10 عبارتی که در مصاحبه شغلی باید از آن پرهیز کنیم!
دسته بندی: کارآفرینی

عبارات نامناسبی که در مصاحبه های کاری نباید بیان شوند!

توصیه های زیادی برای بکار بردن عبارات مناسب در مصاحبه های شغلی وجود دارد، قبل از رفتن به جلسه مصاحبه حتما به این نکات توجه کنید: در مورد سوالاتی که مصاحبه کننده ممکن است از شما بپرسد تحقیق کنید، پاسخ هایی که قرار است بدهید را با خود تکرار و تمرین کنید، پرسش های مهم خود را مطرح کنید.

اما باید تمرین کنید که چه چیزهایی را نگویید؟

در این مقاله لیستی از عبارات و کلماتی که نباید در مصاحبه های شغلی عنوان شود گردآوری شده، شاید بنظر برسد که این عبارات فقط کلمات عادی هستند، اما آن ها همانند زبان سرخی هستند که سر سبز را برباد می‌دهند و موقعیت مناسب شغلی شما را از بین می‌برند.

1. واژه منفی “نه”

اول از همه اینکه، حتی اگر یک سوال کاملا ساده از شما پرسیده شد، به هیچ وجه تک کلمه ای (بله، خیر) جواب ندهید. اما زمانی که جواب نه باشد، به راحتی با گفتن کلمه “نه” از آن رد نشوید. برای مثال، اگر پرسیده شود که آیا شما در مورد یک برنامه یا نرم افزار خاص کامپوتری چیزی می‌دانید یا کار کردن با آن را بلد هستید، اگر در مورد کارکردن با آن چیزی نمی‌دانید، باید بگویید ” تا بحال موقعیتی برای یادگیری این نوع برنامه برایم پیش نیامده، اما بسیار علاقه مند به یادگیری آن هستم” این نوع بیان خیلی بهتر از گفتن کلمه ساده “نه” است.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

2. تولید صداهایی مانند اممممم، یا من من کردن

یک جمله قدیمی و بسیار بزرگ هست که می‌گوید ” اگر چیزی برای گفتن ندارید، به هیچ وجه چیزی نگویید”. در حالی که من و من و یا سینه صاف می‌کنید تا به پاسخی که قرار است بدهید فکر کنید، بهتر است که ساکت باشید و فقط فکر کنید. بکار بردن بیش از حد صداهایی نظیر اممممم، اووووووم طوری است که نشان می‌دهد شما آمادگی کافی برای انجام مصاحبه را ندارید و یا توجه کافی را به مصاحبه کننده نشان نمی‌دهید.

3. عبارات بسیار عامیانه

در مصاحبه های کاری از عبارات عامیانه استفاده نکنید. در این مصاحبه ها باید مبادی آداب و کاملا حرفه ای برخورد کنید، زیرا درک یکسری از اصطلاحات و عباراتی که مختص خود شماست نیاز به یک فرهنگ لغت کم یاب و اختصاصی دارد.

 

4. عبارات محاوره ای، مانند آره بابا، ردیفه، حله

این نوع از عبارات بسیار خودمانی و محاوره ای هستند، حتی در مکان های استراحتی و خودمانی محل کار هم از آنها استفاده نکنید. شما باید در این موقعیت ها  بهترین خودتان را نشان دهید، نه وجه کاملا خودمانی و بدون تعارف خودتان را.

5. استفاده از ضمیر “ما”

یکبار استفاده از این ضمیر به نظر بی‌ضرر می‌رسد، اما اگر موقع بحث های کاری و موفقیت های شغلی به کثرت از آن استفاده کنید مصاحبه کننده از اینکه آیا شما یا تیم شما مسئول انجام آن هست، تعجب زده می‌شود. پس تا حد امکان از ضمیر ” من” استفاده کنید.

6. متعهدم،با انگیزم،در کارگروهی عالی عمل می‌کنم

از خلاصه گویی و مبهم گویی و دست و پا شکسته حرف زدن پرهیز کنید. در واقع این عبارات فراتر از حد تصور در مصاحبه های کاری عنوان می‌شوند، و نمی‌توانند در حد معنای واقعی کلمه خود را نشان دهند.. اگر می‌خواهید حس تعهد و انگیزه کاری خود را منتقل کنید، از تجربه کاری قبلی تان مثالی را بیان کنید، مثال ها خیلی بهتر ادعاهای شما را نشان می‌دهند.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

7. قدرت نفوذ بالایی دارم، با دیگران خوب همکاری می‌کنم، پر از ایده هستم

از استفاده بیش از حد عبارات و اصطلاحات کسب و کاری خودداری کنید. مانند احمق هایی که شانس بهشان رو آورده رفتار نکنید. استفاده بیش از حد از اینگونه عبارات باعث می‌شود که نگاه دیگران به شما شبیه به یک انسان پر ادعا باشد و یا حتی بدتر اینکه کاملا احمق بنظر برسید.

8. از کی شروع کنم، با کی کار کنم..

این نوع کلیشه ها به هیچ وجه معنی ندارند، فقط کلام های بچگانه ای هستند و هیچ چیزی را به گفته شما اضافه نمی کنند. بنابراین از بکار بردن آن ها خود داری کنید.

9. بکار بردن واژه “تنفر

به هیچ عنوان نمی‌شود در مصاحبه های کاری کلمه “تنفر” را هضم کرد، به کار بردن این کلمه و اینکه بگویید، من از کار قبلی، همکارانم، و یا حتی رییسم متنفر هستم بسیار نامناسب است.

10. کمالگرا هستم

یک سوالی که معمولا در مصاحبه ها پرسیده می‌شود و جواب های مشابهی هم  داده می‌شود این است که،” بزرگترین نقطه ضعفتان چیست؟” و جواب کلیشه ای این است که ” من یک انسان کمال گرا هستم.” هر مصاحبه کننده‌ی کاربلدی به خوبی این  واقعیت را می‌داند، پس لطفا این کار را نکنید و از گفتن آن اجتناب کنید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

برای دانلود pdf این مقاله جذاب کلیک کنید.

منبع اصلی: https://www.entrepreneur.com/article/242809#

Visits: 119

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *