چه طور با کاهش رتبه و جایگاهمون در محیط کار کنار بیایم؟! | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

چه طور با کاهش رتبه و جایگاهمون در محیط کار کنار بیایم؟!

قطعاً تنزل درجه یکی از تحقیرآمیزترین و بدترین موقعیت ها در فضای کاریه که ممکنه هر کسی باهاش روبرو بشه. حقوق بالاتر، مزایای بهتر و جایگاه اجتماعی بهتر رو به یک باره در معرض نابودی می بینید. این وضعیت خیلی اسفناک و ناامیدکننده اس و شاید باعث افسردگی هم بشه.
امّا آیان واقعاً همینقدر بده؟!
اگر مثبت به این قضیه نگاه کنید، ممکنه با این اتفاق تعادل بهتری در زندگیتون ایجاد بشه (بین کار و زندگی شخصی) و دیگه لازم نیست در موقعیت های استرس زای قبلی قرار بگیرید.
همه چیز به دیدگاه شما به این اتفاق بر میگرده، ممکنه یک نفر با این قضیه مثبت برخورد کنه و یه نفر دیگه این اتفاق رو دردناک و مایه افسردگی بدونه.
چیزی که باید بدونیم اینه که حالا باید در مقابل این احساسات چه بکنیم؟

1. بفهمید که چرا تنزل پیدا کردید؟

ممکنه وقتی یه روز وارد دفترتون می شید و مافوق شما بهتون اطلاع میده که در حال تغییر به جایگاهی با سطح پایین تر، دستمزد و مسئولیت کمتر هستید، تعجب کنید. از اونجاییکه احتمالاً از شنیدن خبر شوکه هستید، خیلی از سوالاتی که باید از خودتون بپرسید رو از یاد می برید. این خیلی طبیعیه.
سه کار هست که شما وقتی از جایگاهتون تنزل پیدا می کنید باید انجام بدید:

– با رئیستون ملاقات کنید: تقاضای یه ملاقات رو در رو با مدیرتون رو بدید و در مورد تصمیم نهاییش برای حذف وظایفتون باهاش صحبت کنید.

– حرکت رو شروع کنید: برای اینکه بدونید نظر شرکت و شما در علت های تنزل جایگاهتون یکی هست، بهتره حرکت رو شروع کنید و دلایلی که در ذهن دارید رو با خودتون تکرار کنید. به این ترتیب شما کاملاً اتفاقی که افتاده و تصمیمی که گرفته شده رو درک خواهید کرد.

– درخواست بدید عملکردتونو بررسی کنن: اینکار رو امتحان کنید تا بتونید جایگاه و کار خودتون رو در مجموعه حفظ کنید. اینجوری متوجه می شید چه کاری باید می کردید که نکردید؟ سطح کار شما با چیزی که سازمان از شما میخواسته چقدر فرق داشته؟ شاید برخی سوءتفاهم ها حل بشه در این دیدار
خوردن این دارو (انجام این سه کار) ممکنه براتون تلخ باشه، اما این ها کارهاییه که شما باید برای بهتر شدن حالتون و کنار اومدن با واقعیت تازه ای که باهاش مواجه هستید، انجام بدید.

2- ناامیدی خودتونو پنهان کنید.

کی می خواد از کار یا جایگاهش خلع بشه؟! این موقعیت قطعاً می تونه باعث خجالت، ناامیدی، شکستن غرور و ایجاد استرس بشه. در کنار این جوانب مالی و عاطفی هم داره.
پس از چندین سال کار برای شرکت، کارفرمای شما اینگونه با شما برخورد می کنه. بنابراین به احتمال قوی دیگه ناامید می شید و تبدیل به یک آتش زیر خاکستر خواهید شد. با همه این ها شما باید سعی کنید ناامیدی خودتونو پنهان کنید.
اگر یکی از واکنش های شما، کوبیدن روی صفحه کلید یا پرخاش با سرپرست بخشتون باشه، کسی شما رو سرزنش نمی کنه، اونا می دونن شما چه حسی دارید.
این رفتار خوبی نیست. شما باید در تمامی مراحل مودب، صمیمی و حرفه ای باشید.

3- تنزل جایگاه خودتونو بپذیرید.

با گذشت زمان و روبرو شدن با واقعیت شما باید تنزل جایگاه خودتونو بپذیرید. می تونید درخواست 2 روز مرخصی کنید تا بهتر موقعیت رو درک کنید، این دو روز مرخصی بهتر از اینه که عصبانی باشید.
بعد از بازگشت از مرخصی میتونید عنوان جدید، عملکرد جدید و مسئولیت های جدیدتونو بپذیرید. اگر شما میخواید در شرکت بمونید و دوباره برای به دست آوردن جایگاه قبلیتون بجنگید، این روش خیلی بهتر از اوقات تلخیه و نفرین کردن این و اونه.

اگر در زمینه منابع انسانی و یا رشد و ارتقاء فردی نیاز به مشاوره داشتید،

در حد توان و تخصص در تیم امکان در خدمتتون هستیم.

     0912-891-5763   |    02188547572

4- جوانب مثبت و منفی را تعیین کنید.

شاید باورتون نشه ولی ممکنه ورق برگرده و شما در جایگاه جدیدتون درخشان تر از جایگاه قبلی باشید. روی دیگه سکه این هست که ممکنه شما نتونید این وضعیت رو تحمل کنید و استعفا بدید! در هر صورت سعی کنید جوانب مثبت و منفی رو فهرست کنید.
چه طور میشه انجامش داد؟ با پرسیدن سوالاتی مثل سوالات زیر:

1- تعادل بین زندگی شخصی و کار شما بهبود پیدا می کنه؟

2- آیا مقدار کار در سطحی که قبلاً داشتید، زیاد بود؟

3- آیا این تنزل جایگاه، میتونه فرصت های بهتری برای شما ایجاد کنه؟

4- آیا با کمتر شدن استرستون، مشکلات کمتری در بحث سلامتیتون خواهید داشت؟

5- الان اوضاع بازار کار چه طوره؟ (یعنی میتونید استعفا بدید و جای دیگه ای با جایگاهی نزدیک به جایگاه قبلی اونجا مشغول بشید؟)

6- آیا فرصتی وجود داره که شما دوباره جایگاه قبلی خودتونو به دست بیارید؟

7- آیا مهارت های شما به مرور کم میشه یا بهبود پیدا می کنه؟

سوالات زیاد دیگه ای هم هست که شما میتونید از خودتون بپرسید، اینها بخشی از اونهاست.

5- به تنزل به عنوان یه موضوع جذاب نگاه کنید.

فکر می کنید تخریب شدید؟! می تونید با تصمیمات و افکاری که به سمتتون میاد بجنگید، چه داخلی باشن چه خارجی (یعنی چه خودتون تلقین کنید چه دیگران این کار رو انجام بدن)
فقط یادتون باشه هر حرکتی که میخواید انجام بدید، توام با ریسکه. بنابراین مهمه که بدونید قراره چه بکنید؟ اگر خطایی مرتکب بشید ممکنه جایگاه شما در شرکتتون خراب تر بشه.
پس دو تا مسیر رو با هم بررسی می کنیم:

داخلی

همونطور که گفته شد، شما باید با مدیر خودتون روبرو بشید. اگر شما واقعاً فکر می کنید تنزل جایگاهتون درست نبوده، می تونید سرپرست خودتونو قانع کنید، اگر نشد مدیرتون یا کارفرما رو. از این گذاشته ممکنه مدیران و سرپرستان گزارشی رو اشتباه دریافت کرده باشن یا در مورد شما چیزهای نادرستی شنیده باشن.
شما باید موارد قانع کننده ای داشته باشید. حتی اگر قراره بعد اینکه با رئیستون صحبت کردید برای تسویه و باقی موارد به واحد منابع انسانی مراجعه کنید.

خارجی

علتی برای حکم اخراج دارید؟ (یعنی کاری کردید که باعث اخراجتون بشه؟)
طبق قانون کار (خارج از کشور)، اخراج زمانی ترتیب اثر داده میشه که اثبات بشه شما واقعاً کاری کردید و در غیر اینصورت حق اخراج سر خود رو ندارن. اگر بتونید ثابت کنید که تنزل جایگاه یا اخراج شما غیرموجه بوده از لحاظ قانونی یه گام جلوتر هستید.
شما دو راهکار دارید: ادعاتون رو به اداره کار ارائه کنید یا یه وکیل با تخصص در حوزه قانون کار کمک بگیرید. راهکار اول برای موقعیت های سطح پایین خوبه، اما راهکار دوم برای موقعیت های سطح بالاتر.

6- همه چیز را به صورت مکتوب مستندسازی کنید.

اینکه همه چیز رو به صورت مکتوب دربیارید، یه حرکت رو به جلوئه. از ارتباطات و قرار ملاقات ها تا تصمیمات کاری را مکتوب کنید، این روش باعث حفاظت شما در برابر اتهامات اولیه خواهد شد. مطمئن بشید که این مستندات درست بایگانی شدن، تا وقتی زمان استفاده از این مکتوبات رسید، دستتون پر باشه.

7- از منابع معتبر پشتیبانی بخواهید.

اگر راستشو بخواید، تنزل در جایگاه کاری میتونه تبدیل به یه سیاهچاله برای شما بشه، مخصوصاً اگر خانواده هم روی شما فشار بیارن و این سیاهچاله رو عمیق تر کنن. مدت طولانی شما روی حقوق ثابت و بیمه حساب کردید. حالا شما با یک برگشت به عقب مواجهید. قبل از اینکه بفهمید وارد یه دوره افسردگی شدید می شید که میتونه روند پیشرفت شغلی شما رو کاملاً متوقف کنه.
یکی از بهترین راه ها اینه که از منابع مورد اعتماد استفاده کنید. این منبع میتونه یه همکار مورد اعتماد و صمیمی باشه یا یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانتون که سالهاست باهاش دوستید. اگر هم واقعاً کاری از دست انسان های عادی بر نمیاد، میتونید از مشاوره های تخصصی استفاده کنید.
از اینکه تنزل درجه پیدا کردید خجالت نکشید، این اتفاق برای خیلی از مردم تو جاهای مختلف میوفته.

8- اگر لازمه حرکت کنید و تغییر مکان بدید.

به عنوان نکته آخر، شما باید به نتیجه برسید که فعالیت و حرکت در مسیر جدیدی که پیش روتون ایجاد شده، اقدام خوبیه یا نه؟! شما ممکنه بتونید در یه شرکت دیگه، کاری با پتانسیل بیشتری برای حقوق و مزایای خوب پیدا کنید. یا ممکنه اگر وارد یک فضای جدید بشید با شما مثل تازه واردها برخورد می کن.
اگر تصمیم دارید حرکت کنید حتماً موارد زیر رو به خاطر بسپارید:

1- توجه کافی داشته باشید: لازمه با هماهنگی کارفرماتون، حداقل دو هفته به کارتون در جایگاه قبلی ادامه بدید تا کارها رو تحویل بدید، این یک حرکت حرفه ایه. شما نباید به صورت ناگهانی جایگاه خودتونو ترک کنید با این توجیه که من تنزل پیدا کردم و دیگه اینجا جای من نیست !!

2- خودتون دنبال کار برای خودتون باشید: اگر به دنبال کار هستید، لازم نیست همه جا جار بزنید، مثل یه راز برای خودتون نگهش دارید، اینطور خبرها سریع پخش میشن و معمولاً عواقب خوبی ندارن.

3- صادق باشید: وقتی که برای کار جدید مصاحبه می کنید، حتماً در مورد اینکه چرا از جای قبلی بیرون اومدید ازتون سوال خواهند کرد، پاسخ های مناسبتونو آماده کنید.

4- شبکه سازی: این ممکنه زمانی باشه که دوباره جایگاه های خودتون در شبکه های اجتماعی آنلاین و آفلاین رو زنده کنید، مثل حضور در فضای مجازی یا کنفرانس ها و نمایشگاه ها کارگاه های آموزشی یا داوطلب شدن در رویدادهای مختلف

5- ایجاد یک طرح: تمام تصمیمات شما باید براساس طرح و برنامه باشه، شامل ترک مکان فعلی کارتون. صبر خیلی مهمه. اگر صبر نداشته باشید، ممکنه درآمد و اعتبارتونو از دست بدید.

وقتی چهار سال گذشته رو در ثبات کار قبلیتون گذروندید، خیلی راحت نیست که ازش جدا بشید و یه مسیر جدید رو شروع کنید. اما زندگی مثل تردمیل نیست. اولین قدم رو بر می دارید تا یه مسیر 1000 کیلومتری رو طی کنید.
میدونستید در زبان چینی، بحران و فرصت یه کلمه داره؟ این نشون میده همیشه می تونید در انتهای هر تونلی، نوری پیدا کنید.
واقعیت اینه که ممکنه این تغییر وضعیت ناشی از تنزل جایگاه، بهترین اتفاق کاریتون باشه، به خصوص اگر شما از روند پیشرفت زندگیتون ناامید شدید. ممکنه این موقعیت فشار لازم برای احیای مجدد شما در شغل و جایگاه جدید رو فراهم کنه، فشاری که قبل این صرفاً برای حمایت از زندگیتون بوده. این روند ممکنه ثبت نام در یک مدرسه شبانه برای ادامه تحصیل، شروع کار در یک گاراژ یا ورود به یک صنعت کاملاً متفاوت باشه. توانتونو حفظ کنید. آیا آماده هستید تا ازش استفاده کنید؟!
آیا تا به حال به تنزل جایگاه یا اخراج اینطوری نگاه کرده بودید؟ تجربیاتتونو برای ما به اشتراک بزارید.

منبع

صفحه اینستاگرام امکان

 

Visits: 110

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *