نقشه ذهنی در سخنرانی | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

نقشه ذهنی در سخنرانی

بسیار پیش می آید که ساعت های زیادی مطالعه و یا صحبت می کنید و آن مطالب و صحبت هایتان را ، فراموش می کنید و یا در حین صحبت کردن مطالب را جابجا بیان می کنید ، در واقع از موضوع اصلی و چهارچوب آن خارج می شوید.
و این می تواند یکی از دلایل استرس و ترس تان باشد که حین امتحان و یا سخنرانی مطلب را فراموش کنید.

مایند مپ {Mind Map} ویا نقشه ذهنی چیست ؟

مایند مپ و یا نقشه ذهنی ، استراتژی است که شما می توانید با طراحی آن سالیان زیادی مطالب را با چهارچوبی معین و هدفمند در ذهن خود ثبت کنید و هرگز فراموش نشود
و نکته جالب آن این است که ، اگر با این روش ترسیم ذهنی ، صحبت کنید مخاطبانتان نیز صحبت های شما را هرگز فراموش نمی کنند.

 

چطور نقشه ذهنی برای سخنرانی بکشیم؟

استفاده از نقشه ذهنی یا همان مایندمپ برای اولین بار توسط آقای تونی بوزان در سال ۱۱۹۶ میلادی مطرح و در کتاب ایشان با نام نقشه ذهنی، توضیح و بسط داده شده‌است. طراحی نقشه ذهنی سخنرانی، به شکل قابل توجهی میتواند ما را در افزایش تمرکز و تسلط بر مطالب ارائه شده در سخنرانی یاری دهد. البته استفاده از مایندمپ صرفا محدود به سخنرانی نمیشود و میتواند برای ما در مطالعه، به خاطرسپردن دروس، خلاصه‌برداری از جلسات و برنامه ریزی امور هم بسیار مفید باشد. بدون شک استفاده از نقشه ذهنی در سخنرانی باعث میشود بتوانیم سخنرانی منسجم و قوی‌تری داشته باشیم. به شما قول میدهم که پس از خواندن این مقاله به شکل کاملا عملی، بدون پرداختن به جزئیات و حواشی اضافه، بتوانید نحوه ترسیم حرفه‌ای و اصولی مایندمپ برای سخنرانی را کاملا فرابگیرید.

مایندمپ به ما اجازه خواهد داد در یک نگاه، دید کلی به سخنرانی خودمان پیدا کنیم و براحتی بتوانیم متوجه شویم که کدام بخش از سخنرانی را باید جابجا، حذف یا گسترش داد. برای اینکه بتوانیم از این ابزار فوق‌العاده کاربردی استفاده کنیم نیاز داریم اصول آن را شناخته و بر همین اساس عمل کنیم. تک تک این اصول و قواعد، مبتنی بر اصول روانشناختی و عملکرد مغز است تا کارایی و سهولت یادگیری و کار با آن را برایمان بیشتر و بیشتر کند.

سخنرانی با استفاده از نقشه ذهنی

نقشه های ذهنی به دلیل نوع نگارش پیشرفته اشان، به خوبی در ذهن فرد استفاده کننده جای می گیرند. شما توانایی این را دارید تا میزان زیادی از مطالب را در یک صفحه کاغذ خلاصه نویسی کنید. هر چقدر از این تکنیک بیشتر استفاده کنید، این تکنیک بیشتر به شما در به خاطر سپاری موارد کمک می‌کند . این تکنیک یک روش فوق العاده برای افزایش مهارت خلاقیت و ایده پردازی می‌باشد. نقشه های ذهنی به شما کمک خواهند کرد تا با خیالی آسوده مطالب را یاد بگیرد.

نقشه ذهنی به علت در گیر کردن هر دو نیمکره مغز، باعث افزایش بهره وری مغز می گردند. این بهره وری کمک زیادی به بهبود ارائه یک سخنرانی می کند.

چطور یک نقشه ذهنی بکشیم ؟

برای کشیدن یک نقشه ذهنی می بایست یک کاغذ را به صورت Landscape (افقی) قرار دهید. در مرکز کاغذ موضوع اصلی مرتبط با نقشه ذهنی را می نویسیم ، سپس موضوعات فرعی را در اطراف آن یادداشت می‌کنیم. موضوعات را با استفاده از خطوط منحنی به مرکز وصل می‌کنیم. به این ترتیب ما زیر مجموعه‌های برای موضوع اصلی خودمان تشکیل داده ایم. استفاده از تصاویر کمک زیادی به افزایش خلاقیت و یادآوری بهتر مطالب به شما می‌کند. اگر می خواهید به طور حرفه ای از این تکنیک بینظیر استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنم با استفاده از این آموزش ذهن خود را متحول کنید. این آموزش در یادگیری، خلاصه نویسی، ایده یابی و ایده پردازی، طبقه بندی اطلاعات، هدفگذاری و برنامه ریزی شما را تبدیل به یک فرد حرفه ای می‌کند.

رنگ‌ها و کلمات در ترسیم نقشه ذهنی در سخنرانی

در ترسیم مایندمپ توصیه شده که حتما از رنگهای متفاوتی استفاده کنید. اینکار باعث نظم‌یافتن هرچه بهتر مطالب در حافظه کوتاه مدت و انتقال راحت مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت خواهد بود.

تا حد امکان باید از کلمات کوتاه‌شده و کلیدی استفاده کنید. فراموش نکنید که هرگز نباید از جملات در ترسیم نقشه ذهنی استفاده شود. همچنین اگر حس میکنید که استفاده از تصویر یا نماد میتواند مفهوم را بهتر برساند حتما بجای کلمه از نماد استفاده کنید. برای مثال میتوانید بجای کلمه پول از $ استفاده کنید. همچنین در ترسیم مایندمپ سخنرانی از عبارتها و کلمات کلی استفاده نکنید. مثلا ممکن است شما در طول سخنرانی وقتی به عبارت “داستان عبرت‌آموز” که در بخشی از نقشه دهنی سخنرانیتان نوشته‌اید مراجعه کنید بدلیل استرس و شرایط خاص در ارائه، مفهومی که باید را دریافت نخواهید کرد و سردرگم شوید که منظور دقیقا کدام داستان است اما وقتی بنویسید “ملانصرالدین و فروختن خانه‌اش” کاملا برایتان تداعی میشود که باید چه داستانی را تعریف کنید!

 

استفاده از نقشه ذهنی در سخنرانی

از این پس هر موقع خواستید برای یک سخنرانی آماده شوید، برای طراحی نطق سخنرانیتان حتماً یک نقشه ذهنی ترسیم کنید. حتی اگر قرار است سخنرانی بداهه داشته باشید، باز داشتن نقشه ذهنی برای پیام های کلیدی و چیدمان آن ها بسیار کمک کننده است. بپس از تهیه نقشه ذهنی سخنرانی، حتما چندین بار از روی همین نقشه ذهنی خود، باید سخنرانی را انجام دهید تا متوجه شوید که کجاها باید تغییر کند. در نهایت شما قادر خواهید بود با یک نگاه به نقشه ذهنی، به سرعت تمام نکات و مطالبی که قرار هست در طول سخنرانی ارائه شود را دریافت کنید. در طول اجرای واقعی هم میتوان نقشه ذهنی سخنرانی را روی تریبون، پایه نت و یا هرجایی که براحتی در طول سخنرانی به آن دسترسی دارید قرار دهید. هیچ ایرادی ندارد که شما در طول سخنرانی خود در هر ده-بیست دقیقه یک‌بار نگاهی گذرا به مایندمپ سخنرانی خود بیاندازید. فقط توجه داشته باشید که نگاه شما نباید بیشتر از یک ثانیه طول بکشد و نباید تعداد نگاه کردن شما بیش از ۱ بار در هر ده دقیقه باشد. مایند مپ معجزه ایست که بعد از استفاده از آن، هر لحظه قدرش را بیشتر خواهید دانست.

Visits: 225

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *