بن بست کارافزارها (APP)
دسته بندی: مدیریت

بن بست کارافزارها (APP)

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور نسل جوان و جدید صاحبین کسب و کارها شامل متولدین دهه هفتاد و هشتاد هجری شمسی که بسیار زیاد به دنبال رشد و کسب شهرت هستند، تب و تاب عجیبی در کسب و کارهای ساده ی مبتنی بر وب و IT در جامعه ایجاد شد.

این جریان آنقدر نو ظهور و یکباره بر ما تحمیل شد که نفهمیدیم فرهنگ صحیح بهره مندی از آن چیست؟

کارافزارها یا همان اپلیکیشن های موبایلی پدیده ای هستند که در دهه اخیر ضمن سودآوری های بسیار بالا، ارزش افزوده چشمگیری را کسب و سهامداران خارجی و داخلی بسیار قدرتمند از بانکها گرفته تا اپراتورهای تلفن همراه را جذب خود کرده اند که ارزش برخی از این استارتاپ ها از چند ده میلیارد تومان نیز گذشته است. شاید تولد سایت نمایش آگهی ایستگاه (www.istgah.com ) در اوایل دهه 80، رواج کسب و کارهای اینترنتی Pay Per click و کسب درآمدهای مجازی در بستر اینترنت نسل اول (Dial-Up) و پس از آن ها ظهور پدیده ای تحت عنوان دیجی کالا (Digikala.com) و آپارات (Aparat.com) را بتوان پیش قراولان این حوزه نامید اما بیش از هر مطلبی بیم آن می رود که این فضا تب و تاب خود را از دست دهد، چراکه بی ربط و ناکارآمد بودن برخی از این کارافزارها (Application) این تفکر را خلق می کند که عصر دلزدگی و اپلیکشین گریزی نزدیک است.

عده ای از این جوانان و نوجوانان جویای نام و شهرت که به شدت علاقمند به پیمودن ره صد ساله در بازه ای یک ساله هستند با تکیه بر دانش برنامه نویسی، در تلاش هستند تا به هر نحو اکوسیستمی را متولد و به هر ترتیب آن را به روزمره مردم پیوند بزنند اما غافل از آنند که چنین هجمه ای نه تنها کارآمد نخواهد بود بلکه این پیش بینی قابل تحقق است که مخاطبین و کاربران پس از دلزدگی، به اصل اول دنیای الکترونیک و فضای مجازی که همان صفحات اینترنتی و پایگاههای الکترونیکی است، هجرت کنند.

اپلیکیشن های تاکسی آنلاین که جزء پرسر و صدا ترین کارافزارهای چند سال اخیر هستند با رشد سریع خود و پذیرش سرمایه گذاران قدرتمند، دستگاه دولتی را برای همراهی و اعطا مجوزهای مربوطه وادار به تمکین نمودند و همین رشد عجیب و غریب، این باور کاذب را ساخت که پتانسیل سایر کارافزارها همواره مشابه این فرآیند خواهند بود، بنابراین هر ایده خام و فاقد توجیه را به یک نرم افزار موبایلی مبدل ساختند و قشری در این جریان درگیر شدند که گاهی نه نصیحت پذیرند، نه مشورت پذیر، نه شکـیبا و نه چندان به مسـئولیت پذیری و تعهد کاری علاقه مند.

کارافزار نان سنگک، بنزین، غذا، تعمیرات لوازم خانگی، مدیریت شارژ ساختمان، آموزش، یادگیری زبان، ساخت قطعات موزیک و … بخشی از این دنیای دیجیتالی فاقد توجیه پذیری است.

ما در دفتر مشاور، مطالعات و پژوهش های امکان در تلاش بودیم تا به این صاحبین کسب و کارهای نوپا و متولیان استارتاپ های گوناگون در راستای مسئولیت های اجتماعی سازمانی خویش به نحوی کمک کنیم تا در جریان صحیح و منطقی تجاری سازی قرار بگیرند اما به سبب حباب کاذب موجود، نزدیک شدن به برخی از این مدیران نوظهور دشوار و هر تلاشی برای اصلاح یا توسعه آنها مصداق عینی آب در هاون کوبیدن است.

آمار وحشتناک شکست استارتاپ های کشور، نشان از فراز و فرودهای هیجانی این افراد و هدر رفت سرمایه گرانقدر مملکت یعنی نیرو و اراده نوجوانان و جوانان است که می توانند متضمن پیشرفت های آتی کشور در هر زمینه ای شوند.

یک شکست، تنها شکست نیست بلکه از بین رفتن روحیه اعتماد به نفس، دلگرمی، امید و سرمایه های ریالی و معنوی گوناگونی است که برخی از آنها غیر قابل بازگشت هستند.

اما سوال حائز اهمیت از دیدگاه ما در مجموعه اقتصادی و فرهنگی امکان این است که اگر قرار باشد همه ما صاحب ایده های موفق کسب و کار اینترنتی باشیم چه کسانی باید چرخ صنعت، تولید، خدمت و اقتصاد کشور را چرخانده و خوراک عملیاتی کارافزارها را تامین نمایند؟

آیا وقت آن نرسیده است از حمله و هجوم به هر آنچه مُد می شود اجتناب کرده و بر اثر بازخوری موقتی، دال بر موفقیت یک استارتاپ، به خود اجازه دهیم با هر مقیاسی وارد این حوزه شده و پس از مدتها تلاش و صرف انرژی و منابع مالی، عرصه را برای پیشکسوتان این حوزه تنگ و بازار را دچار چالش کنیم؟

آیا فکر نمی کنید که می توانید با کمک مجموعه هایی همچون شرکت های اقماری هلدینگ اقتصادی امکان ضمن بررسی توجیه پذیری کسب و کار مد نظرتان و بعد از تکمیل ایده تجاری سازی شده، اقدامات فنی و اجرایی بعدی را برنامه ریزی کنید؟

آیا گمان نمی کنید بیش از استانداردهای جهانی برای این مهم وقت صرف شده و به غیر از تعداد معدودی از این استارتاپ ها، مابقی دچار زندگی تجاری نباتی شده اند و متاسفانه هنوز هم نوجوانان و جوانان رشیدی را می بینیم که برای تحقق اندیشه خام خود به اجبار در پی جلب نظر سرمایه گذار هستند تا به یکباره صاحب شهرت و ثروت شوند؟

در پایان با افتخار اعلام می نمائیم که:

دفتر مشاوره کسب و کار امکان در راستای حمایت از نوجوانان و جوانان این مرز و بوم آماده ارائه خدمات مشاوره ای، تجاری سازی، سرمایه گذاری و همراهی ایده های استارتاپی می باشد که ممکن است با اندکی تغییرات، روزی پیش قراولان بازار باشند و در ادامه این یادداشت می گویم که همواره دو محیط فیزیکی و مجازی را توام با هم برای خلق کسب و کار مد نظر بگیرید و با مطالعه، تحقیق و تفحص عمیق پا به عرصه کسب و کار بگذارید چراکه کارافزار زمانی می تواند موفق باشد که علاوه بر کارکرد راحت و روان در بستر اینترنت و برپایه تلفن های هوشمند، لازم است ساختار اجرایی و فیزیکی قدرتمندی را نیز همراه خود داشته باشد تا با رفع یا پوشش بخشی از دغدغه های اجتماعی و روزمره مردم،‌ به نرم افزار موبایلی با اقبال و البته توجیه پذیر به لحاظ کاهش هزینه های زمانی و ریالی برای کاربران تبدیل گردد.

 

به قلم علی شیخ زاده

مشاور، مدرس، محقق و سخنران حرفه ای اصول مدیریت و بازاریابی

Visits: 112

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *