نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: مدیریت

نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان

منابع انسانی یکی از مهمترین سرمایه های هر سازمان است و سازمان ها برای دستیابی به اهداف و اجرای استراتژی های خود بایستی اقداماتی موثر در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام دهند . در محیط کسب وکار رقابتی و پیچیده دنیای امروز ، خلاقیت و نوآوری در سازمان ها امری بسیار مهم است و استراتژی ها و تاکتیک های مدیریت کسب وکارها باید همگام با تغییرات باشد . و اینجاست که اهمیت مدیریت منابع انسانی در تضمین موفقیت یک سازمان و ایجاد مزیت رقابتی برای آن مشخص می شود .

در گام اول مدیریت منابع انسانی سازمان ، فعالیت های سازمان باید به فعالیت های کوچک تر تقسیم و به صورت شغل طراحی شوند تا یک نفر بتواند آن را انجام دهد . پس از تحلیل و طراحی شغل باید برنامه‌ریزی لازم برای جذب نیروی انسانی صورت گیرد . از طریق کارمند یابی ، نیروی انسانی بالقوه شناسایی می‌شوند و از طریق سیستم انتخاب به استخدام سازمان در می‌آیند .

پس از آن مراحل جامعه پذیری سازمانی در فرد صورت می‌گیرد . جامعه پذیری سازمانی فرایندی است که طی آن کارمندان جدیدالورود با ارزشها ، رفتارهای مطلوب ، نگرش ها ، قوانین و چارچوب های سازمان آشنایی پیدا می کنند . طی این فرآیند کارکنان از سیستم های پاداش ، ارزشیابی عملکرد و مسیر شغلی خود (کارراهه شغلی) مطلع می شوند . با استقرار فرد در شغل مورد نظر باید سیستم جبران خدمات ( حقوق و دستمزد) او مشخص شود .

برای ایجاد انگیزه در کارکنان و شناسایی افراد با عملکرد بالا باید سیستم مدیریت ، زمینه رفع نقاط ضعف و توسعه توانمندی های لازم به آن ها داده شود و فرد برای طی مسیر شغلی و جانشینی در مشاغل کلیدی سازمان آمادگی لازم را پیدا کند . طراحی و ایجاد سیستم پاداش و سیستم انضباطی موثر در سازمان ، زمینه را برای بهبود عملکرد فراهم می‌آورد . در ادامه ضروری است که آینده کارکنان پس از جدایی آن ها از سازمان و بازنشستگی نیز مورد توجه قرار گیرد .
عملکرد مطلوب واحدها و کل سازمان در گرو این است که اقدامات مدیریت منابع انسانی به نحو احسن اجرا شود . بدین ترتیب فقط مدیران منابع انسانی در این زمینه مسئولیت ندارند بلکه تمام مدیران و اعضای سازمان باید در این حوزه مشارکت لازم را داشته باشند .

کارکنان منابعی کمیاب هستند و می‌توانند برای سازمان ارزش افزوده داشته باشند . توجه به اهمیت مدیریت منابع انسانی می تواند مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد کند و ضامن برتری سازمان نسبت به رقبا باشد .

اهداف مدیریت منابع انسانی :

مدیریت منابع انسانی دارای تصمیم هایی است که تمام کارکنان سازمان آن را می گیرند :
– تشکیل نیروی انسانی با مقدار هزینه موجود
– آموزش های لازم درباره توانایی و استعدادهای آن ها
– ایجاد روابط مناسب با کارمندانی که از نظر کار دارای توانایی بالایی هستند
– تدوین نیازهای مالی برای ایجاد هدف های میان آن ها و سازمان ، و دیگر سازمان هایی که تلاشی برای بهتر شدن خود نمی کنند از میدان به دور شوند.

وظایف مدیریت منابع انسانی :

هر بخشی از سازمان دارای وظایفی نیز می باشد که در اینجا به وظایف منابع انسانی نیز اشاره می نماییم که شامل :
– تشویق
– پیشرفت
– ایجاد و نگهداشت منابع انسانی
– استخدام

اهمیت مدیریت منابع انسانی :

مدیریت منابع انسانی مواردی را در خود پوشش می دهد این نوع موارد شامل منابع انسانی ، مالی، مادی و دیگر منابعی است که تشکیل دهنده آن هستند. در قدیم وظیفه نیروی انسانی در سازمان به مسئولیت اداره آمار و امور اداری نیز به دوش کشیده شد. به همین دلیل اجرا کننده انسانی و تصویر ویژه ای به شخص و به علت این که یک منبع راهبرد سطح بالایی را نیز تا به الان داشته است به همین علت ، سبب شده است تا جایی که در تفکر سازمانی سطح بالایی از سازمان به اندازه ضروری ترین منبع و دارایی برای سازمانی به حساب می آید.

جمع بندی و نتیجه گیری

کارآمدی، اثر بخشی و بهره وری گوهر سازمانی است که می تواند پایداری و بقای سازمان ها را تضمین کند و راهکاری برای کسب مزیت رقابتی باشد. بهره وری مواد، انرژی، تجهیزات و امکانات مادی دارای ظرفیت و توان مشخص است که به سهم خود بایستی برای افزایش بهره وری در سازمان مورد توجه قرار گیرد؛ اما آنچه در سازمان منجر به بهره وری واقعی، مداوم و مستمر می گردد و حد مشخصی ندارد، بهره وری سرمایه انسانی می باشد. مدیران موفق و کارآمد با اعمال مکانیزم هایی چون تربیت نیروی انسانی، احترام و ارزش نهادن به انسان، مهربانی و معاشرت با افراد در سازمان، جلب رضایت کارکنان، فراهم کردن محیط سالم اخلاقی و رفتاری، تقویت روحیه و تشویق آنها، از بین بردن محیط ترس و جایگزین کردن محیط اعتماد موجب شکوفایی بهره وری در سازمان می شوند.

Visits: 76

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *