entrepreneur.com/article/249905#

Visits: 84

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *