چرا “نه” مهم ترین کلمه ایست که تا بحال گفته اید؟
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

چرا “نه” مهم ترین کلمه ایست که تا بحال گفته اید؟

چرا بیان این کلمه بسیار کوچک برای اکثریت سخت است؟ دلیلش را می‌توانید در خودتان پیدا کنید. همه ما خواهان آن هستیم که مورد قبول و تایید دیگران باشیم بنابراین خیلی نگرانیم که “نه”  بگوییم تا دیدگاه دیگران نسبت به ما تغییری نکند. بخصوص این موقعیت زمانی دشوار می‌شود که شما خیرخواه و دلسوز مردم باشید. اما قبل از آنکه با نگفتن “نه” هرگونه مسوولیت مازادی را عهده دار شوید، بهتر است که بیشتر در رابطه با آن فکر کنید و نتایج مثبت نه گفتن را شاهد باشید. بنابراین با “نه” گفتن:

فعال تر می‌شوید.

زمانی که به هر موقیت و فرصتی بله بگویید، کارایی و فعالیت هایتان کاهش می‌یابد و این می‌تواند در جریان کاری دیگران هم تاثیر بگذارد و ممکن است که نسبت به شرایط استرس زا بیش از حد ممکن حساس شوید و واکنش های نادرستی را از خود نشان دهید و اینگونه تمرکزتان را از دست بدهید. سرکارگران یا کارافرینان کم رو و خجالتی که به خواسته های مشتریان، کارمندان، سهام داران و شرکای خود فراتر از حد معمول تن می‌دهند، خیلی زود در کارشان تسلیم می‌شوند و شکست می‌خوردند و اینگونه بجای اینکه برای اهداف بلند مدت خود تلاش و کار کنید، خود را در شرایطی پیدا می‌کنید که فقط به دنبال کسب درآمد و پول زایی هستید در زمان هستید و برنامه های درآمد زایی آینده خود را خراب می‌کنید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

معیارهای کاری خود را گسترش می‌دهید.

از اهداف و خواسته هایی که برای خود و کسب و کارتان منظور کرده اید لیستی تهیه کنید. زمانی که تصمیم می‌گیرید در یک رویداد یا کنفرانسی حضور پیدا کنید، مطمئن شوید که از هر طریقی می ‌توانید به منافعی برای خودتان دست پیدا کنید. برای زمانتان ارزش قائل شوید و بیشترین بهره را از شرایط موجود ببرید.

برای فرصت های بهتر مذاکره می‌کنید.

اگر کسی از شما برای حضور در مراسم و یا رویدادی دعوت به عمل آورد، برای سخنرانی در آن جمع داوطلب شوید و زمانی که اکثریت شرکت کنندگان در کنفرانس حاضرند اطلاعات خود را با آن ها به اشتراک بگذارید و تا حد امکان بدنبال بهترین موقعیت ها و فرصت ها باشید.

چیزی را که می توانید به فروش برسانید براحتی و رایگان در اختیار عموم قرار نمی‌دهید.

بسیار آسان است که آوازه ناامیدی را در همه جا گسترده کنید. اگر همیشه به همه چیز و همه کس جواب مثبت دهید، دیگران هم از شما می‌خواهند تا نکات و پیشنهادات خود را به رایگان با آن ها به اشتراک بگذارید، و اینگونه ارزش تخصص خود را از بین می‌برید. زمان شما ارزشمند است. هر زمانی که از کسب و کار خود دور هستید فرصتی برای درآمد زایی است. مشاوره رایگان و اشتراک گذاری اطلاعات خود به دیگران را تبدیل به یک عادت برای خودتان نکنید. به عنوان یک کارآفرین این ارزش شماست.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

نپذیرفتن مودبانه را تمرین می‌کنید.

وقتی به چیزهایی که به پیشرفت و ارتقا کسب وکار شما و یا روابط آینده تان کمکی نمی‌کند نه می‌گویید، در واقع به خودتان بله گفته اید و اینگونه خودتان را در اولویت قرار داده اید و در مسیر درستی از کسب و کارتان قرار می‌گیرید. اگر کاملا آماده نه گفتن در روابط حرفه ایتان نیستید، تا حد امکان این کار را با دوستان و افرادی که با آن ها صمیمی تر هستید تمرین کنید.

مشتریان را گزیده شده انتخاب می‌کنید.

اگر تا بحال مشتریان و ارباب روجوع های بد قلقی داشته اید که مدام در رابطه با قیمت ها گله و شکایت می‌کنند، خوب می‌دانید که می‌توانند برایتان دردسر ساز باشند. این کار زمان، انرژی و منابع شما را هدر می‌دهد. بخصوص مشتریان پردردسر می توانند تبدیل به یک کابوس احساسی برای شما شوند و محدودتان کنند. زمانی که برای اولین بار با مشتریان خود را ملاقات می‌کنید باید منتظر ناملایماتی از طرف آن ها باشید. اگر احساس می‌کنید که تناقضات شخصی وجود دارد و یا نظرات فردیشان برروی یک پروژه می‌تواند فراتر از حد مجاز باشد، از نه گفتن نترسید و شخص دیگری را به آن ها پیشنهاد دهید.

به کارآفرین بهتری تبدیل می‌شوید.

برای از بین بردن و کاهش فرصت های مناسب کاری نکات ریز اما به شدت مهمی وجود دارد. به خصوص در شروع کار،  بسیاری از کارآفرینانی که به تازگی کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کرده اند بشدت نگران اند که نتوانند مشتریان دیگری پیدا کنند و یا نتوانند قراردادهای جدیدی ببندند، اما اصلا نگران نباشید که موقعیتی را که فکر می‌کنید برایتان درست و مناسب نیست را از دست بدهید. اگر چشم انداز مثبت خود را حفظ کنید، موقعیت های بهتر و مناسب تری را خواهید دید.

ترجمه و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه دفتر مطالعات و پژوهش های علی شیخ زاده

برای دانلود PDF این مقاله جذاب کلیک کنید.

منبع اصلی: https://www.entrepreneur.com/article/233122#

Visits: 72

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *