چگونه کمال گرایی را درمان کنیم؟ | دفتر مشاوره و آموزش مدیریت و کسب و کار امکان
دسته بندی: رشد و ارتقاء فردی

چگونه کمال گرایی را درمان کنیم؟

برای آنکه دریابیم درمان کمال گرایی چیست در ابتدا باید با کمال گرایی آشنا شویم. کمال گرایی اگرچه در نگاه اول امری مثبت به‌نظر می‌رسد، ولکن با توجه به نتایج منفی آن، مانند اضطراب، افسردگی، اختلال خوردن، تیک و وسواس موکنی و …، در زندگی افراد باید بین پیشرفت‌گرایی که امری مثبت می‌باشد با کمال گرایی تمایز قایل شد. افراد کمال گرا در همه جا و همیشه بدون در نظر گرفتن شرایط خود، دیگران و محیط، خواهان کسب بهترین عملکرد می‌باشند.

در مقاله قبلی کمال گرایی را تعریف کردیم و ویژگی هایشان را بیان کردیم و عواقبی که کمال گرایی دارد را گفتیم. حال سوال اینجاست که چگونه می توانیم کمال گرایی را درمان کنیم؟
بهتر است برای شروع ابتدا چند سوال از خود بپرسیم چرا که خیلی از مردم تشخیص نمی دهند که کمال گرا هستند:

– برای رسیدن به استاندارهایتان دچار مشکل هستید؟

– ترس وحشتناکی از شکست خوردن دارید؟

– فکر می‌کنید که اشتباهات مثل میدان مین هستند؟

– به خاطر حساسیت زیاد روی کار، آخرین مهلت تحویل کار را از دست می‌دهید؟

– مردم به شما می‌گویند انتظارات غیرواقعی دارید؟

– اعتمادبه‌نفس‌تان به دستاوردهای شما وابسته است؟

اگر پاسخ‌تان به هرکدام از این سوالات مثبت است، ممکن است در حال دست‌و‌پنجه نرم کردن با کمال‌ گرایی باشید و باید آن را جدی بگیرید.

نکته بعدی که مهم است این است که یاد بگیریمانتقاد پذیر باشیم:

هیچکس دوست ندارد مورد انتقاد واقع شود. اما بعضی از مردم انتقادپذیرند، یعنی:

– آنها برای اینکه چه کسی انتقاد می‌کند ارزش قائل هستند و این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا آن شخص انتقاد می‌کند.

– هرچیزی که برای بهبودشان مفید است، تشخیص می‌دهند و به کار می‌گیرند.

– انتقاداتی را که مفید نیستند، به راحتی دور می ریزند.

بقیه‌ی مردم انتقادناپذیرها هستند، یعنی:

– احساس می‌کنند هر انتقادی، بدون توجه به اینکه از طرف چه کسی است، حمله به شخصیت و نظر دادن در مورد ارزش فردی آن‌هاست.

– به جای اینکه سعی کنند از انتقادها چیزی یاد بگیرند، فقط به خاطر اینکه از آن‌ها انتقاد شده احساس بدی دارند.

– در ذهن‌شان بارها و بارها به انتقاد پاسخ می‌دهند.

کمال‌گرایان در دسته‌ی دوم جا دارند: انتقاد آن‌ها را نابود می‌کند. پس برای اینکه از انتقاد فرار کنند، همیشه بیشتر و فراتر از انتظارات ظاهر می‌شوند. فکرشان این است که آنقدر دقیق باشند که جایی برای انتقاد باقی نماند.

اما می‌دانید که! هر چقدر هم سعی کنید کارتان را بدون نقص انجام دهید، مردم همیشه راهی برای مخالفت، انتقاد و اشاره به نکاتی برای بهبود کار شما پیدا می‌کنند. بنابراین، به جای اینکه سعی کنید به هر قیمتی از انتقاد فرار کنید، فکر نمی‌کنید اگر انتقادپذیر باشید راحت‌تر است؟

درمان کمال گرایی

در اینجا چند راهکار برای درمان کمال گرایی مطرح می‌کنیم که اگر به صورت دقیق به آنها عمل کنیم حتماً نتایج خوبی دریافت خواهیم کرد.

از همین الان شروع کنید!

دنبال کامل بودن همه چیز نباشید!پس به جای دنبال غلط گشتن، دنبال نکات مثبت در دیگران باشید و از ارزیابی دیگران خودداری کنید.

بهتر از متوسط باشیم

روش بعدی این ‌است‌ که سعی کنیم بهتر از متوسط باشیم. همین! در این روش کافیست که مرزی بگذاریم و بگوییم که فقط بهتر از متوسط باید باشیم و لازم نیست تلاش خاصی انجام بدهیم و یا اگر خیلی کمال گرا ‌هستیم و یا لازم است که در کار خیلی خوب باشید یا جزو بهترین‌ها باشیم با خودمان قرارداد کنیم که من فقط 10%! بهتر از نفر قبل می‌خواهم باشم. همین نه اینکه کامل کامل باشم!

متأسفانه بسیاری از ما به دلیل کمال گرایی بیش از اندازه فراموش می‌کنیم که نمی‌توانیم در همه زمینه‌ها بهترین باشیم و در هر زمینه‌ای خودمان را با بهترین‌ها مقایسه می‌کنیم و همین موضوع باعث می‌شود که میزان نارضایتی از خودمان بسیار بالا برود.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هر انسانی می‌تواند فقط در چند حیطه محدود جزو بهترین‌ها باشد و شاید تلاش در مورد این که در یک یا چند مورد مشخص بسیار کامل باشیم ایرادی نداشته باشد (آنهم به شرطی که به افراط گرایی نرسد) اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که ما تلاش می‌کنیم که در همه زمینه‌ها جزو بهترین باشیم و این موضوع از آنجایی که امکان پذیر نیست دچار مشکل خواهیم شد…

به صورت گروهی کار کنیم

اولین راهکار این ‌است‌ که بصورت گروهی کار کنیم. ایده بسیار بسیار خوبی ‌است‌ که ما عضوی از یک گروه باشیم.
در صورت فعالیت در یک گروه بلاشک استانداردهایمان از کمال گرایی کمی‌ پایین می‌آید و می‌تواند خیلی به ما کمک کند.
در مورد کار گروهی باید توجه داشته باشیم که با کمال گرایی باعث ایجاد مشکل برای دیگران نباشیم و ببینیم که استاندارد در چه حد است و مطابق استاندارد گروه حرکت کنیم.
بسیار مهم است که از هم گروهی‌هایمان بخواهیم در صورتی که از ما رفتارهایی مبنی بر کمال گرایی دیدند، به ما اطلاع دهند و ما نیز سعی کنیم که تا حد ممکن سخت نگیریم!

10 درصد بهتر از نفر اول

یکی از بهترین پیشنهاد‌ها برای مواقعی که نگرانیم در کار تخصصی خودمان بیش از اندازه کمال گرایی به خرج ندهیم استفاده از روش 10 درصد است!
در بسیار از اوقات 10% بهتر بودن، نتایج بسیار قدرتمندی دارد. مثلاً اگر شما در کار بازاریابی 10% از نفر اول بهتر باشید یعنی عملاً آن فرد می‌شود نفر دوم و شما می‌شوید نفر اول و شما با 10% اختلاف بهتر ‌هستید و فروش‌تان بین 100 تا 200 درصد بیشتر خواهد بود!
دقیقاً مثل این می‌ماند که در یک مسابقه دو سرعت، نفر اول از نفر دوم فقط 5 سانت جلوتر باشد ولی جایزه‌ایی که آن نفر اول می‌گیرد با نفر دوم قابل مقایسه نیست! احتمالا دو برابر خواهد بود.

پس کمال گرایی در هرجایی و هر شرایطی اصلاً ضرورتی ندارد و باید سعی کنیم که کمی‌بهتر از دیگران باشیم.
اگر کامل‌‌گرا ‌هستیم باید سعی کنیم که صفر و یک نگاه نکنیم و تفکر فازی داشته باشید. اینطور نگوییم که یا باید اینطوری باشد یا اصلاً نباید باشد.بلکه یک حاشیه امنیت اشتباه و درست نشدن بسیار زیاد نیز در نظر داشته باشیم.

برای مثال اگر من بگویم که زمانی این کتاب را چاپ می‌کنم که هیچ غلط تایپی نداشته باشد، تقریباً مطمئن خواهم بود که هیچوقت این کتاب چاپ نخواهد شد! بنابراین بهترین کار این است که برای خود حاشیه امنیتی در نظر بگیرم و بگویم که مثلاً 40 صفحه اول را می‌خوانم و به ویراستار نیز کتاب را می‌دهم تا بازخوانی کند، اگر 1 یا دو غلط پیدا شد، مشکلی نخواهم داشت و کتاب را چاپ خواهم کرد اما اگر بیشتر از آن بود، شاید لازم باشد آن را بازنگری کنم.

الگوهای موفق!

پیشنهاد بعدی کمک گرفتن از دیگران ‌است‌! در این شرایط باید افرادی را پیدا کنیم که بیش از اندازه کمال گرا نیستند ولی در کارشان موفق ‌هستند و دائماً از آنها نظر بپرسیم که آیا الان من دارم زیاده روی می‌کنم؟به محض این که او گفت بله، از کارمان دست می‌کشیم و دنبال کمال گرایی نیستیم.

این را یاد بگیریم که شروع کردن خیلی خیلی بهتر از شروع نکردن ‌است‌. یعنی باید بنایمان را این بگذاریم که شروع کنیم حالا اگر نشد هم نشد!
اما معمولاً کمال گراها دچار این مشکل ‌هستند چون آنها معمولاً کاری را انجام نمی‌دهند و مطمئناً حسرت آن را خواهند خورد.

تعیین مهلت انجام کار

بهترین کار این ‌است‌ که برای خودتان ضرب‌العجل یا همان deadline تعریف کنید. ضرب العجل یا همان مهلت انجام کار زمانی است که فرصت داریم تا آن اتفاق رخ دهد. در صورتی که برای کار خود مهلت انجام در نظر نگیریم بلاشک آن کار هیچگاه تمام نخواهد شد!

در مواجهه با دیگران

از آنجا که کمال گرایی ناشی از احساس بی‌کفایتی و کمبود خودمان است، این موضوع خیلی طبیعی است که ما به دلیل کمال گرایی بیش از اندازه، دیگران را از خود آزرده خاطر کنیم و نه تنها زحمات آنها را ارج ننهیم بلکه به آنها انگ تنبل، بی‌خاصیت یا بی‌توجه بچسبانیم.
بدون هیچ تردیدی این موضوع باعث ناراحتی دیگران خواهد شد و یکی از بهترین تمرین‌ها این است که تا حد ممکن سعی کنیم قدرشناس باشیم و زحمات دیگران را تحسین کنیم.
قدرشناسی باعث می‌شود دنیای خود را کامل و درست احساس کنیم و از آن مهم‌تر این که باعث می‌شود بپذیریم که نه تنها دنیا نقص دارد، بلکه ما نیز نقص داریم و همه ما در زندگی خود نقص‌هایی را تجربه کرده‌ایم.

Visits: 48

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *