چگونه در محیط کار حرفه ای به نظر برسیم؟(قسمت اول) | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

چگونه در محیط کار حرفه ای به نظر برسیم؟

در هر شغلی از شما انتظار می‌رود که متناسب با توانایی‌های تان حرفه‌ای عمل کنید. پیروی از هنجارهای حرفه‌ای باعث موفقیت، جلب حمایت و همکاری دیگران، ارتقاء شغلی می‌شود. در مقابل رفتار غیر حرفه‌ای باعث شکست در آموزش، قراردادها و پیشرفت می‌شود.
افراد حرفه‌ای با رفتار، اهداف و توانایی‌های خود معرفی می شوند؛ اخلاق حرفه‌ای نشانه‌ی کیفیت کار و خدمات است. تمام مدیران و کارآفرینان می دانند اخلاق حرفه‌ای همان چیزی است که شکست را به موفقیت تبدیل می کند، به همین خاطر به حفظ کارمندان حرفه‌ای خود علاقه‌مند هستند.
اخلاق حرفه‌ای به معنای اثرگذاری و موفقیت است. وقتی به‌عنوان فردی معرفی شوید که در هر شرایطی حرفه‌ای عمل می کند، در زندگی حرفه‌ای و شخصی خود به دستاوردهای بیشتری خواهید رسید.

همیشه بهترین‌ها را بخواهید

این بهترین قانون برای برتری در هر کاری است. کیفیت باعث می شود شما و کاری که ارائه می دهید برجسته شود. برتری به معنای ارائه‌ی کیفیتی بالاتر از استانداردهاست، چیزی که باید به عادت تبدیل شود تا اثر خوبی روی همکاران و مدیران بالا رده داشته باشد.

حرفه‌ای بودن برای تمام سازمان‌ها و کسب و کارها مهم است. افراد حرفه‌ای همیشه سرکار هستند.
ارتباط عمومی با همکاران در محیط کار باید تابع قوانین محیط کار باشد. در واقع نمیتوانید همانطور که با دوستانتان رفتار می‌کنید با همکاران یا رییستان رو به رو شوید.
به نکات زیر نیز توجه کنید:

شریف و امانت دار باشید

رفتار شرافتمندانه نشانه‌ی “اصالت روح، جوانمردی و مخالفت با کم کاری” است و از ثبات شخصیت شما نشات می گیرد. این به معنای تمامیت شخصیت است که در عمل با بعضی ارزش‌ها، باورها و اصول همراه است.

از اسرار حفاظت کنید و به محرمانگی پایبند باشید

حفاظت از اسرار به معنای احترام به قوانینی است که امکان انتشار برخی اطلاعات را به شما نمی دهد. ممکن است در محل کار به دلیل اعتماد، اطلاعاتی با شما به اشتراک گذاشته شود؛ مهم این است از این اعتماد سوء استفاده نکنید. با این کار اعتماد افرادی که به شما اطمینان می کنند را جلب می کنید و در سازمان اثرگذار خواهید بود.

احترام و رفتار دوستانه را فراموش نکنید

تابع قوانین محیط کار خود باشید ولی هرگز برای خطاب کردن همکارانتان از ادبیات شفاهی یا کتبی نامناسب استفاده نکنید. در صورتی که اشتباهی مرتکب شدید عذرخواهی کنید. گاهی بیان نکردن نظرات و عقیده شخصی هم نوعی احترام به همکاران است.

مدیریت زمان داشته باشید

برای حضور در محل کار تاخیر نداشته باشید. در عوض صبح‌ها چند دقیقه زودتر در شرکت حاضر شوید و با همکارانتان سلام واحوالپرسی کنید. به بهانه استراحت و ناهار از کارتان نزنید. هر روز برنامه روزانه‌تان را مرور کنید تا بدانید چه حجمی از کار در چه ساعات یا محل‌هایی باید انجام شوند.

کار تیمی را جدی بگیرید

در اغلب شرکت‌ها فعالیت‌های روزانه به صورت گروهی و تیم انجام می‌شوند بنابراین باید بتوانید با سایر اعضای تیم همکاری و تعامل داشته باشید. اگر اختلافی وجود دارد آن را کنار بگذارید و مشکلات را بین خودتان حل و فصل کنید. به این ترتیب فعالیت‌های تیمی به خوبی پیشرفت می‌کنند و نتایج موفق شکل می‌گیرند.

بر مهارت های تمرکز و افزایش مهارت فن بیان خود کار کنید تا بتوانید عملکرد بهتری در گروه داشته باشید.

مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت وظایف و اقدامات خودتان را بر عهده بگیرید. اگر کاری به شما محول شده آن را به دوش سایرین نیاندازید. اگر نمیتوانید کاری را طبق زمانبندی به پایان برسانید، اطلاع دهید و در صورت نیاز کمک بگیرید.

شایعه پراکنی و حرف‌های بی‌ارزش ممنوع!

از شایعه و حرف‌های بی ارتباط به کارتان دوری کنید. اگر یکی از همکارانتان درباره رابطه عاشقانه کارمندان و.. صحبت کرد به گفتن کلمه «واقعا؟» بسنده کنید و بعد سریعاً موضوع صحبت را تغییر دهید.

دوری از تنش و برخورد با سایر همکاران

با همکارانتان درگیر نشوید. طبق اصول رفتار حرفه ای همیشه راهی برای مذاکره و حل اختلافات وجود دارد. بنابراین برای تعامل سازنده به دنبال راه حل‌های منطقی و درست باشید و همواره آرامشتان را حفظ کنید؛ این تکنیک در نحوه برخود با همکار مرد هم مفید است.

فرق زندگی خصوصی و کاری در نحوه برخورد با همکار مرد

نحوه برخورد با همکار مرد دقیقا مشابه همکاران خانم است با این تفاوت که باید حد و مرزها را مشخص‌تر ترسیم کنید. به هیچ عنوان از مسائل شخصی و خصوصی خود در محیط کار صحبت نکنید. همینطور ضمن داشتن رفتار دوستانه، از صمیمی‌شدن‌های نامتعارف دوری کنید.
برای اینکه با همکاران مرد دچار چالش نشوید بهتر است رفتاری رسمی داشته باشید و صحبت هایتان را در حد وظایف و مسئولیت‌های روزمره حفظ کنید.
فراموش نکنید همیشه همسر و رابطه زناشویی شما در اولویت قرار دارد و هرگز نباید چالشی سر راه آن ایجاد شود.
یادگیری هنر مکالمات کوتاه یکی از موثرترین نحوه برخورد با همکار مرد است. فراموش نکنید که درد و دل کردن در مورد مسائل خصوصی نه تنها از اصول رفتار حرفه ای نیست بلکه در مورد همکاران مرد به شدت نادرست و غیراصولی است.

این مقاله ادامه دارد و می توانید مطالب بیشتر رو در قسمت های بعد دنبال کنید…

Visits: 252

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *