فن بیان در کسب و کار | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان

فن بیان در کسب و کار

مهارت فن بیان از جمله مواردی است که می تواند در داشتن یک کسب و کار موفق تاثیر گذار باشد. قطعا کسی که فن بیان قوی تری دارد می تواند در مذاکرات و سخنرانی ها تاثیر گذارتر باشد. و بتواند با استفاده از فن بیان خود در کسب و کار و بازاریابی خود به موفقیت دست یابد.

دکتر “جانسون اکنور” که در آزمایشگاه مهندسی انسانی در بوستون امریکا کار می کند. وی رابطه ی جالبی بین فن بیان و واژه های کلامی در افراد و موفقیت حرفه ای پیدا کرده است:
او از ١٠٠ مرد جوان که در حال مطالعه در صنعت بودند امتحان واژگان گرفت. پنج سال بعد، دکتر جانسون روند موفقیت آنها در تجارت را بررسی کرد، رابطه جالبی کشف کرد: از میان کسانی که نمره واژگان آنها بالا بود، از هر چهار نفر یک نفر تاجر موفقی شده بود. از میان تاجران موفق فقط یک نفر در امتحان واژگان نمره پایینی آورده بود. بنابراین از این آزمایش نتیجه گیری شده است که دایره لغات در فن بیان، ٢۵٪‏ شانس موفقیت در بیزنس را افزایش می دهد. بنابراین هرگز تاثیر فن بیان در موفقیت را دست کم نگیرید.

در اینجا چند نکته مرتبط با فن بیان که می تواند به شما در داشتن یک مذاکره موفق کمک کند را ذکر خواهیم کرد:

1.اهمیت فن بیان در بازاریابی

کسانی که به دنبال کسب موفقیت در بازاریابی هستند باید مهارت های فن بیان خویش را تقویت کنند. به کمک مطالعه و تجربه می توانید به طور حرفه ای مهارت های فن بیان در بازاریابی را کسب کنید و یا آن ها را بهبود ببخشید..
توانایی فن بیان و صحبت کردن با مخاطبان برای موفقیت بسیار ضروری است و البته خوب صحبت کردن می‌تواند احترام و توجه دیگران را به دنبال خود داشته باشد. با توجه به این توصیفات به این نتیجه می‌رسیم که ارزشمندترین دارایی انسان ذهنش می‌باشد. یکی از گرانبهاترین مهارت‌ها، توانایی در خوب فکر کردن و بیان واضح پیام است؛ این مهارت بیش از هر مهارت دیگری به پیشرفت هر فرد کمک زیادی می‌کند.
البته باید به این مورد توجه کنید که برای خوب صحبت کردن و فن بیان باید اعتماد بنفس خود را افزایش دهید. قطعا خوب صحبت کردن و فن بیان در جمع در تمام مراحل زندگی به شما کمک خواهد کرد اما تنها اعتماد بنفس کافی نیست و دلایل مهمتری برای یادگیری فن بیان وخوب صحبت کردن با مخاطبان وجود دارد. هر چه بهتر و ترغیب کننده‌تر صحبت کنید خودتان را بیشتر از هر وقتی دوست خواهید داشت زمانی که یاد می‌گیرید به نحوی تاثیر گذارتر از قبل صحبت کنید، تصور ذهنیتان از خودتان بالا می‌رود پس هر چه تصور ذهنیتان مثبت‌تر باشد عملکردتان خیلی بهتر خواهد شد.
عامل مشترک در تمام کسب و کارها در رضایت مندی مشتری، ارتباط مناسب با مشتریان است.

2- صدای واضح در فن بیان

بسیاری از فروشنده ها در موقع صحبت با مشتری بگونه ای حرف می زنند که مشتری متوجه صحبت آنها نمی شود.مشکلات عمده ای که دیده می شود شامل سرعت زیاد صحبت، لهجه داشتن، جویده حویده شدن برخی از حروف و کلمات است.
بهترین گزینه برای حل این مشکل ضبط صدا و گوش دادن به صحبت های خودتان و حذف مواردی که مشکل داشته اید.
راه حل بعدی تمرین شمعک است، برای اینکار باید وسیله ای به ارتفاع حدود 1.5 تا 2 سانت (مانند هسته خرما) را بین دندانهای جلو بگذارید و بلند بلند متنی را بخوانید، این کار کمک می کند دهان شما بیشتر باز و بسته بشود و به ادای کامل کلمات عادت کنید و به مرو صدای شما صدای واضح و بهتری می شود.
البته این تمرین ها نیازمند تکرار و ممارست برای فن بیان قوی است.

3-سرعت کلام در فن بیان

برخی افراد خیلی آرام صحبت می کنند و برخی خیلی تند.
در فروشندگی نحوه و سرعت صحبت ما بستگی به سرعت صحبت مشتری دارد یعنی اگر مشتری سریع حرف می زند ما هم سریع صحبت می کنیم و اگر کند حرفه می زند ماهم با آرامش و اهسته صحبت می کنیم.

4-برای فن بیان قوی ،با اعتماد به‌ نفس صحبت کنید

اِاِ…، سلام به همگی…، اسم من، اِاِ…، امینه.
متأسفانه باید بگویم کسی به ادامه ی این سخنرانی گوش نمی کند. این مثال نشان می دهد که چگونه نداشتن اعتماد به‌ نفس به فن بیان همه‌چیز لطمه می‌زند، مخصوصا به صدای‌تان.احساس کنید حرفی که می‌زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتماد به‌ نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراته‌بازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می‌شود به جای بلوک ها دست‌های شما بشکنند.

5- در مورد یادگیری درباره فن بیان و سخنرانی دونکته مهم وجود دارد:

الف- رفع اشتباهات فن بیان

ب- افزودن و بهبود مهارت های فن بیان
با تصحیح اشتباهاتی که ایجاد می کنید، شروع کنید. برای من، اصلاح فقط دو مورد از این اشتباهات، باعث بهبود 80٪ مهارت های مکالمه و فن بیان من شد. اما زمانی که چند بار تمرینات را انجام می دهید و تمرکز خود را روی رفع این اشتباه ها می گذارید، بهبود را خواهید دید.

6-سرتان را بالا بگیرید تا فن بیان شما قوی شود

تمرین کنید وقتی با مشتریان حرف می زنید ارتباط چشمی تان را حفظ کنید. نگاه به این طرف و آن طرف نشان دهنده این است که یا اعتماد به نفس بالایی در فن بیان ندارید یا اینکه دارید دروغ می گویید!

7-برای سخنرانی و فن بیان تمرین کنید

برای تقویت قدرت و فن بیان باید تمرین کنید. بااینکه دیگران بارها و بارها اهمیت تمرین کردن را برای نتیجه دادن کارها توضیح داده‌اند، ما هم در مورد آن صحبت می‌کنیم. بهترین هنرمندان دوبله می‌توانند هزاران کلمه را بدون ارتکاب اشتباه بیان کنند، اما برای به‌دست آوردن این مهارت، سال‌ها زمان لازم است. تمرین باعث از بین بردن نواقص می‌شود و صداپیشه‌ها از این راه به موفقیت می‌رسند.
خیلی زود روی غلتک می‌افتید و خواندن و گفتارتان به‌هم‌پیوسته و بدون اشتباه می‌شود. به‌این‌ترتیب در وقتتان صرفه‌جویی، در کارتان پیشرفت و از مهارتتان سود کسب می‌کنید و قدرت فن بیان ونفوذ کلامتان را بالا می‌برید.

8- مراقب زیر و بَم صدایتان باشید

شوارتز میگوید: «معمولا صداهایی با شیب زیاد یا خیلی زیر، به دلیل اضطراب یا عدم اطمینان گوینده به وجود می آیند.» استفاده از شیب صحیحِ صدا به شما کمک میکندارتباطات بهتری برقرار کنید. میتوانید بهترین اوج صدایتان را با گفتن «آ-ها» پیدا کنید(همان عبارتی که به جای «بله» در جواب یک دوست میگویید). شوارتز اعتقاد دارد که اوج صدایتان در هنگام صحبت کردن باید با «آ» همخوانی داشته باشد.

9- مهارت های غیر کلامی

در کنار مهارت های کلامی و فن بیان , مهارت های غیر کلامی مانند زبان بدن می تواند به بازاریابی کمک کند.
تماس چشمی و زبان بدن می تواند پیام های مهم را به مخاطبین به طور موثرتری منتقل کند. گوش دادن به حرف های مشتری به اندازه مهارت فن بیان اهمیت دارد
حواس‌تان به وضع نشستن یا ایستادن تان باشد.
دِوُر اعتقاد دارد طرز نشستن یا ایستادن هم می تواند سخنرانی شما را تحت‌تأثیر قرار بدهد. صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد به خوبی نفس بکشید و صدای‌تان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم می تواند مفید باشد. اگر چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کمی کج کنید، می توانید طنینِ صدای تان را کم کنید و در نتیجه صدای تان شفاف تر به گوش برسد. او می گوید: «اگر شانه های تان به هم نزدیک باشد و به سمت سرتان قوز داشته باشد، بخش بزرگی از قدرت بالقوه ی صدای خود را از دست می دهید.»

10- ارتباط بذله گویی با فن بیان

بذله گویی می تواند قدرت فن بیان و درنتیجه اعتبار شما را افزایش دهد. تنها در صورتی که مناسب با زمینه صحبت شما و در حد متعادل باشد. کمی بذله گویی می تواند قدرت فن بیان شما را بالا برده و بر توان شما برای متقاعد کردن دیگران بیافزاید.
توجه داشته باشم شوخی ما تبدیل به لودگی نشود تا شان و منزلت ما همواره محفوظ بماند. لودگی در رفتار شخصی با فن بیان قوی جایگاهی ندارد. چرا که این کار از قدرت فن بیان افراد می کاهد.

11- برای تاثیر فن بیان خود بر دیگران از صدای آرام و آهسته استفاده کنید

یکی دیگر از راه های افزایش فن بیان این است که هرگز در مذاکرات و گفتگوهای خود با دیگران عصبانی نشوید. برای کنترل عصبانیت خود و دیگران در مشاجرات از صدای آرام و آهسته استفاده کند، این کار باعث می شود که طرف مقابل نیز آهسته تر صحبت کند.
شخصی با فن بیان قوی حتما به صحبت های مخاطب خود، با کمال میل گوش می دهد. آدم ها وقتی احساس می کنند مخاطب به حرف هایشان گوش نمی دهد عصبانی می شوند . بنابراین برای آرام کردن فرد عصبانی می تونی از جمله هایی مانند ” حرفهایت را می شنوم ، متوجه هستم که عصبانی هستید ، فکر نکن متوجه نمیشم ” ، استفاده کنید . حتی اگر حرفی که فرد عصبانی به زبان می آورد درست نیست هم اصلا” با او بحث نکنید. چرا که وقتی آن شخص آرام شد شما می توانید با استفاده از مهارت فن بیان خود در آن فرد نفوذ کرده و به راحتی مسائل را حل کنید.

Visits: 1197

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *