برندینگ شهری
دسته بندی: کارآفرینی

برندینگ شهری

امروزه ما در دنیای زندگی می کنیم که فرهنگ برندینگ (Branding) د رکلیه رفتارهای انسانی، مکانها و … کاملاً مشهود است. یکی از مقوله هایی که امروزه دولتها به آن توجه ویژه ای دارند، بحث برندینگ شهری است. روش هایی که شهرهای مختلف دنیا در پیش می گیرند تا به اهداف خود به منظور جذب سرمایه های مالی، انسانی و یا توریست دست یابند. از کشور هند گرفته تا انگلستان، چین و روسیه ما هر روز شاهد هستیم که این دولتها روش های گوناگونی را برای گسترش برند خود به کار می گیرند.

citybranding

شهر لاواسا یک پروژه شهری جدید در هند می باشد که کاملاً توسط بخش خصوصی اداره می شود و تمامی استانداردهای به روز شهرسازی در آن رعایت شده است. توسعه و اطلاع رسانی این شهر جدید دقیقا با یک استراتژی برندینگ آغاز شده است.

در شعار این برند نیز “زندگی ایده آل”  پیامی از یک تجربه کاملاً متفاوت از یک زندگی شهری هماهنگ با طبیعت و بیان کننده تحقق آرزوها و آزادی به مخاطبین منتقل می شود. با ایجاد چنین تصویر برندی از شهر لاواسا، دولت و متولیان این شهر بر این امید هستند تا بتوانند ساکنین، سرمایه گذاران و توریست هایی را که به دنبال زندگی بهتر می باشند، جذب نمایند.

citybranding2

در چین نیز نمونه های مشابهی از شهرهایی که ساخته و یا بازسازی شده اند برای جذب سرمایه ها از سراسر دنیا به چشم می خورد. در نمایشگاه جهانی اکسپو 2010 که در شهر شانگهای چین برگزار گردید، شعار برند “شهر بهتر، زندگی بهتر” در تمامی شهر در زمان نمایشگاه به چشم می خورد. در شعارهای تبلیغاتی برندینگ شهری به عناصر بسیاری مانند: نامگذاری خاص، ایجاد یک جایگاه متمایز از برند و تجربه کلی از برند توجه ویژه ای شده است.

citybranding3

در سال 2010، دولت روسیه آغاز احداث یک پروژه شهر علوم و فناوری خود با نام مرکز نوآوری Skolkovo را اعلام نمود (مانند Silicon valley در آمریکا). دو هدف اصلی در احداث این شهرک فناوری وجود دارد: اول جذب بهترین سرمایه های انسانی و دوم ایجاد گسترش بهترین تکنولوژی ها و علوم روز دنیا جهت رقابت با دنیا.

مقاله ای مرتبط با این حوزه در هفدهمین شماره فصلنامه امکان امروز

لندن و مسکو شهرهایی هستند که به بحث به روز رسانی برند خود با استفاده از شعارهای رنگارنگ پرداخته اند. به عنوان مثال شهر لندن برای مسابقات المپیک سال 2012، اقدامات جالبی را در زمینه به روز رسانی تصویر برند خود انجام داده است.

citybranding4

در مسکو نیز، به روز رسانی برند با هدف نشان دادن بیشتر تصویر کلی از شهر برای جوانان با شعاری همچون “Wow Moscow” ایجاد شده است، همچنین شعار دیگری با نام “سورپرایز+لبخند” (surprise+smile) نیز در تمامی مکانهای شهر به چشم می خورد.

تمامی این مثال ها، حاکی از این حقیقت محض می باشد که دولتها و متولیان شهرها بایستی به تجربه برند در شهرها توجه ویژه ای داشته باشند و استفاده از برند شهری می تواند آنان را در نیل به اهداف اقتصادی و اجتماعی شان یاری رساند.

شهر خود را در نظر بگیرید، در مورد ماهیت و شخصیت آن بیندیشید، از شنیدین و دیدن نام شهر خود چه حسی در شما ایجاد می شود؟ وعده و پیمان شهر شما چیست؟ آیا به راستی این پیمان را انتقال می دهد؟ چگونه از تصویر خود برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند؟

برای عضویت در کانال تلگرام و دریافت مطالب جذاب و بروز حوزه مدیریت، بازاریابی و برندینگ کلیک کنید.

 

Visits: 304